Patria (Patria Finance)
Investice  |  13.08.2020 17:14:00

Když auta lámala ruce a elektromobily vládly silnicím...


Na Investor Amnesia se můžeme dočíst, že první elektromobil (EV) vznikl v roce 1832, o padesát let dříve, než první vůz se spalovacím motorem. Před koncem devatenáctého století prý byl poměr EV k automobilům se spalovacím motorem deset ku jedné a v roce 1912 jich po amerických silnicích jezdilo téměř 40 000. Proč nakonec stejně nastal úpadek EV? A jakou to má relevanci pro jejich dnešní renesanci?

Problémem prý tehdy u EV nebyl zprvu dojezd. Silniční síť jednak nebyla tak rozvinutá, a tak se necestovalo na velké vzdálenosti. A některé z EV měly prý dojezd větší než 180 mil. Elektromobily měly navíc výhodu v tom, že je nebylo nutno startovat manuálně – pákou. U aut se spalovacími motory totiž bylo jejich nahození fyzicky značně namáhavé a někdy vedlo i ke zraněním. Elektromobily si tak oblíbily zejména ženy, pro které bylo nastartování spalovacího motoru ještě větší překážkou. EV prý měla a řídila i manželka Henryho Forda. Ale jak víme, postupně se elektrické/spalovací karty začaly obracet:

Na trhu se objevila auta s elektrickým startérem, silniční síť rostla a cestovalo se na delší a delší vzdálenosti. A také rychleji. K tomu vozy se spalovacím motorem těžily z lepší sítě čerpacích stanic a v neposlední řadě tu byl zmíněný pan Ford, jehož Model T se prý prodával za cenu o polovinu až třetinu nižší než EV konkurence (pan Ford prý slíbil i elektromobil, ale na něj od něj nakonec nedošlo). K tomu se tehdy přidávala výhodnější (ve srovnání s dneškem) cena paliva relativně k elektrické energii.

Jak to vše skončilo, víme. Některé ze zmíněných faktorů jsou přitom relevantní i dnes, některé ne. Dominantní je pak v celé elektro-spalovací diskusi téma ochrany životního prostředí, a zejména ovzduší. Jasno tu ale tak úplně nemáme.

Relevance uhlomobilů


Nature Sustainability, Bloomberg a následně řada dalších před několika měsíci psali tom, že EV se z ekologického hlediska vyplatí i v případě, že by veškerá elektřina byla generována z uhelných elektráren. Sám tu zase nějaký čas píšu o uhlomobilech, či solarmobilech a tak bych se měl pověnovat tomu, jak to skutečně je.

Podle studie, na které se zmíněné tvrzení zakládá, mají být nyní EV emisně lepší než auta se spalovacím motorem v 95 % světa. V dekarbonizovaných zemích, jako je Švédsko, či Francie, jsou celkové emise EV prý o 70 % nižší, než u tradičních aut. V zemích jako UK, kde dekarbonizace nepostoupila tak daleko, asi o 30 %. Autoři studie tak tvrdí, že bychom měli prosazovat EV bez většího váhání a že jejich čísla vnáší světlo do někdy zmatené a nejasné diskuse o tom, kde a kdy mají EV pozitivní přínos. Jinak řečeno, i uhlomobily jsou lepší, než diesely a benzíňáky.

Na první pohled stejně hovoří třeba následující graf od VW, který porovnává celkové emise dieselového a e-Golfu. Ten druhý má kvůli vyšším výrobním emisím horší startovní pozici, když ale vydrží nějakých 130 tisíc km, kvůli nižším jednotkovým emisím začíná mít navrch. A nakonec vítězí asi o 3 tuny ekvivalentu CO2 s tím, že oba dojedou na 200 tisíc km:


S kalkulacemi, na kterých graf stojí, se pojí velká nejistota a můžeme se zamyslet i o tom, zda ona úspora emisí o nějakých 10 – 15 % je vlastně s ohledem na všechny okolnosti hodně, či málo. Nechám to na čtenářovi, ale k tomu poukážu na druhý graf od VW, který porovnává emise dieselu s EV u různých mixů výroby elektřiny – od čistě větrné energie, přes mix EU, mix německý a americký až po čínský:


Pointa druhého grafu je v tom, že u německého a US mixu jsou na tom diesely a EV podle kalkulací VW emisně v podstatě stejně. A u Číny výrazně hůře, protože ta již má příliš velký podíl uhelných elektráren (pokud si dobře pamatuji, tak nyní asi 75 % a ještě v roce 2050 by podle některých predikcí mělo mít uhlí v této zemi asi 50% podíl). Na rozdíl od výše uvedené studie by tedy tento graf a kalkulace podporovaly relevanci úvah o kontraproduktivních uhlomobilech.

Vlak se již rozjel před 200 lety...

Výše uvedené tedy můžeme shrnout tak, že příběh elektromobilů začal před téměř 200 lety a nyní se píše již jeho druhá kapitola. Některé „postavy“ se změnily, některé ne, a do děje vstoupila zejména ta environmentální. Tváří se povětšinou přívětivě a slibně, ale ne vždy. A vlak elektromobility má také nyní mnohem větší momentum, než tomu bylo v první kapitole příběhu. V úterý jsem zde trochu uvažoval, zda tomuto vlaku bude vládnout Tesla, či bude naopak roztříštěn na mnoho ostře si konkurujících vagónů. A i dnes připomínka toho, jak eletromobilita vypadala v době našich (pra)pradědů a (pra)prababiček:

Zdroj: Investor Amnesia

Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.

Hodnocení článku: 10 | 8 | 6 | 4 | 2 | 0

Když auta lámala ruce a elektromobily vládly silnicím...

Diskuze a názory uživatelů na téma: Když auta lámala ruce a elektromobily vládly silnicím...

Na dané téma nejsou žádné názory.


Poslední zprávy z rubriky Investice:

Čt 17:29  Nikola a pohádka o nahém císaři Patria (Patria Finance)
Čt 16:29  Zlatá horečka ztrácí na síle Ing. Štěpán Křeček, MBA (BHS)
Čt 16:24  Komentář České bankovní asociace ke kauze FinCEN Files Markéta Höfferová (Kurzy.cz)
Čt 16:06  Prodej nových domů vzrostl (24.9.2020) ČSOB-Dealing (ČSOB-Dealing)







Zobrazit sloupec 
Kurzy měn | Akcie | Obchodní rejstřík | Zájezdy | Last minute | Meteobox | Bydlet | YAuto | Studium | M Mobil verze
Menu Kurzy.cz - Akcie cz, kurzy měn, forex, zlato.
TOP: Akcie CZ Akcie svět Kurzy měn Komodity Zlato Bitcoin Hypotéky Tarify Energie Kalkulačka Zákony Práce Pojištění Koronavirus

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Hypotéky, Stavební spoření

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzdy, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, nafta

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto, Spolehlivost Aut

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Uživatel:
Upravit profil
Přihlášení
Jméno:
Heslo:
Zapomenuté heslo ?
Registrace nového uživatele