Patria (Patria Finance)
Akcie v ČR  |  08.07.2020 18:24:00

Pár slov o akciovém dream teamu

Společnost Kantar sestavuje žebříček nejhodnotnějších značek na světě a podle toho aktuálního má největší hodnotu značka Amazon. Za ní se nachází Apple a Microsoft. Zejména v dobách nejistých můžeme přitom často slyšet doporučení zaměřovat se na investice do firem se silnou značkou, pozicí na trhu, vysokými maržemi, atd. Tak si dnes dovolím pár poznámek tomuto akciovému „dream teamu“.

Nejhodnotnější značky

Hodnota značky Amazon by podle následující tabulky měla dosahovat 415 miliard dolarů. Hodnota celého Amazonu (celé společnosti) by se měla podle Gurufocus pohybovat nad 1,5 bilionu dolarů. Hodnota značky by tedy měla tvořit asi 27 % hodnoty celé firmy. Hodnota značky nakousnutého jablka je více než 352 milionů dolarů, hodnota celého Applu asi 1,65 bilionu dolarů. Značka tu tedy tvoří asi pětinu hodnoty firmy. U Microsoftu to je hodně podobné a u takové Coca Coly poměr dosahuje asi 33 %.



Zdroj: Kantar

Čísla to mohou být zajímavá, ale mějme na paměti, že odhadnout hodnotu značky je věc mírně řečeno dosti složitá. I když základní koncept je jednoduchý: Prostě spočítáme, jaká je hodnota firmy se značkou a pak to, jaká by byla bez značky. Rozdíl musí být hodnota značky. První krok je standardní, ale spočítat hodnotu firmy bez značky je čistě hypotetické cvičení. Podle mne zejména proto, že dost dobře nejde odpreparovat „značku“ od zbytku firmy, jejích aktiv, lidí a tak dále.

Co kdyby se například Apple přejmenoval na Pear a do znaku si dal nakousnutou hrušku? Možná by to moc nezměnilo. A proč si třeba Geely koupila Volvo – jak moc kvůli jeho hmotným aktivům, know how a jak moc kvůli značce? Podobných otázek bychom vymysleli více, Kantar a jemu podobní to musí řešit na čistě praktické úrovni a v tomto případě následovně:

Kantar u společností, které mají více značek, nejdříve odhaduje, jak která přispívá k ziskovosti. Na příslušné zisky pak nasazuje valuační násobek a dostává to, co můžeme vnímat jako hrubou hodnotu značky. K hodnotě čisté se dostává tím, že tu hrubou očišťuje od vlivu „neznačkových“ faktorů, jako je logistika a podobně. Detailnější popis k dispozici není, ale v principu jen vidíme, že se firma musí vypořádat s tím, co jsem psal výše (a Kantar tvrdí, že jeho postup je lepší, než jaký mají jiné firmy, které se snaží odhadovat hodnotu značky).

Kvalitní firmy

Pokud nebažíme po nějakém konkrétním čísle, které by ukazovalo hodnotu značky, jsme v mnohem jednodušší pozici. Protože nám stačí povědomí o tom, že značka je skutečně silná. Vracím se tím k oné úvaze o atraktivitě společností se silnou značkou, tržní pozicí, rozvahou.... Pokud se podíváme na uvedený seznam (i jeho rozšířené verze), tak tu najdeme dost společností, které mají jednak silnou značku a také velmi silné rozvahy. To znamená, že jejich čisté dluhy (úročené dluhy mínus hotovost a její ekvivalenty) jsou velmi nízko relativně k tomu, co je firma schopná vydělávat.

To, že mezi silou značky a silou rozvahy bude existovat nějaký pozitivní vztah, asi není překvapující. Konec konců, síla značky by se měla projevovat právě tím, že firma je schopná generovat vysoké zisky a hlavně hotovost a tudíž snižovat potřebu externího financování. Výjimky mohou v principu existovat dvě: Za prvé, můžeme nalézt firmy, které mají silnou značku (je známá), ale se ziskovostí je to mnohem horší. Typickým a příkladem může být Kodak, či v určité době Nokia. Tyto firmy ukázaly, že značka sama o sobě není pojištěním proti změnám v technologiích, spotřebitelských trendech a tak dále.

Kterým firmám a značkám nyní hrozí podobný scénář? Docela často tu píšu o tématech a otázkách, na které se odpovědi hledají těžko (jedním z nich je vlastně i ono určení hodnoty značky). Na tuto otázku je ale odpověď velmi, velmi jednoduchá: Všem. Příkladem těch, kterým možná více než ostatním, mohou být některé tradiční automobilky, na které tlačí změny klimatu, elektrifikace, vodík ... Nebo přesněji řečeno, na které tlačí zakořenění v jejich stylu uvažování a někdy i jejich bývalé silné stránky, které se ale v měnícím se prostředí mohou stát stránkami slabými.

Druhou výjimkou pak mohou být firmy se silnou značkou a dobrým tokem hotovosti, ale slabší rozvahou oslabenou tím, kolik peněz firma vyplácí akcionářům. Nejde o nic jiného než o mé oblíbené téma dividend a hlavně odkupů financovaných dluhy. Taková aktivita může být z hlediska rizika v souladu s tím, jak ekonomika běžně vypadá. Ale ekonomika běžně nevypadá jen běžně, ale i mimořádně (což vidíme i nyní). Jinak řečeno, labutě mají i jinou barvu křídel, než bílou. Nejsou to tedy střední scénáře, podle kterých by se měl odvíjet management rizik, včetně síly rozvahy.

K atraktivitě firem se silnou značkou a rozvahou bych na závěr jen krátce doplnil třetí „vrchol“ tak, aby vznikl ucelenější obrázek: Tím vrcholem je cena akcie. Přitažlivost firem se silnou rozvahou a značkou, tedy nějakého člena onoho dream teamu, je pochopitelná. Ale pokud se na tento segment trhu vrhli již všichni předtím a vyšroubovali ceny nahoru, nemusí to být úplně ono.

Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Akcie v ČR:

Pá 16:50  Týden na akciových trzích: Ztrátový týden, S&P500 testuje hranici 5 tis. bodů -... Investiční bankovnictví (Komerční banka)
Čt 17:45  Růst cen akcií a cena za riziko Patria (Patria Finance)
Čt 16:44  Akciové trhy: Evropské trhy většinou rostly - Komentář Investiční bankovnictví (Komerční banka)

Přečtěte si také:

01.12.2022Ranní okénko - Pár slov Powella stačilo k večerní rally Raiffeisenbank a.s. (Raiffeisenbank a.s.)
25.07.2022Pár slov o plynu: určené těm, kteří o tom rozhodují Tomáš Novotný (UP forum)
24.03.2022Vracející se mememánie a pár slov k fundamentu Patria (Patria Finance)
16.12.2021Pár slov k prosincovému Fedu a k reakci trhů Jan Berka (Roklen24)



Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688