(Kurzy.cz)
Veřejnoprávní média během krize posílila svoji pozici, nejvíce Češi důvěřují rádiu
Nejdůvěryhodnějším typem média je podle Čechů rádio, kterému věří 73 % lidí. Mezi nimi si pozici lídra dlouhodobě drží Český rozhlas (62 %). Ze všech televizí pak lidé nejvíce věří České televizi (78 %). Veřejnoprávní média bodovala také během epidemie koronaviru, o které podle skoro poloviny lidí (44 %) informovala ze všech médií nejlépe právě Česká televize. To vzešlo z pátého ročníku průzkumu AMI Digital Index, který provedla společnost AMI Digital ve spolupráci s agenturou STEM/MARK. Vedle trendů na sociálních sítích průzkum zkoumá důvěryhodnost tuzemských médií.
Omezené množství informací k vyšší důvěře
Češi vnímají rádio jako nejdůvěryhodnější typ média, věří mu skoro tři čtvrtiny lidí (73 %). Jeho čistá důvěra, po odečtení záporných hodnot, tak činí 46 %. Podle AMI Digital Indexu se jedná o konstantní stav posledních několika let. „Prvenství rozhlasu pramení podle mě z faktu, že lidé jsou už přesycení informacemi. Rádia tak berou spíše jako zdroj zábavy a odpočinku, omezené množství zpráv zde potom vnímají jako výběr toho nejdůležitějšího,“ vysvětluje Jan Kučmáš, Parner AMI Communications. Na druhém místě jsou televize s čistou důvěrou 28 %. Ze všeho nejméně lidé věří sociálním sítím, jejichž čistá důvěra se jako jediná pohybuje v záporné hodnotě (-25 %). A to navzdory tomu, že pro tři čtvrtiny uživatelů (76 %) internetu jsou sítě důležité jakožto zdroj informací.
Veřejnoprávní média vévodí
Konkrétními vítězi napříč médii jsou ta veřejnoprávní. Z televizí lidé nejvíce věří České televizi (78 %), jejíž čistá důvěra dosahuje nejvyšších hodnot ze všech tuzemských médií (62 %). Jejím typickým divákem je podle AMI Digital Indexu žena ve středních letech s vyšším vzděláním. Mezi rádii si dlouhodobě udržuje pozici lídra Český rozhlas, kterému věří 62 % lidí. Typického posluchače ČRo představuje index jako muže vyššího věku a vyšším vzděláním. Ze zpravodajských serverů v posledních letech dominuje web SeznamZpravy.cz, kterému meziročně věří stále více čtenářů (letos 69 %). Jedná se především o mladé lidi do 30 let. Mezi tištěnými médii si letos získaly největší důvěru Hospodářské noviny (42 % populace). Sesadily tak MF DNES, které důvěryhodnost meziročně poklesla.
O epidemi koronaviru nejlépe informovala Česká televize
Průzkum letos zkoumal také to, jak Češi hodnotí práci médií během epidemie. I zde se nejvíce dařilo České televizi, která podle 44 % lidí informovala o situaci kolem koronaviru ze všech nejlépe. „V této otázce měli lidé spontánně jmenovat média, která podle nich nejlépe mapovala danou situaci. Vedle České televize lidé pozitivně hodnotili zpravodajství SeznamZpravy.cz (9 %). Výsledky nám zároveň ukazují, že nejvíce lidé čerpali informace z televize,“ říká Kučmáš.
Lidé začínají řešit vlastnictví médií
Přestože mají Češi dlouhodobě nízké povědomí o vlastnictví nejvýznamnějších tuzemských médií, Index zaznamenává v posledních letech nárůst lidí, pro které je důležité vědět, kdo stojí za jejich oblíbenými médii. Za poslední dva roky vzrostl počet těchto lidí skoro o třetinu, a to na 34 %. Jedná se především o muže s vysokoškolským vzděláním, kteří pocházejí z větších měst.
AMI Digital Index
Kvantitativní výzkum vypracovaný společností AMI Digital ve spolupráci s agenturou STEM/MARK zkoumá od roku 2016 vývoj a trendy v oblasti sociálních sítí a důvěru médiím v ČR. Sběr dat byl realizován formou online dotazníku na reprezentativním vzorku 509 osob ve věku 15-59 let s rovnoměrným zastoupením věkových skupin, regionu a pohlaví.
AMI Digital působí na trhu od roku 2009. Tato dceřiná společnost ze skupiny AMI Communications se specializuje na komunikaci a budování značky prostřednictvím internetu a nových médií. Zabývá se i tvorbou komplexních komunikačních kampaní, tvorbou webových stránek, správou, monitoringem a analýzami sociálních sítí, SEO a poradenstvím v online komunikaci.
AMI Communications působí na trhu už dvacet pět let a od roku 2001 je největší PR agenturou v České republice. Je zakladatelem marketingové skupiny, která patří mezi největší firmy v oblasti Public Relations a Public Affairs v regionu střední Evropy. Prostřednictvím své dceřiné společnosti AMI Digital a studia AMI Creative nabízí také služby zaměřené na grafické práce a on-line komunikaci. Mezi klienty AMI Communications v ČR patří například Generali Česká pojišťovna, Stavební spořitelna České spořitelny, Buřinka, Liberty Ostrava, Ford, Mattoni 1873, Sberbank, Unilever, VFN či VAMED Mediterra.
Poslední zprávy z rubriky Tiskové zprávy:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz