Platby kartou v karanténě: Češi vzali útokem cykloprodejny
Prodejcům kol a cyklistických potřeb v době pandemie Covid-19 nečekaně výrazně rostly tržby. V květnu byly dokonce dvojnásobně meziročně vyšší. Lidé více utráceli i za golf a sportovní náčiní a oblečení. Naopak příjmy za kulturní vyžití šly vzhledem k uzavřeným hledištím kin, divadel a koncertních sálů strmě dolů. Výjimkou byly díky online prodejům obchody s hudbou a knihami, vyplývá ze statistik karetních plateb v ČSOB v oblasti volného času od března do května.
„Zatímco ještě v březnu cykloprodejny musely sčítat ztráty, ukazují naše data, že v dubnu po uvolnění zákazu prodeje nastal obrat a v květnu už nevěděly kam dřív skočit. Nouzový stav tak paradoxně přinesl do cykloprodejen více klientů, jelikož cyklistika se vedle běhu stala na poměrně dlouhou dobu jedním z mála sportů, který šel provozovat,“ uvedl Jan Sadil, člen představenstva ČSOB zodpovědný za retail.
Za březen tržby prodejců bicyklů meziročně padaly o takřka polovinu, ovšem v dubnu už vyskočily o dvě třetiny a v květnu přišlo zmíněné zdvojnásobení. Poměrně brzké znovuotevření venkovních sportovišť pomohlo golfovým areálům, kde po polovičním propadu tržeb v březnu přišel dubnový růst o 14 procent a následně květnový o 40 procent.
U obchodů se sportovním vybavením a oblečením nastalo oživení pomaleji. V březnu i dubnu jim propadly tržby o zhruba 40 procent, až v květnu vykázaly vzestup o třetinu. Z nejhoršího se postupně dostávaly i bazény, kde po dvou měsících zmaru útraty v květnu stouply o pět procent. Na návrat předkrizových časů naopak nejdéle čekali provozovatelé bowlingů, kulečníků nebo fitness center.
„Vzhledem k omezenému cestování a nejistotě, kam vlastně budeme moci v létě vůbec vyrazit, se Češi začali připravovat na domácí dovolenou. Tomu odpovídají i zvýšené nákupy sportovního vybavení a konkrétně kol. Zákazníci se přizpůsobili situaci nejenom, pokud jde o sport a dovolené, ale i o způsob nakupování. Koronavir ještě více urychlil expanzi internetových prodejů, a tak kdo měl v době nouzového stavu e-shop, byl nesporně ve výhodě,“ komentuje situaci Petr Dufek, analytik ČSOB.
V případě muzeí, divadel, kin, zoologických zahrad, klubů, hradů a zámků byly propady tržeb ve sledovaných měsících drtivé. Ovšem bylo pár výjimek. Oblastí, která rostla dokonce po celou dobu karantény, i když jen o jedno až dvě procenta meziročně, byly obchody s hudbou a hudebními nástroji. „Lidé si mohli po celou dobu pandemie pořizovat hudbu na poslech online pomocí platforem, jako jsou iTunes nebo Spotify,“ vysvětloval Jan Sadil.
Rovněž knihkupectví, zejména s podporou online prodejů, také nezažívala tak dramatickou situaci jako třeba divadelní pokladny. Po zpřístupnění svých provozoven dokázala rychle získat čtenáře zpět a v květnu už meziročně objemem tržeb přijatých platebními kartami rostla.
Skupina ČSOB je vedoucím hráčem na trhu finančních služeb v České republice
Skupina ČSOB je součástí mezinárodní bankopojišťovací skupiny KBC, která aktivně působí především v Belgii a v regionu střední a východní Evropy. Na českém trhu působí skupina ČSOB zejména pod obchodními značkami ČSOB, Era, Poštovní spořitelna, Hypoteční banka a ČMSS. Své služby skupina ČSOB poskytuje všem typům zákazníků, a to jak fyzickým osobám, tak malým a středním podnikům, korporátní a institucionální klientele. Do produktového portfolia skupiny ČSOB patří financování potřeb spojených s bydlením (hypotéky a půjčky ze stavebního spoření), pojistné produkty a penzijní fondy, produkty kolektivního financování a správa aktiv i specializované služby (leasing a factoring). Skupina ČSOB pečlivě naslouchá potřebám svých klientů a nabízí jim nikoliv produkty, ale nejvhodnější řešení. V rámci konceptu bankopojištění nabízí také produkty sesterské ČSOB Pojišťovny.
Více informací na: www.csob.cz
Poslední zprávy z rubriky Osobní finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, MojeNebankovka
Marek Pokorný, Portu
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Před koupí nemovitosti pečlivě kontrolujte rezervační smlouvu
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Jak vybrat správný rekvalifikační kurz: Průvodce pro začátečníky
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Úvěr na rekonstrukci za max. 3,5 %. Rozjela se nová vlna dotací
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz