Hospodaření systému důchodového pojištění (21.9.2020)
Saldo | Příjmy | Výdaje | Počet důchodců - k 31.12.2018 | Průměrný starobní důchod - k 31.12.2018 |
---|---|---|---|---|
-24,35 mld. Kč | 316,21 mld. Kč | 340,56 mld. Kč | 2, 897 mil. | 12 418 Kč |
Systém důchodového pojištění, tzn. jeho příjmy i výdaje, jsou součástí hospodaření státního rozpočtu, především kapitoly 313 MPSV. Příjmy a výdaje tohoto systému jsou sledovány odděleně na měsíční bázi a za celý rok jsou také vykazovány ve Státním závěrečném účtu.
leden | únor | březen | duben | květen | červen | červenec | srpen | září | říjen | listopad | prosinec | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Příjmy z pojistného na důchod. poj. vč. dobrovol. pojištění | 41,97 | 83,68 | 123,64 | 164,35 | 203,74 | 242,66 | 279,37 | 316,21 | ||||
Výdaje na dávky důchod. pojištění vč. výdajů na správu *) | 44,47 | 85,91 | 127,67 | 173,81 | 212,69 | 256,51 | 299,92 | 340,56 | ||||
z toho: výdaje na dávky důchodového pojištění | 43,93 | 84,84 | 126,07 | 171,67 | 210,02 | 253,31 | 296,19 | 336,29 | ||||
výdaje na správu | 0,53 | 1,07 | 1,60 | 2,13 | 2,67 | 3,20 | 3,73 | 4,27 | ||||
Saldo hospodaření systému důchodového pojištění | -2,50 | -2,23 | -4,03 | -9,46 | -8,95 | -13,85 | -20,55 | -24,35 | ||||
*) Ve výdajích na dávky důchodového pojištění jsou zahrnuty i alikvotní části výdajů na správu, které se za jiných okolností pro účely výpočtu salda systému důchodového pojištění přičítají k výdajům na dávky důchodového pojištění až na konci roku. V roce 2020 se očekávají výdaje na správu ve výši 6,4 mld. Kč. | ||||||||||||
Tabulky za předchozí roky - 2013 - 2019
leden | únor | březen | duben | květen | červen | červenec | srpen | září | říjen | listopad | prosinec | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Příjmy z pojistného na důchod. poj. vč. dobrovol. pojištění | 38,82 | 78,10 | 117,47 | 159,81 | 202,23 | 244,14 | 285,74 | 327,41 | 367,28 | 407,34 | 448,43 | 494,34 |
Výdaje na dávky důchod. pojištění vč. výdajů na správu *) | 40,38 | 79,89 | 118,08 | 160,36 | 198,89 | 237,86 | 277,52 | 317,95 | 356,32 | 397,54 | 437,44 | 477,90 |
z toho: výdaje na dávky důchodového pojištění | 39,86 | 78,83 | 116,50 | 158,25 | 196,25 | 234,70 | 273,83 | 313,73 | 351,57 | 392,28 | 431,65 | 471,58 |
výdaje na správu | 0,53 | 1,05 | 1,58 | 2,11 | 2,63 | 3,16 | 3,69 | 4,21 | 4,74 | 5,27 | 5,80 | 6,32 |
Saldo hospodaření systému důchodového pojištění | -1,57 | -1,78 | -0,61 | -0,55 | 3,35 | 6,28 | 8,22 | 9,46 | 10,96 | 9,80 | 10,99 | 16,44 |
*) Ve výdajích na dávky důchodového pojištění jsou zahrnuty i alikvotní části výdajů na správu, které se za jiných okolností pro účely výpočtu salda systému důchodového pojištění přičítají k výdajům na dávky důchodového pojištění až na konci roku. V roce 2019 dosáhly výdaje na správu 6,3 mld. Kč. | ||||||||||||
leden | únor | březen | duben | květen | červen | červenec | srpen | září | říjen | listopad | prosinec | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Příjmy z pojistného na důchodové pojištění vč. dobrovolného pojištění | 36,23 | 72,73 | 108,66 | 147,45 | 186,18 | 225,05 | 263,62 | 302,21 | 339,48 | 377,06 | 415,57 | 458,63 |
Výdaje na dávky důchodového pojištění vč. výdajů na správu*) | 36,42 | 73,03 | 110,39 | 146,99 | 183,57 | 221,43 | 256,25 | 293,63 | 328,98 | 366,40 | 403,99 | 439,99 |
z toho: výdaje na dávky důchodového pojištění | 35,88 | 71,96 | 108,79 | 144,86 | 180,90 | 218,23 | 252,52 | 289,36 | 324,18 | 361,07 | 398,13 | 433,84 |
výdaje na správu | 0,53 | 1,07 | 1,60 | 2,13 | 2,67 | 3,20 | 3,73 | 4,27 | 4,80 | 5,33 | 5,87 | 6,15 |
Saldo hospodaření systému důchodového pojištění | -0,18 | -0,30 | -1,73 | 0,46 | 2,62 | 3,62 | 7,36 | 8,58 | 10,50 | 10,66 | 11,57 | 18,64 |
*) Ve výdajích na dávky důchodového pojištění jsou zahrnuty i alikvotní části výdajů na správu, které se za jiných okolností pro účely výpočtu salda systému důchodového pojištění přičítají k výdajům na dávky důchodového pojištění až na konci roku. V roce 2018 se očekávají výdaje na správu ve výši 6,4 mld. Kč. |
leden | únor | březen | duben | květen | červen | červenec | srpen | září | říjen | listopad | prosinec | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Příjmy z pojistného na důchodové pojištění vč. dobrovolného pojištění | 32,84 | 65,41 | 98,20 | 133,17 | 168,04 | 203,24 | 238,58 | 273,37 | 307,46 | 341,89 | 376,91 | 416,65 |
Výdaje na dávky důchodového pojištění vč. výdajů na správu*) | 34,75 | 69,62 | 105,23 | 140,21 | 174,56 | 213,42 | 244,00 | 280,31 | 315,28 | 349,68 | 385,56 | 420,29 |
z toho: výdaje na dávky důchodového pojištění | 34,25 | 68,64 | 103,75 | 138,24 | 172,11 | 210,47 | 240,56 | 276,38 | 310,86 | 344,76 | 380,15 | 414,39 |
výdaje na správu | 0,49 | 0,98 | 1,47 | 1,97 | 2,46 | 2,95 | 3,44 | 3,93 | 4,42 | 4,91 | 5,41 | 5,90 |
Saldo hospodaření systému důchodového pojištění | -1,90 | -4,21 | -7,03 | -7,04 | -6,52 | -10,18 | -5,42 | -6,94 | -7,81 | -7,79 | -8,65 | -3,64 |
*) Ve výdajích na dávky důchodového pojištění jsou zahrnuty i alikvotní části výdajů na správu, které se za jiných okolností pro účely výpočtu salda systému důchodového pojištění přičítají k výdajům na dávky důchodového pojištění až na konci roku. V roce 2017 dosáhly výdaje na správu 5,9 mld. Kč. |
leden | únor | březen | duben | květen | červen | červenec | srpen | září | říjen | listopad | prosinec | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Příjmy z pojistného na důchodové pojištění vč. dobrovolného pojištění | 30,67 | 61,16 | 91,80 | 124,64 | 156,61 | 188,67 | 220,81 | 252,71 | 284,07 | 315,50 | 347,40 | 383,33 |
Výdaje na dávky důchodového pojištění vč. výdajů na správu*) | 27,60 | 64,79 | 99,97 | 133,80 | 166,92 | 202,78 | 233,79 | 268,27 | 302,82 | 335,33 | 370,11 | 404,48 |
z toho: výdaje na dávky důchodového pojištění | 27,15 | 63,88 | 98,60 | 131,97 | 164,64 | 200,04 | 230,60 | 264,62 | 298,71 | 330,77 | 365,09 | 399,00 |
výdaje na správu | 0,46 | 0,91 | 1,37 | 1,82 | 2,28 | 2,74 | 3,19 | 3,65 | 4,11 | 4,56 | 5,02 | 5,47 |
Saldo hospodaření systému důchodového pojištění | 3,07 | -3,63 | -8,17 | -9,16 | -10,31 | -14,11 | -12,98 | -15,56 | -18,75 | -19,83 | -22,71 | -21,15 |
*) Ve výdajích na dávky důchodového pojištění jsou zahrnuty i alikvotní části výdajů na správu, které se za jiných okolností pro účely výpočtu salda systému důchodového pojištění přičítají k výdajům na dávky důchodového pojištění až na konci roku. V roce 2016 dosáhly výdaje na správu 5,5 mld. Kč. |
leden | únor | březen | duben | květen | červen | červenec | srpen | září | říjen | listopad | prosinec | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Příjmy z pojistného na důchodové pojištění vč. dobrovolného pojištění | 29,41 | 58,33 | 86,98 | 117,48 | 147,55 | 178,13 | 208,61 | 238,97 | 267,92 | 297,57 | 327,68 | 361,61 |
Výdaje na dávky důchodového pojištění vč. výdajů na správu*) | 27,59 | 60,85 | 93,53 | 129,84 | 159,42 | 193,77 | 227,95 | 259,86 | 294,14 | 328,37 | 360,57 | 400,52 |
z toho: výdaje na dávky důchodového pojištění | 27,15 | 59,97 | 92,21 | 128,08 | 157,21 | 191,12 | 224,86 | 256,32 | 290,17 | 323,95 | 355,71 | 395,22 |
výdaje na správu | 0,44 | 0,88 | 1,32 | 1,77 | 2,21 | 2,65 | 3,09 | 3,53 | 3,97 | 4,42 | 4,86 | 5,30 |
Saldo hospodaření systému důchodového pojištění | 1,83 | -2,52 | -6,55 | -12,37 | -11,88 | -15,64 | -19,34 | -20,89 | -26,22 | -30,80 | -32,89 | -38,91 |
*) Ve výdajích na dávky důchodového pojištění jsou zahrnuty i alikvotní části výdajů na správu, které se za jiných okolností pro účely výpočtu salda systému důchodového pojištění přičítají k výdajům na dávky důchodového pojištění až na konci roku. V roce 2015 dosáhly výdaje na správu 5,3 mld. Kč. |
leden | únor | březen | duben | květen | červen | červenec | srpen | září | říjen | listopad | prosinec | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Příjmy z pojistného na důchodové pojištění vč. dobrovolného pojištění | 28,14 | 55,69 | 82,99 | 111,56 | 139,97 | 168,87 | 197,48 | 226,17 | 253,78 | 281,80 | 310,32 | 342,08 |
Výdaje na dávky důchodového pojištění vč. výdajů na správu*) | 26,83 | 59,27 | 90,26 | 125,90 | 156,87 | 188,01 | 222,17 | 253,22 | 286,65 | 319,95 | 351,13 | 390,95 |
z toho: výdaje na dávky důchodového pojištění | 26,40 | 58,42 | 88,98 | 124,20 | 154,74 | 185,46 | 219,19 | 249,82 | 282,82 | 315,70 | 346,45 | 385,84 |
výdaje na správu | 0,43 | 0,85 | 1,28 | 1,70 | 2,13 | 2,55 | 2,98 | 3,40 | 3,83 | 4,25 | 4,68 | 5,10 |
Saldo hospodaření systému důchodového pojištění | 1,31 | -3,59 | -7,27 | -14,34 | -16,89 | -19,14 | -24,69 | -27,05 | -32,87 | -38,16 | -40,80 | -48,87 |
*) Ve výdajích na dávky důchodového pojištění jsou zahrnuty i alikvotní části výdajů na správu, které se za jiných okolností pro účely výpočtu salda systému důchodového pojištění přičítají k výdajům na dávky důchodového pojištění až na konci roku. V roce 2014 dosáhly výdaje na správu 5,1 mld. Kč. |
leden | únor | březen | duben | květen | červen | červenec | srpen | září | říjen | listopad | prosinec | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Příjmy z pojistného na důchodové pojištění vč. dobrovolného pojištění | 27,36 | 54,02 | 80,52 | 108,55 | 136,42 | 164,59 | 192,25 | 220,27 | 247,34 | 274,46 | 302,29 | 332,60 |
Výdaje na dávky důchodového pojištění vč. výdajů na správu*) | 27,94 | 60,07 | 92,30 | 125,92 | 156,86 | 188,46 | 220,56 | 253,36 | 283,93 | 317,67 | 349,90 | 387,70 |
z toho: výdaje na dávky důchodového pojištění | 27,53 | 59,25 | 91,07 | 124,28 | 154,80 | 185,99 | 217,68 | 250,08 | 280,24 | 313,56 | 345,39 | 382,77 |
výdaje na správu | 0,41 | 0,82 | 1,23 | 1,64 | 2,05 | 2,46 | 2,87 | 3,28 | 3,69 | 4,10 | 4,51 | 4,92 |
Saldo hospodaření systému důchodového pojištění | -0,58 | -6,05 | -11,78 | -17,37 | -20,43 | -23,87 | -28,30 | -33,09 | -36,60 | -43,21 | -47,61 | -55,10 |
*) Ve výdajích na dávky důchodového pojištění jsou zahrnuty i alikvotní části výdajů na správu, které se za jiných okolností pro účely výpočtu salda systému důchodového pojištění přičítají k výdajům na dávky důchodového pojištění až na konci roku. V roce 2013 dosáhly výdaje na správu 4,9 mld. Kč. |
Příjmy
Příjmy systému důchodového pojištění tvoří zejména pojistné na důchodové pojištění, které je součástí pojistného na sociální zabezpečení.
Povinnost platit pojistné mají zaměstnavatelé, zaměstnanci, kteří jsou účastni nemocenského pojištění, osoby samostatně výdělečně činné a lidé, kteří se dobrovolně důchodově pojistili. Za zaměstnance odvádí pojistné zaměstnavatel.
Pojistné na sociální zabezpečení zahrnuje:
Pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti se platí z aktuálního měsíčního příjmu – může být i nižší, než je minimální mzda (pro rok 2018 je to 12 200 Kč), například z důvodu částečného úvazku.
Povinně | Dobrovolně nemocensky pojištěné OSVČ |
|||
---|---|---|---|---|
zaměstnanci | zaměstnavatelé | OSVČ | ||
Důchodové pojištění | 6,5 | 21,5 | 28 | 28 |
Nemocenské pojištění | - | 2,1 | - | 2,1 |
Příspěvek na státní politiku zaměstnanosti | - | 1,2 | 1,2 | 1,2 |
celkem | 6,5 | 24,8 | 29,2 | 31,3 |
blíže na webu MPSV
Výdaje
Výdaje systému důchodového pojištění představují zejména výdaje na dávky důchodového pojištění, mezi které se řadí jak starobní, tak i invalidní a pozůstalostní důchody. S růstem mezd se zvyšují i výdaje na dávky důchodového systému, které se od mezd odvíjí, vliv má také demografický trend stárnutí populace. Jako výdaj se však musí započítat i náklady na jeho správu. Správní výdaje jsou známy až po skončení rozpočtového roku dle podkladu pro Státní závěrečný účet.
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Poměr výdajů na HDP | 8 | 8 | 8,1 | 8,2 | 7,7 | 7,7 | 7,9 | 7,7 | 7,9 | 8,8 | 8,9 | 9,3 | 9,5 | 9,5 | 9,1 | 8,7 | 8,5 | 8,3 | 8,3 |
Saldo
Saldo systému důchodového pojištění vyjadřuje rozdíl mezi příjmy z pojistného na důchodové pojištění1 na jedné straně a součtem výdajů na dávky důchodového pojištění a výdajů na správu2 na straně druhé. Přesnější způsob výpočtu salda systému důchodového pojištění stanovuje vyhláška č. 76 z 10. února 2005.
Pokud je systém důchodového pojištění ve schodku, neznamená to, že stát nemá na výplatu starobních, invalidních a pozůstalostních důchodů. Musí však využít v rozpočtu jiné zdroje financování, které potřebu vyšších výdajů na důchody pokryjí. Dlouhodobý a výrazný schodek systému důchodového pojištění vytváří negativní tlak na rozpočet a je příčinou úvah politiků a veřejnosti o parametrických či systémových změnách v oblasti důchodového pojištění.
V případě, že je tento systém vyrovnaný nebo je dokonce v mírném přebytku, je to dobrá zpráva. Znamená to, že příjmy, které stát z pojistného na důchodové pojištění od zaměstnavatelů, zaměstnanců a osob samostatně výdělečně činných vybere, pokryjí celý objem výdajů na důchody včetně výdajů na jejich správu.
Systém důchodového pojištění skončil v přebytku za posledních 20 let v roce 2004, 2005, 2007, 2008 a 2018.
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
DP = důchodové pojištění | |||||||||||||||||||
Příjmy z pojistného na DP | 170,5 | 186 | 198,4 | 209,6 | 243,3 | 258,3 | 276,9 | 304,9 | 320 | 310,3 | 317,9 | 328 | 332,1 | 332,6 | 342,1 | 361,6 | 383,3 | 416,7 | 458,6 |
Výdaje celkem | 190,2 | 204,4 | 217,3 | 229,5 | 235 | 251,8 | 277,8 | 295,1 | 317,4 | 347,2 | 353,5 | 373,4 | 387 | 387,7 | 390,9 | 400,5 | 404,5 | 420,3 | 439,9 |
Saldo hospodaření | -19,7 | -18,5 | -18,9 | -19,9 | 8,3 | 6,6 | -0,9 | 9,9 | 2,6 | -36,8 | -35,6 | -45,4 | -55 | -55,1 | -48,9 | -38,9 | -21,1 | -3,6 | 18,6 |
Je patrné, že vývoj hospodaření systému důchodového pojištění je výrazně závislý na ekonomickém cyklu. Vysoká zaměstnanost a rostoucí platy přinášejí státnímu rozpočtu i vysoké příjmy z pojistného na důchodové pojištění, které pak mohou pokrýt všechny výdaje na důchody. V dobách ekonomické stagnace či poklesu pak vznikají schodky tohoto systému, které mohou být navíc prohlubovány negativním demografickým vývojem, např. rostoucím podílem důchodců na ekonomicky aktivním obyvatelstvu. Dalšími faktory, které působí na systém důchodového pojištění, jsou zejména priority jednotlivých vlád, které mohou vést k legislativním úpravám, jako např. úpravy sazeb u pojistného na důchodové pojištění, změny ve výpočtu vyplácených důchodů či rozhodnutí vlády o mimořádných příspěvcích k důchodu.
Základní statistika důchodů
Celkový počet důchodců, kterým Česká správa sociálního zabezpečení k 31. 12. 2018 vyplácela alespoň jeden z druhů důchodů, činil 2 896 973. Vyplácených důchodů (starobních, invalidních, pozůstalostních) bylo ke konci roku 2018 evidováno přes 3,5 milionu. Pravidla pro vznik nároku na důchod a stanovení výše důchodu jsou k dispozici na webu MPSV.
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Starobní | 1906759 | 1922722 | 1907830 | 1914219 | 1944915 | 1961870 | 1995350 | 2028865 | 2066005 | 2108368 | 2260032 | 2340147 | 2341220 | 2340321 | 2355144 | 2376883 | 2395382 | 2403933 | 2410080 |
Invalidní | 528288 | 215272 | 544838 | 553985 | 563376 | 570055 | 580055 | 586686 | 588745 | 585944 | 466329 | 445033 | 438509 | 433314 | 428298 | 421655 | 425788 | 424242 | 421487 |
Pozůstalostní | 132818 | 126959 | 125130 | 122640 | 117394 | 113175 | 108379 | 103610 | 99261 | 96079 | 92732 | 87824 | 86327 | 84121 | 79768 | 74415 | 71299 | 67788 | 65406 |
Celkový počet důchodců | 2567865 | 2264953 | 2577798 | 2590844 | 2625685 | 2645100 | 2683784 | 2719161 | 2754011 | 2790391 | 2819093 | 2873004 | 2866056 | 2857756 | 2863210 | 2872953 | 2892469 | 2895963 | 2896973 |
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Výše starobního důchodu | 6292 | 6808 | 6833 | 7075 | 7270 | 7744 | 8187 | 8747 | 9638 | 10045 | 10123 | 10552 | 10778 | 10970 | 11075 | 11348 | 11460 | 11850 | 12418 |
Valorizace důchodů
Valorizace důchodů probíhá dle zákonem3 stanovených pravidel a to o ½ reálného růstu mezd a 100% inflace. Termín valorizace je 1. leden. Po splnění zákonem stanovených podmínek, zejména při vysokém růstu spotřebitelských cen, je však možné důchody valorizovat i mimo pravidelný termín.
2008* | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016** | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Valorizace důchodů | 820 | 333 | 0 | 377 | 178 | 141 | 49 | 205 | 41 | 314 | 484 | 901 |
*) 320 Kč k 1. 1. 2008 a navíc 470 Kč v mimořádném termínu k 1. 8. 2008,
**) Navíc vyplacen jednorázový příspěvek k důchodu 1 200 Kč
Dokumenty ke stažení
1 Součástí příjmů z pojistného na důchodové pojištění jsou i penále a pokuty související s výběrem důchodového pojištění a nedaňové příjmy z dobrovolného důchodového pojištění.
2 Výdaje, které jsou spojené s výběrem pojistného na důchodové pojištění a výplatou dávek důchodového pojištění.
3 § 67 Zákona 155/1995 Sb. o důchodovém pojištění
Poslední zprávy z rubriky Důchody a penzijní:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Petr Holub, MojeNebankovka
Marek Pokorný, Portu
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Jak vybrat správný rekvalifikační kurz: Průvodce pro začátečníky
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Úvěr na rekonstrukci za max. 3,5 %. Rozjela se nová vlna dotací
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz