Neohrozitelná firma
Kroky směrem k bezkontaktnosti a distancování vedou mimo jiné k vyššímu používání platebních karet. Podle nejednoho názoru tak stojí za to podívat se na společnosti Mastercard a Visa. Takto uvažuje například i Daniel Perlin z RBC Capital a já bych se dnes tomuto tématu rád věnoval také.
Pan Perlin podle CNBC doporučuje akcie Mastercardu s cílovou cenou 370 dolarů. Podle něj pro ni hovoří „dlouhodobé trendy generující organický růst a také prostor pro vyšší marže“. Mastercard zase hovoří o tom, že v oblasti digitálních plateb sice dochází k určitým změnám, ale Mastercard má podle této společnosti tak silnou pozici a globální infrastrukturu, že je „v podstatě neohrozitelný“. Pokud se my sami podíváme na pár základních valuačních čísel, zjistíme následující:
Mastercard za posledních 12 měsíců vydělal na svém volném toku hotovosti FCF 7,94 miliard dolarů. A srovnávejme s Visou – ta vydělala 11,92 miliard dolarů. Kapitalizace první firmy dosahuje 296 miliard dolarů, kapitalizace druhé 411 miliard dolarů. Poměr kapitalizace k FCF se tedy u první nachází na více než 37, u druhé na 34. Může vysvětlení spočívat v rozdílné rizikovosti? V tom, že Mastercard je méně riziková, než Visa?
Určitou odpověď může poskytnout pohled na takzvanou betu – ukazatel systematického rizika. Podle Zacks je beta Visy něco pod jednou, zatímco beta Mastercardu něco nad jednou. To by samo o sobě implikovalo, že valuační násobky Mastercardu budou o něco nižší, ne vyšší, než u Visy. U ní tedy ještě více musí hrát roli vyšší očekávaný růst než u Mastercardu.
Dejme nyní tomu, že beta obou společností se pohybuje na jedné. Požadovaná návratnost tak dosahuje asi 6,15 %. Současnou kapitalizaci Mastercardu pak ospravedlňuje například následující scénář toku hotovosti, který pracuje s 3,4% ročním růstem:
U Visy pak obrázek vypadá následovně, počítá se zde s 3,25% růstem:
U Mastercardu je tedy kapitalizací implikovaný očekávaný růst vyšší, i když necháme betu u obou firem na jedné. Pokud bychom jí zde zvýšili a u Visy snížili (viz výše uvedené), implikované rozdíly v růstu by byly ještě větší. Ale v obou případech můžeme říci, že rozdíl v tempech růstu je dost malý.
Z praktického hlediska je to pravda – kdo dovede odhadnout, zda budou firmy růst o 3,2, či 3,4 %? Jinak řečeno, prostě se tu bavíme o tom, zda jsou tyto společnosti schopny růst „jen“ něco málo nad 3 %, či spíše u 4 %, či ještě rychleji. V druhém případě podle této hrubé kalkulace skutečně stojí za větší pozornost.
Je ona hranice 3+ % z hlediska dalšího vývoje v ekonomice a odvětví moc, nebo málo? Třeba Fed před cca rokem projektoval, že v USA vzroste objem transakcí do roku 2022 na cca 5 bilionu dolarů. Pokud to vztáhneme k roku 2015, představuje zmíněné číslo asi 11% roční růst (tento odhad byl učiněn před pandemií).
S&P Global Market Intelligence zase ve svých projekcích pro Mastercard počítá s tím, že její tržby porostou do roku 2027 průměrným tempem vyšším než 16 %. Ale marže by měly klesat a EBITDA by tak podle projekcí této společnosti měla růst o cca 11 % ročně. Což ukazuje, že tu nejde jen o růst trhu, ale i o konkurenční tlaky, tlak na ceny a marže. A můžeme se vrátit v úvaze zpět k oné údajné neohrozitelnosti tomu, co to vlastně znamená. Chtěl jsem ale hlavně ukázat na to, jak je nyní nastavena tržní laťka, co se týče dalšího růstu.
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz