E-mail je bezpečnostní riziko pro firmy
Zákony a předpisy čím dál tím víc vyžadují zabezpečenou
komunikaci, počet obětí kyber kriminality je na vzestupu a šifrování zpráv je
již dlouho dostupné zcela zdarma. I přesto pouze malá část lidí a firem chrání a šifruje svou e-mailovou
komunikaci. E-mail bez zabezpečení dnes přitom představuje reálné a potenciálně drahé
riziko a posílání nezabezpečených informací e-mailem může být
v některých případech dokonce protizákonné. Jak se chránit?
Poslali jste někdy kolegům e-mailem třeba databázi klientů
a jejich údajů? Pokud ano a odeslali jste tento e-mail bez šifrování, dopustili
jste se učebnicového porušení zabezpečení osobních údajů dle GDPR. Problém
ovšem může být mnohem větší, než potenciální porušení zákona: váš nezabezpečený
e-mail může někdo opravdu odchytit a data vašich klientů bezohledně zneužít.
Někdy to působí jako zbytečnost, ale ochrana údajů a
zabezpečení komunikace mají svůj smysl. Dobře to vědí ti, kteří už zažili, co to
znamená být obětí zneužití dat. S narůstajícím využíváním informačních
technologií počet těchto obětí nevyhnutně stoupá a e-mail je známou Achillovou
patou bezpečné firemní komunikace.
Jak ochránit svou e-mailovou komunikaci
Základem bezpečné e-mailové komunikace je šifrování a
podepisování zpráv. Tato funkcionalita je více či méně vestavěná v e-mailových
aplikacích, je tedy možné ji nastavit jako standard pro všechny zaměstnance a
vynutit její používání.
Šifrování zpráv byste měli používat vždy, když chcete mít
jistotu, že si potenciálně citlivé informace ve vašich zprávách nepřečte nikdo,
komu nejsou určeny. Nikdo bez přístupu k vašemu soukromému šifrovacímu klíči (a
heslu k němu) si zašifrovanou zprávu určenou vám nebude schopen přečíst ani na
vašem počítači. Obsah zprávy je v případě zašifrování bezpečný po celé cestě
svého putování.
Když je zpráva navíc opatřena elektronickým podpisem,
můžete mít jistotu, že obsah zprávy nebyl cestou pozměněn.
Jak nastavit šifrování a podepisování e-mailů
Šifrování a podepisování e-mailů vychází primárně z konceptu kryptografie s veřejným klíčem (známá také jako asymetrická kryptografie). Tento koncept využívají i rozšířené šifrovací protokoly S/MIME a PGP. Abyste mohli začít šifrovat e-maily, potřebujete si vytvořit soukromý a veřejný klíč pro svou e-mailovou adresu. Následně ho musíte importovat do své e-mailové aplikace a absolvovat proces výměny klíčů s každým kontaktem zvlášť.
Tento proces může být celkem otravný a složitý, proto je dobré použít e-mailovou aplikaci, která přímo
podporuje vytváření a jednoduché sdílení šifrovacích klíčů.
Se správnou aplikací zvládne nastavit šifrování svých
e-mailů i úplný začátečník a pro firmy již nepředstavuje bezpečnost e-mailové
komunikace zásadní náklad navíc – stačí dostatečně proškolit zaměstnance. Bezpečnostní
riziko spojené s firemní e-mailovou komunikací je tak možné zcela eliminovat.
Michal Bürger
Michal Bürger je spoluzakladatel a CEO společnosti eM Client, s.r.o. a spoluautor známé e-mailové aplikace eM Client. Již více než 10 let se zabývá problematikou e-mailových technologií. Se svým týmem vytvořil řadu inovací a nových funkcionalit v oblasti e-mailové komunikace a bezpečnosti a věří, že e-mail má nejlepší roky stále před sebou.
eM Client, s.r.o.
eM Client je původem česká firma, která vytvořila aplikaci pro správu e-mailů eM Client jako úspěšnou alternativu Outlooku. Českého pošťáka pro Windows a macOS s řadou odborných ocenění využívá přes 1,5 milionu aktivních uživatelů po celém světě. eM Client je důvěryhodným partnerem pro individuální zákazníky, ale i největší hráče globálního byznysu, jako např. Toyota, DPD, Avis, nebo McDonald’s. V roce 2020 firma vydala již osmou verzi aplikace eM Client s řadou novinek a unikátních funkcí pro zvýšení produktivity a lepší zabezpečení e-mailové komunikace.
Více na www.emclient.com.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
19.03.2024 Kde jsou nejlevnější last minute zájezdy – jak...
15.03.2024 Klíčové faktory úspěšného tradingu? Názor...
12.03.2024 XTB zvyšuje úroky z volných prostředků!
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Michal Brothánek, AVANT IS
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Trhy excelují: Japonský Nikkei, americký Nasdaq a nejnověji i zlato dosahují historických maxim
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Spotřebitelská inflace dále ustupuje, meziroční růst již na inflačním cíli ČNB
Ali Daylami, BITmarkets
Vítězství Trumpa může zbrzdit rozvoj centralizovaných digitálních měn