Pokoronavirová podpora a příležitosti k subdodávkám pro francouzský letecký průmysl
Pokoronavirová podpora a příležitosti k subdodávkám pro francouzský letecký průmysl
25.06.2020 / 10:17 | Aktualizováno: 25.06.2020 / 10:47
Plán pokoronavirové podpory francouzského leteckého průmyslu ohlášený začátkem června 2020 může představovat nové příležitosti pro subdodavatele. Odvětví se 300 tis. zaměstnanci postihl propad objednávek o 80 - 90 %. Plán má hodnotu 15 mld. euro (z toho 7 mld. pro Air France) a tři hlavní cíle - záchranu pracovních míst, modernizaci menších podniků a dekarbonizaci letadel.
Letecký provoz se nejspíše vrátí na úroveň roku 2019 až za 2 - 3 roky a například jen firma Airbus byla nucena snížit výrobu o 40 %. Bez rychlé pomoci státu hrozí zánik 100 tis. pracovních míst v následujících 6 měsících. Zároveň je tak riziko ztráty know-how a koncentrace dopadu na 3 regiony (Occitanie, Nouvelle Aquitaine, Normandie), kde se nachází většina z 1 300 výrobních firem tohoto odvětví. Francie a Evropa nemohou dopustit, aby trh ovládl americký Boeing a čínský Comaq. Zároveň se francouzský letecký průmysl má vyvíjet směrem k dekarbonizaci, což potvrdili i největší francouzské firmy.
Záchrana pracovních míst: Prvním nástrojem tohoto pilíře je posun splátek existujících exportních úvěrů o 12 měsíců v celkové výši 1,5 mld. euro. Druhým nástrojem francouzský návrh Evropské komisi o prodloužení možné doby odkladu splátek nových úvěrů na nákup letadel ze 6 na 18 měsíců, s finančním dopadem cca 2 mld. euro. Třetím nástrojem budou vládní nákupy obranné techniky od francouzských výrobců ve výši 800 mil. euro.
Modernizace malých a středních podniků: Prvním nástrojem je zřízení investičního fondu ve výši až 1 mld. euro na modernizaci strategických podniků této kategorie (do kterého přispějí 200 mil. euro i čtyři největší firmy (Airbus, Safran, Thales a Dassault). Druhým nástrojem potom fond pro digitalizaci, robotizaci a automatizaci ve výši 300 mil. euro na technologický rozvoj subdodavatelů leteckého průmyslu.
Dekarbonizace letadel: Vývoj pro výrobu uhlíkově neutrálního letounu již v roce 2035 místo původně plánovaného data 2050 bude podpořen fondem ve výši 1,5 mld. euro prostřednictvím Rady pro výzkum v civilním letectví. Podpoří se vývoj nových technologií s nižší spotřebou paliv, větší elektrifikace a aplikace alternativních paliv, jako je vodík.
Příležitosti pro subdodávky lze odhadovat v pokračujícím trendu dosavadního francouzského kurzu k ekologizaci a modernizaci výroby ve Franci, zavádění pracovních postupů s větším využitím zařízení a programů pro automatizaci procesů a pracovní komunikaci na dálku.
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz