5+2 tipy, jak zrychlit proplacení žádosti o platbu
Úspěšná realizace
dotačního projektu stojí na dvou základních pilířích – schválení žádosti o
dotaci a zajištění hladkého průběhu jeho financování.
V praxi se příjemci
potýkají s tím, že proplacení jejich žádostí o platbu neprobíhá způsobem,
jakým původně plánovali. Často se tak snadno dostávají na hranici svých
možností v rámci realizace, protože mají problém celý projekt ufinancovat.
Pravdou zůstává, že systém kontroly podkladů a následného proplácení je bohužel
byrokratické kolečko opředené lhůtami pro vyřízení každého jednotlivého kroku.
Na druhé straně, v řadě případů si sami příjemci dotace tento už tak zdlouhavý
proces prodlužují jednoduše tím, že jim úředníci musí žádost vracet k opravě
kvůli větším či menším nedostatkům.
Připravili jsme proto 5+2 tipy, jak prodlužování tohoto procesu účinně předejít.
1. Než začnete s přípravou
Než začnete
s přípravou Žádosti o platbu, ověřte, že předmětný majetek (majetek
pořízený z dotace) je majetkem firmy a vaše provozovna je zapsaná
v živnostenském rejstříku. V dalším kroku byste se měli spojit se
svým účetním a aktivně jej zapojit do přípravy Žádosti o platbu.
Ke každému projektu je
nutné vést samostatné účetnictví. Faktury vztahující se k projektu musí
být vedeny pod samostatným účetním znakem. Všechny faktury a výpisy
z běžného účtu proto průběžně sbírejte, párujte a vytvářejte jejich kopie.
Platby jsou prováděny
zpětně za již vynaložené prostředky doložené odpovídajícími doklady – žádost o
platbu tedy lze podat až po ukončení etapy/projektu. Ve vybraných dotačních
titulech se lze setkat i se zálohovým financováním (tzv. režim ex ante), ale
jedná se spíše o výjimky. V případě více etapových projektů je nutné za
každou etapu podat samostatnou žádost.
2. Doložení účetních dokladů
Jak dostatečně doložit
účetní doklady při Žádosti o platbu? Na jaké náležitosti byste neměli
zapomenout, a které z nich jsou nezbytné?
- Úhrady všech vašich účetních dokladů musí být
provedeny pod správným variabilním symbolem, musí být zaslány na správné
číslo účtu dodavatele. V případě úhrad v hotovosti musí být pokladní
doklad orazítkován dodavatelem.
- Každý účetní doklad (faktura a úhradový
doklad) musí být označeny číslem projektu a pořadovým číslem, podle
pořadí, v jakém jsou zadávány do soupisky dokladů v systému
ISKP14+.
- K Žádosti o platbu je potřeba dokládat
zálohové i vyúčtovací faktury, a to i v případě, že vyúčtovací
faktura je na „0“ – v takovém případě se vyúčtovací faktura dokládá
pouze jako příloha a nezapisuje se do soupisky.
- Doklady v samostatném PDF musí být řazeny
stejně jako jsou zapisovány v soupisce.
- V případě větší žádosti o platbu – více
účetních dokladů – lze použít při zadávání do systému možnost „kopírovat
záznam“ nebo využít pro zpracování tzv. „importní tabulky“.
- Zaúčtování musí být provedeno v souladu
s předloženou žádostí – rozpočtem – investice x ne investice, např.
projektové dokumentace apod.
- Doklad o zaúčtování, sjetina z účetnictví
je jednou z příloh žádosti o platbu.
- Společně s fakturou je nutné vždy dodávat
(pokud existují) také objednávky/smlouvy a předávací protokoly.
- Platba za faktury by měla odejít z účtu
žadatele (společnosti žadatele), pokud bude odcházet z jiného účtu
(např. účtu jednatele, úvěrového účtu), je nutné společně s dalšími
přílohami doložit souvislosti.
- jednatel – doklad o tom, že byly peníze
převedeny od společnosti k jednateli;
- úvěr – doložit úvěrovou smlouvu + úhradové
doklady z úvěru.
- Úhradové doklady – je nutné doložit skutečný
výpis z účtu nebo potvrzení o provedené platbě (nikoliv příkaz
k úhradě), a to v takovém formátu, ve kterém bude jasně vidět
název odesílatele – vlastníka účtu.
3. Zaokrouhlování
Zápis částek
v Žádosti o platbu bývá častou chybou. Při zápisu se řiďte tím, že
automatický součet obou zapsaných částek v systému (částky bez DPH a částky
DPH) by měl odpovídat částce k úhradě, která je uvedena na účetním dokladu.
Pozor: Zahraniční faktury je nutné vždy převádět na Kč dle kurzu ČNB. V případě přepočtu zahraničních faktur na Kč se výsledná částka zaokrouhluje na 2 desetinná místa matematicky. Prokazované způsobilé výdaje se taktéž zaokrouhlují na 2 desetinná místa matematicky.
4. Doložení příloh
Přílohy k Žádosti o
platbu je nutné dodat pouze v elektronické podobě. V případě faktur a
úhradových dokladů jsou dokumenty naskenovány jako jednotlivá pdf do záložky
„Dokumenty“ v ISKP14+, a to dle konkrétního druhu obsažených dokladů (v
jednom samostatném pdf pouze faktury, v dalším pouze úhradové doklady). Všechny
ostatní přílohy (předávací protokoly, smlouvy, doklady o zaúčtování atd.)
vložte jako přílohy přímo k jednotlivým účetním dokladům v systému.
Fotografie
Samostatným typem příloh jsou fotografie, které slouží pro splnění povinné publicity vašeho projektu. Dokládejte kvalitní nerozmazané fotografie s dobře čitelnými údaji. Nezapomeňte na foto detailu a foto umístění. Z fotografií musí být patrné, že jsou pořízeny z místa realizace projektu (viditelný název společnosti, popř. adresa).
5. Doložení bankovního účtu
Smlouvu k bankovnímu účtu, popř. potvrzení banky o vedení účtu, na který žadatel požaduje proplatit dotaci, je nutné doložit naskenovanou nejlépe v každé etapě projektu.
2 důležité rady na závěr
Žádost o platbu nebude
podána ke kontrole bez kvalitní zprávy z realizace projektu, která je
samostatnou záložkou. Nepodceňte za žádných okolností její přípravu.
V opačném případě hrozí, že vaše Žádost bude již na začátku zamítnuta a
vrácena k doplnění.
Zpráva z realizace
projektu by měla obsahovat:
- Termín ukončení etapy – vždy musí být navázán
na nějakou poslední aktivitu v předchozí etapě projektu.
- Termín ukončení realizace se uvádí pouze
v závěrečné zprávě.
- Sledované období „do“ zapište podle data
podání zprávy.
- V záložce indikátory a povinná publicita
(viz výše) musí být vždy doplněn komentář. Záložka indikátory a povinná
publicita (viz. výše) – vždy musí být vyplněný komentář.
- Zprávu o realizaci je možné finalizovat až po
podpisu žádosti o platbu.
Pozn: výběrová řízení
skutečně musí být v systému vložena před podáním žádosti o platbu, ale
jejich kontrola může (a v OPPIK často probíhá) probíhat až v rámci
kontroly žádosti o platbu.
Důkladně a správně
pojmenujte jednotlivé soubory. Pracovníkovi, který bude žádost o platbu
kontrolovat podstatně zjednodušíte a zpřehledníte jeho práci. Zvýší se tak vaše
šance na zrychlení celého procesu.
Nevíte si rady, jak doložit určitý typ účetního dokladu? Chcete mít jistotu, že váš postup je správný a skutečně nic nebrání úspěšnému proplacení? Dělejte, co vás baví. Vaše starosti si vezmeme na starost my.
Ing. Ondřej Horčička
je ve skupině GRANTEX ADVISORY GROUP partnerem odpovědným za služby dotačního poradenství. Své zkušenosti v oblasti dotační problematiky a veřejné podpory sbírá už od roku 2011, kdy postupně působil na Ministerstvu pro místní rozvoj a následně v agentuře CzechInvest, kde se specializoval na podporu podnikatelských projektů v oblasti rozvoje podnikání a investic. Od roku 2013 působí v poradenské skupině GRANTEX ADVISORY GROUP, nejprve na pozici senior konzultanta pro dotační projekty a od roku 2016 se stal managing partnerem.
GRANTEX ADVISORY GROUP
Poskytuje komplexní profesionální služby i pro ty nejnáročnější klienty. Vynikáme v dotačním poradenství, účetním a mzdovém poradenství, daňovém poradenství, právních službách, auditorských službách a pojištění.
Více na https://www.grantex.cz//.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Petr Holub, MojeNebankovka
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz