(Kurzy.cz)
Nejemotivněji před krajskými volbami komunikují SPD, Trikolóra a komunisté
Z textů, kterými se prezentují politické strany, lze odvodit různou míru emocionality. Nejvyhroceněji letos komunikuje strana Svoboda a přímá demokracie (SPD), následovaná Trikolórou a KSČM. Naopak věcné a nepříliš emotivní komunikaci dávají přednost Piráti, Starostové a nezávislí a ČSSD. V případě hnutí ANO se komunikace jeho předsedy výrazně liší od ostatních představitelů hnutí. To je závěr jazykové analýzy článků publikovaných na webech politických stran. Předvolební analýzu provedl Institut pro politiku a společnost ve spolupráci s datovým analytikem Milanem Petrákem.
„Analýza dělí politické subjekty na umírněné, u kterých převažují věcné argumenty, a na subjekty, které mají sklon k radikalismu, případně k extremismu,“ vysvětluje Petrák. „V jejich komunikaci lze mnohem častěji objevit výrazy, které vzbuzují jak pozitivní, tak negativní emoce.“ Výrazy, které k aktivaci potenciálních příznivců tyto politické strany používají, lze rozdělit do sedmi následujících kategorií.
- Agresivita (nenávist k jiným názorovým skupinám): výrazy jako zmanipulovaný, odporný, přisluhovač, zlovolný atd.
- Prodej iluzí (vzhlížení k „vyšším“ ideálům): svoboda, příroda, národ, spása atd.
- Dogmatismus: výrazy jako naprosto, rozhodně, všichni, absolutní atd.
- Zaštiťování se kolektivem: zájmena my a oni v 1. pádu.
- Ideologické myšlení: označení konkurenčních ideologií a jejich představitelů (slova končící na -ismus, -ista, -istka, -istický).
- Dramatizace (přibarvování textu): boj, krev, smrt, strach atd.
- Používání symbolů: symbol, vlajka, přísaha atd.
Nezapočítávají se slova, která jsou součástí názvu (např. ministerstvo spravedlnosti, sociální demokracie, náměstí Svobody), názvy ideologií, které daná strana vyznává, a případy, kdy jde o terminus technicus (např. autorská práva).
Do analýzy byly zahrnuty články publikované na webech stran, případně blozích jejich představitelů v období od 1. ledna do 7. září 2020.
Seznam vyhledávaných výrazů je k dispozici na webu www.iracionalita.net. Výsledný koeficient iracionality je součtem jednotlivých kategorií.
Tabulka 1: Počty nalezených výrazů na 10 000 slov
|
Agresivita
|
Iluze
|
Dogmat.
|
Kolekt.
|
Ideolog.
|
Boj, krev, smrt
|
Symbol.
|
Koef. irac.
|
Počet slov
|
36,1
|
77,3
|
86,2
|
0,9
|
2,7
|
13,8
|
0,2
|
217,2
|
44 889
| |
39,3
|
97,9
|
95,9
|
8,7
|
4,7
|
17,3
|
2,7
|
266,5
|
15 011
| |
58,3
|
87,7
|
129,5
|
2,4
|
1,2
|
9,4
|
1,8
|
290,2
|
16 990
| |
58,3
|
75,4
|
134,7
|
8,0
|
5,3
|
10,2
|
1,0
|
292,9
|
50 937
| |
45,9
|
81,5
|
129,7
|
4,5
|
12,2
|
20,7
|
1,4
|
295,8
|
22 208
| |
54,2
|
88,5
|
153,3
|
4,6
|
5,9
|
10,6
|
4,0
|
321,1
|
15 135
| |
39,9
|
57,1
|
158,6
|
46,9
|
3,2
|
15,3
|
2,8
|
323,8
|
21 558
| |
59,8
|
84,9
|
140,7
|
15,1
|
24,8
|
18,8
|
5,4
|
349,5
|
29 788
| |
Trikolóra
|
80,5
|
112,9
|
186,8
|
10,8
|
14,4
|
26,4
|
1,8
|
433,6
|
16 650
|
78,9
|
128,9
|
111,9
|
2,9
|
58,3
|
54,8
|
3,5
|
439,2
|
16 984
|
Zdroj: Analýza skupinové iracionality, Institut pro politiku a společnost, Milan Petrák
Z tabulky je patrné, že komunikace Pirátů byla letos ze všech zkoumaných stran nejméně agresivní a dogmatická. Horšího výsledku dosáhli Piráti pouze v kategorii dramatických výrazů, jako je „boj“, „krev“ a „smrt“. Tato kategorie zhoršila výsledek i Starostům a nezávislým, kteří z analýzy vyšli coby druhý nejvěcněji komunikující subjekt.
Nejednoznačně působí hnutí ANO. „Texty, jejichž autory jsou jeho členové kromě Andreje Babiše, se celkovou hodnotou koeficientu iracionality pohybují mezi STAN a ČSSD,“ tvrdí Petrák. „Naopak články publikované předsedou hnutí se vyznačují silnou emotivností.“ Nevyrovnanost komunikace hnutí ANO se odráží i ve vypočtených hodnotách. Texty hnutí patří na jednu stranu mezi nejméně agresivní a nejméně ideologické. V kategorii „prodej iluzí“ dosáhlo ANO dokonce nejnižší hodnoty. Tomu na druhou stranu kontrastuje vysoký počet nalezených dogmatických výrazů a vůbec nejvyšší hodnota v kategorii „zaštiťování se kolektivem“.
Velmi vysokou emotivností se vyznačuje komunikace dvou subjektů: SPD a nedávno vzniklé strany Trikolóra. Společně dosáhly nejvyšších hodnot v kategoriích „agresivita“ a „prodej iluzí“. Trikolóra vychází ze všech zkoumaných stran jako nejvíce dogmatická, zatímco SPD dává přednost výrazům ideologickým a dramatickým (jako jsou „boj“ a „krev“).
Graf 1: Koeficient iracionality jednotlivých subjektů
Zdroj: Analýza skupinové iracionality, Institut pro politiku a společnost, Milan Petrák
„Komunikační styl strany je důležitým prvkem sebepropagace, podobně jako třeba vizuální styl. Strany vycházejí vstříc svým skupinám voličů. Není překvapivé, že poptávka po silném vůdci a jednoduchých řešeních se objevuje především u extrémních stran, jako jsou SPD a Trikolóra. Tyto strany více působí na emoce. Potřebují vzbudit pozornost či určitou míru vzrušení, jelikož jejich elektorát je letargičtější a sympatizanty je těžší dostat k volbám,“ říká Karel Sál, analytik Institutu pro politiku a společnost. „Naopak u Pirátů, a v menší míře také u STAN, často nacházíme důraz na ‚komplexní‛ či ‚systémová řešení‛. To je typický projev neoliberální governmentality. Liberální strany musí před poměrně vzdělaným a poměrně bohatým elektorátem obhájit své kroky, což vyžaduje více vysvětlování, proto z výzkumu vychází jejich komunikace racionálněji,“ dodává Sál.
Charakteristické výrazy pro jednotlivé politické strany:
Piráti: nátlak, nenávist, účelový, rozvoj, zdraví, životní prostředí
STAN: nezávislost, svoboda, zdraví, boj
ČSSD: lež, kvalita, příroda, solidarita
ODS: neschopnost, nesmysl, ohrožovat, výsměch, zneužití, pravda, rozumný, svoboda, zdraví, komunisti
KDU-ČSL: neschopnost, nespravedlivý, prosperita, životní prostředí, rozvoj, zdraví, násilí, komunistický
TOP 09: výsměch, právo, zdraví
ANO 2011: šílený, nesmysl, jednotný, pravda, my
KSČM: nekompetentní, ohrožovat, morální, svoboda, zdraví, boj, my, fašismus, nacismus, kapitalismus
Trikolóra: nátlak, nesmyslný, zlo, klid, svoboda, násilí, strach
SPD: nenávist, otřesný, vměšovat se, korektnost, spravedlnost, svoboda, homosexualismus, islamisté
Poslední zprávy z rubriky Volby:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz