Češi vzali během první vlny
koronaviru internet útokem. 21. března padl historický
rekord objemu přenesených
dat v rámci sítě netbox, sledovanost IPTV Kuki pak v průběhu jara
vzrostla o čtvrtinu. Rekordně posílily především zpravodajské kanály. Online videopůjčovnám vládl Quentin Tarantino, dětští diváci pak sledovali především animované filmy. Podzim pak pro změnu patřil oblíbeným seriálům z přelomu tisíciletí. Vyplývá to ze statistik dozorového centra poskytovatele internetu netbox a české IPTV Kuki.
„Třetí březnová sobota byla pro netbox historickým dnem. Padl totiž dosavadní
rekord v objemu přenesených
dat. Jen skrz naše sítě tehdy teklo v průměru 80 gigabitů
dat každou sekundu,“ komentuje poptávku Čechů po online
službách Michal Rašovský, ředitel infrastruktury ve společnosti netbox. Zářijový denní průměr se přitom pohyboval mezi 45 a 50 Gb/s, říjnová čísla však budou těm březnovým dle předpokladů konkurovat.
Rekordní z pohledu využívání internetu v domácnostech však nebyl pouze konec března, ale celý přelom jara a
léta. V období od března do května společnost zaznamenala exponenciální
nárůst spotřeby dat. Masivní toky
dat analytici připisují vyhlášení
nouzového stavu, jenž trval od 12. března do 17. května. „
Spotřeba významně
rostla napříč celým segmentem klientů, našlo se však i několik „superuživatelů“, kteří během
špičky přenášeli až stovky Mb/s. Díky investicím do vlastní robustní optické sítě, při jejímž budování zohledňujeme lokální specifika, jsme i rapidní
nárůst datové poptávky zvládli bez problémů. Ověřili jsme si, že jsme připraveni do budoucna i na mnohem vyšší zájem o
data,“ dodává Michal Rašovský.
Nucený přesun
firem i jednotlivců do online prostředí však zaujal i kyberzločince. Ti vycítili novou příležitost, kdy byla řada
firem během krátké doby donucena přejít na režim
home office. „Ze statistik našeho dozorového centra vyplývá, že kyberútokům dominovaly především pokusy o napadení
služeb sloužících k videohovorům jako Skype nebo Teams. Hackeři se snažili využít toho, že domácí sítě
zaměstnanců mají zpravidla menší zabezpečení než firemní sítě v kancelářích,“ komentuje Michal Rašovský.
Vzhledem k tomu, jak byli Češi nuceni trávit více času doma, znatelně
vzrostl zájem o
služby IPTV – tj. televize přes internet. Sledovanost internetové televize Kuki například v průběhu první vlny
koronaviru vzrostla v průměru o 20 až 30 %.
Čechy zajímalo především zpravodajství a publicistické pořady, naopak sportovní pořady zaznamenaly, vzhledem k útlumu sportovních aktivit, výrazný pokles.
Omezení výuky ve
školách také způsobilo velký boom sledovanosti pořadů pro nejmenší
diváky. Významně
rostlo i sledovaní seriálů a programů ze záznamu. Nejsledovanějším seriálem doby
koronavirové se stala Doktorka Plyšáková následovaná Prasátkem Peppou a sérií Jake a
piráti ze Země Nezemě. Filmoví fanoušci pak v online videotéce volili především hollywoodské blockbustery jako Tenkrát v Hollywoodu, Rambo: Poslední krev nebo Braven. Bez povšimnutí nezůstala ani
česká tvorba posledních
let (Špindl, Poslední aristokratka), dětskému publiku pro změnu kralovaly zahraniční animované snímky jako Emoji ve filmu či Příběh koček.
S druhou vlnou
koronaviru se však divácké návyky Čechů proměnily. Na přelomu září a října je totiž, zdá se, zasáhla vlna nostalgie. U diváků nejvíce bodovaly pořady jako Gilmorova děvčata, Divoký anděl nebo Simpsonovi. Silnou pozici si drží i aktuální seriálový hit
Slunečná nebo nová minisérie z dílny ČT Herec.