Internetové obchody v Polsku – růst a příležitosti
Internetové obchody v Polsku – růst a příležitosti
07.09.2020 / 08:30 | Aktualizováno: 07.09.2020 / 08:40
Obchodování přes internet reagovalo na krizi spojenou s koronavirovou pandemií anticyklicky a zaznamenalo prudký růst, který se neustále zrychluje.
V prvním pololetí 2020 vzniklo v Polsku 3,4 tisíce nových eshopů, více než za celý minulý rok. Tento perspektivní trend se dále posiluje. Pro české podnikatele v oblasti e-commerce se tak jedná o velmi zajímavou příležitost, jak vstoupit na polský trh. V Polsku působí velmi úspěšně např. český prodejce parfémů a kosmetiky Notino nebo obchodní galerie Internet Mall.
Uzavření kamenných obchodů v době hygienických opatření vedlo k tomu, že polští prodejci i spotřebitelé se hromadně přesunuli na internet. Za prvních šest měsíců t.r. bylo zaregistrováno 5,5 tisíce nových eshopů a 2 tisíce jich ukončilo činnost, takže celkový počet se zvýšil o 3,4 tisíce. Dynamicky rostou také nákupy. Podle odhadu asociace provozovatelů digitálního obchodování Ecommerce Europe a konzultační firmy RetailX by polský trh e-commerce měl vzrůst v tomto roce o více než 30% na 15 mld euro, což je nejrychlejší růst v Evropě. Pro srovnání v r.2015 dosahoval polský e-commerce hodnoty 5,3 mld euro a v minulém roce 11,7 mld euro.
Přes eshopy nakupuje již 72% uživatelů internetu, což je vzrůst o 15% ve srovnání s r.2019 a téměř 50% od r.2015. Spotřebitelé oceňují nejen finanční úspory v online obchodech, ale také bezpečnost a pohodlí při nakupování z domova, včetně možnosti zajištění dopravy. Online se nekupuje pouze zboží, ale také se objednávají služby, mj. dodávky hotových jídel, objednávky v kosmetických salónech apod.
Očekává se, že e-commerce v tomto roce bude tvořit již 3% polského HDP – v r.2015 to bylo 1,5%. Za posledních 5 let vzrostl podíl eshopů o více než 145%. Internetové obchodování se v posledních letech sice rozšiřovalo rychlým tempem, ale v posledních měsících v době koronavirové krize nastaly dramatické změny. Podle Santander Bank by e-commerce v maloobchodě mohl v tomto roce vzrůst na 8% - z 5,4% v r.2019. Pandemie a nejistota, které ohrožují ekonomiku, jsou naopak hybnou silou růstu e-commerce.
Zpracoval: Jan Tomášek, obchodně ekonomický úsek Velvyslanectví ČR ve Varšavě
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz