Mezi nejhodnotnějšími značkami světa povážlivě ubývá těch evropských, od roku 2008 klesl jejich počet v první padesátce z 16 na 7. Evropě varovně chybí technologické špičky
V první padesátce žebříčku BrandZ™ nejhodnotnějších značek světa povážlivě klesá počet zastoupených evropských firem. Mezi lety 2008 a 2019 se jejich počet v první padesátce žebříčku propadl z šestnácti na sedm. V letošním žebříčku, který byl zveřejněn dnes, zůstává v první padesátce sedm evropských značek. Dále však ubylo značek, které lze označit v širším smyslu slova za technologické, neboť z první padesátky vypadl britská telekomunikační společnost Vodafone. Z evropských technologických firem tak v první padesátce „přežívají“ už jen dvě: německé značky SAP a Deutsche Telekom.
Odchod evropských firem ze scény přitom nelze přičítat čistě postupující globalizaci a nástupu asijských ekonomik v uplynulém desetiletí. Například firmy ze Spojených států totiž svoji pozici naopak dokázaly upevnit. V roce 2008 jich v první padesátce žebříčku bylo zastoupeno 26, letos už se jedná o 34 značek. Evropské firmy tedy ztrácí své postavení nikoli ani tak ve prospěch těch asijských jako spíše amerických.
Varovné je pro Evropu i to, že její nejhodnotnější firmy jsou spíše ze segmentu módy a luxusního zboží, a nikoli technologií. Vypovídající je, že zmíněnou vypadnuvší společnost Vodafone nahradila letos v první padesátce italská módní značka Gucci. Jenže luxusní a módní značky těží spíše z historického budování „brandu“ a historicky budovaného know-how, nikoli tolik z rozvíjení nových výrobních postupů, nikoli z inovování, nikoli z vynalézání či objevování, tedy z toho, co posunuje ekonomiku jako celek dále a přispívá zásadně k růstu její produktivity, a tedy bohatství v přepočtu na obyvatele.
Nutno také říci, že evropské módní značky, ať už italské či francouzské, by se v žebříčku neumístily zdaleka tak vysoko, pokud by nebylo mohutné poptávky čínských spotřebitelů po příslušném zboží.
Německé značky SAP a Deutsche Telekom a italskou módní ikonu Gucci doplňují v první padesátce žebříčku francouzská jména a ikony luxusu Louis Vuitton, Chanel, Hermes a L’Oréal.
Žebříčku i letos celkové vévodí americký technologický gigant Amazon. Meziročně si dokonce mezi firmami z první desítky nejvýrazněji polepšil. Jeho náskok oproti pronásledovatelům z „top ten“ se tedy ještě dále zvýšil. Z první desítky firem jedině Microsoft s ním jakžtakž mezi lety 2019 a 2020 dokázal držet krok, co se nárůstu hodnoty značky týče. Pokud některá z firem tedy může v příštích letech Amazon sesadit z první pozice, bude to nejspíše právě Microsoft.
Jak Amazonu, tak Microsoftu se daří pronikat do nových, perspektivních oblastí, a to mimo svůj jádrový byznys. Tím podporují povědomí o své značce a dále zvyšují její hodnotu. Například Amazon sice začínal jako e-shop a Microsoft jako výrobce softwaru, ale nyní obě firmy úspěšně a dalece tyto původní sféry své produkce přesahují do mnoha směru, přičemž jsou si z globálního hlediska hlavními rivaly v oblasti dalšího rozvoje cloudových služeb
Dalším „skokanem“ v první desítce je MasterCard. Ten vykazuje v posledních letech rychlejší růst tržeb a marží než úhlavní a větší konkurent Visa. Má také lepší pozici na trhu než Visa v řadě oblastí světa, které jsou zvláště perspektivní z hlediska přechodu z hotovostního na bezhotovostní platební styk, jakou je střední a východní Evropa, Blízký Východ, Afrika či Latinská Amerika. Obecně bezhotovostnímu styku prospěla koronavirová krize, neboť u lidí celosvětově zesílil pocit, že hotovost může být nehygienická nebo dokonce zdravotně riziková.
Z první stovky firem hodnotu své značky meziročně nejvýrazněji navýšily čínský výrobce alkoholických nápojů Kweichow Moutai a americká sociální síť Instagram.
CZECH FUND
Cílem fondu CZECH REAL ESTATE INVESTMENT FUND je přinášet pravidelné výnosy pocházející z nájmů a kontinuálního zvyšování hodnoty podílů v nemovitostních společnostech a nemovitostech. Fond investuje do nemovitostních společností a/nebo nemovitostí v České republice s trvale udržitelným ekonomickým rozvojovým potenciálem, jako jsou např. administrativní budovy, nákupní centra, obchodní domy, hotely a logistické areály. Fond má sídlo v Lichtenštejnsku, je pod dohledem lichtenštejnského regulátora FMA (Finanzmarktaufsicht). Rozhodnutím České národní banky byl fond uznán jako srovnatelný se speciálním fondem nemovitostí podle českého práva. Nabízení investic do fondu v České republice je tak pod dohledem České národní banky a podléhá českým předpisům.
Více informaci na : https://czech-fund.cz/
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz