Po Tesle přichází Lucid
Mezi pouhými modely aut a jejich skutečnou výrobou je hodně práce. Toho jsme si dobře vědomi, na konci letošního roku tak začne testovací výroba, kde bude vše doladěno a pak můžeme vyrábět vozy určené přímo pro zákazníka. Pro Yahoo Finance to uvedl Peter Rawlinson, který stojí v čele společnosti Lucid Motors a který dříve působil jako hlavní technik v Tesle. Podle Yahoo Finance se očekává, že sériová výroba elektromobilu Lucid Air by měla začít příští rok.
Když byl Rawlinson tázán na strategii své společnosti, uvedl, že je důležité, aby začala s luxusními vozy, protože „první produkt definuje celou značku“. Což je zřejmé i u Tesly. Misí firmy je ale dosáhnout širokého rozšíření elektromobilů a toho lze dosáhnout jen tím, že k dispozici budou cenově dostupné vozy s tímto pohonem. Uvedeným směrem by se automobilka měla začít pohybovat na počátku roku 2022.
Kolik vozů nyní firma skutečně má a může je testovat v reálném provozu? Ředitel uvedl, že nyní po silnicích jezdí asi osmdesát prototypů. Nejde přitom o žádné vozy, které by měly sloužit jen jako ukázka toho, jak budou auta firmy vypadat, ale z 95 % jde o vozy, které odpovídají výrobní specifikaci. Vyrábí se na pilotní lince tak, že se ladí i sama výroba. U samotných vozů je pak testována široká škála věcí, od hluku a vibrací přes pohodlnost, interiér jízdy až po samotné jízdní vlastnosti.
Jak moc je pro automobilky nutná vertikální integrace? Rawlinson uvedl, že firma může jít s integrací teoreticky tak daleko, že si bude těžit i kovy, které používá ve výrobě. Podle něj je výhodné jít cestou superintegrace, ale jen tam, kde se vytváří největší hodnota. To je podle něj pro jeho firmu návrh a výroba baterií.
Zdroj: Youtube
CNBC před týdnem v reportáži o současné situaci na trhu s elektromobily poukazovala na zostřující se konkurenci. O rozjezd nové automobilky vyrábějící elektromobily se již pokoušela celá řada firem, mnoho z nich neuspělo. A minulý rok podle CNBC přišlo na trh 143 nových modelů elektromobilů. Samotný Lucid Motors má své počátky v roce 2007 jako Atieva, kdy firma působila jako dodavatel součástek pro elektromobily. V roce 2016 představil první prototyp, podle CNBC měl ale problémy s financováním.
Rawlinson pro CNBC uvedl, že co se týče baterií, firma nakupuje jednotlivé články, ale baterie sestavuje sama a používá vlastní vysoce efektivní systém chlazení. Celý systém je pak navržen jako „Lego“, takže je velmi jednoduše využitelný v masové výrobě. Následující graf porovnává celkový dojezd vybraných elektromobilů včetně očekávaného dojezdu u Lucid Air s Modelem S Plaid od Tesly:
Zdroj: Youtube
Podle odborníků dotazovaných CNBC je výhoda nástupu na trh v jeho nejluxusnějším segmentu v tom, že vozy jsou zde ziskovější a firma nemusí řešit problémy související s masovou výrobou tak, jako tomu bylo u Tesly a jejích levnějších modelů. Trh s luxusními vozy by navíc měl mít podle projekcí značný potenciál růstu – viz následující graf:
Zdroj: Youtube
Lucid plánuje i vstup na trh SUV, jeho model by se měl prodávat od roku 2023 a podle CNBC by měl být postaven na stejné platformě jako sedan.
Zdroj: Yahoo Finance, CNBC, Youtube
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz