Jak se měří motivace zaměstnanců? Co jsou to motivační mapy?
Motivace zaměstnanců rozhodně patří mezi tři nejdůležitější faktory. V souvislosti s angažovaností a výkonem se mluví ještě o spokojenosti se vztahy s lidmi na pracovišti a výší mzdy (platu) včetně odměn a benefitů. Jak se ale měří motivace zaměstnanců? Víte, co jsou to motivační mapy? Pokud ne, čtěte dál…
„Motivace zaměstnanců zvyšuje až 16× jejich produktivitu.“
O motivaci formou odměňování a benefitů jsme psali v článcích „Odměňování a benefity, které zaměstnance skutečně motivují“ nebo „3 důvody, proč přicházejí firmy o zaměstnance.“
Motivace zaměstnanců by se měla u nadřízených školit
Ne v každé firmě se manažeři a vedoucí pracovníci školí na trénincích manažerských dovedností, jak svůj tým správně motivovat. A to je velká škoda! Mnoho zaměstnanců tak ukončuje svůj pracovní poměr z důvodu dlouhodobé stagnace, nemožnosti se posunout kariérně dál, popřípadě je ubíjí stále stejná pracovní náplň po mnoho let.
Co je to motivace?
Je to energie, vnitřní pohon, síla ráno vstát z postele, těšit se na nový den a radovat se z dalšího odchodu do práce. Motivace se ale může časem měnit – pokud se neudržuje, postupně klesá. Vzpomeňte si, když jste nastoupili na nové vysněné pracovní místo. S jakým zápalem jste se vrhli do práce, byli jste nadšení z nových pracovních úkolů a užívali si firemní večírky a teambuildingové akce.
Maslowova pyramida potřeb
Nejznámější teorie motivace je bezesporu Maslowova pyramida potřeb. Méně známá je pak Hertzbergova teorie hygienických faktorů, vnitřní a vnější motivace, motivace 1.0-3.0 Daniela Pinka apod. Určitě jsou zajímavé všechny, nicméně postrádají jistou praktičnost. Jsou pouze teoretické a nepracují se skutečnou motivací u člověka. Z tohoto důvodu vznikly motivační mapy.
Motivační mapy se zabývají praktickou stránkou
James Sale se zajímal o skutečnou otázku praktičnosti výše uvedených teorií, zkoumal podstatné body a došel k závěru, že k pochopení praktické stránky motivace dobře poslouží motivační mapy. Ty se staly srozumitelným diagnostickým návodem pro různé typy osobností.
Motivační mapy jsou rozděleny na 9 motivátorů, a to ve 3 skupinách podle podobných charakteristik – výkonu, vztahů a růstu. Každý člověk se řadí hned k několika motivátorům a stává se jejich jedinečnou kombinací. Důležité ale je, co převažuje. Pořadí a síla určuje skutečnou motivaci daného jedince. První tři motivátoři – obránce, přítel a hvězda, se řídí především vztahy na pracovišti. Ředitel, stavitel a odborník jsou zaměřeni na výkon. Tvůrce, duch a hledač mají za cíl růst společnosti i sebe samých.
Jak využívat motivační mapy?
Každý člověk je originál. S pomocí motivační mapy by měl porozumět vlastním hodnotám a přáním pro vlastní sebe motivaci. Jedná se o skvělý nástroj pro nadřízené pracovníky, jež mají díky analýze motivační mapy perfektní data pro zvyšování výkonu.
Tip! Na internetu si můžete vyzkoušet testy motivačních map, nebo se zkuste zamyslet a určit sami, jaký typ člověka jste vy nebo váš zaměstnanec. Bude se vám to hodit pro důležitá obchodní a kariérní rozhodnutí, rozvoj týmu nebo vlastní uvědomění.
Chcete lépe porozumět svým zaměstnancům, pracujete na personálním oddělení nebo se chcete stát personalistou? Rekvalifikační kurz personalistiky, který pořádáme v několika městech České republiky vám pomůže najít cestu a porozumět této oblasti.
Zdroj: hrnews.cz
Pro aktuální videa z oblasti práce, personalistiky a marketingu odebírejte kanál Orange Academy.
Vyplatí se to!
Autorka: Ing. Romana Hubáčková, garantka rekvalifikačního kurzu Personalistika, který probíhá v Praze, Brně, Ostravě, Olomouci a dalších 15 městech po celé ČR. Můžete si přečíst i 304 recenzí kurzu.
https://orangeacademy.cz/kurzy-personalistiky/rekvalifikacni-kurz-personalistika
Editorka: Zuzana Klímová
Orange Academy
Orange Academy se zabývá výukou rekvalifikačních kurzů a školení v oblasti účetnictví, mzdového účetnictví, personalistiky a marketingu. Dále nabízí jazykové kurzy s výukou angličtiny a němčiny přímými metodami Effective English® a Effektives Deutsch®. Od roku 1990 absolvovalo kurzy více než 20 000 účastníků ve 34 městech po celé ČR.
Více na https://orangeacademy.cz
Poslední zprávy z rubriky Práce:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Petr Holub, MojeNebankovka
Marek Pokorný, Portu
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Jak vybrat správný rekvalifikační kurz: Průvodce pro začátečníky
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Úvěr na rekonstrukci za max. 3,5 %. Rozjela se nová vlna dotací
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz