(Kurzy.cz)
Průzkum Zásilkovny: na vládní pomoc mnoho drobných podnikatelů nedosáhne. Téměř 1/3 poklesly během pandemie příjmy o více než 80 %
Vládní programy COVID I – III na pomoc firmám postižených dopady pandemie jsou pro téměř 70 % drobných podnikatelů, se kterými spolupracuje Zásilkovna v rámci provozování svých výdejních míst, nedostupné. Mezi hlavními důvody podnikatelé uvedli, že nespadají do některé z předepsaných kategorií (37 %), vyplnění potřebných dokumentů je pro ně moc složité (14 %) nebo na to nemají čas (9 %). Vyplývá to z květnového průzkumu, kterým Zásilkovna oslovila 2800 podnikatelů v ČR, téměř 900 z nich se průzkumu zúčastnilo. V rámci svého podnikání provozují oslovení obchodníci také výdejní místa Zásilkovny, přední české logisticko-technologické firmy. Většinou jde o drobné živnostníky do deseti zaměstnanců s plochou provozovny do 200 m2.
Téměř třetině z nich poklesly během pandemie tržby o více než 80 %, 19 % téměř o polovinu, 23 % zaznamenalo pokles do 30 %. Mezi nejčastější podpůrná opatření, která by drobní podnikatelé ze strany vlády uvítali, patří snížení zdravotního a sociálního pojištění (57 %), snížení sazby DPH (33 %) a odpuštění daně z příjmu pro OSVČ (30 %). Pro odložení EET do konce roku 2020, které v době zpracování dotazníku již schválila Poslanecká sněmovna i Senát, se vyslovilo 27 % podnikatelů.
„Průzkum, kterého se zúčastnilo téměř devět set podnikatelů provozující vedle svého podnikání také výdejní místa Zásilkovny, probíhal na konci května. Jde především o drobné podnikatele, kteří často z nejrůznějších příčin nezapadají do kritérií vládní pomoci, ale i oni se musí vyrovnat s dopady pandemie. Proto jsme se rozhodli jejich situaci po skončení pandemie zmapovat a výsledky využít v přípravě dalších konkrétních návrhů směrem k Vládě ČR. Obchodníci ze sítě Zásilkovny nejčastěji využili program “Pětadvacítka pro OSVČ” a odpuštění platby povinného zdravotního a sociálního pojištění od března do srpna 2020,“ říká zakladatelka a CEO Zásilkovny Simona Kijonková a členka NERV, poradního orgánu Vlády České republiky.
„Podnikatelům je potřeba vyslat pozitivní signály. I my v Zásilkovně jsme připraveni jim pomoci. Dotazník nám poskytl cennou zpětnou vazbu a aktuálně připravujeme plán konkrétních kroků, jak našim výdejním místům konkrétně pomoci. Pracujeme na projektu digitalizace maloobchodu a společně s naší komunikační agenturou Social Park jsme například spustili komunikační kampaň Příběhy výdejních míst, která je postavena na seriálu videí věnovaných vybraným výdejním místům z celé České republiky. Chtěli bychom touto cestou zviditelnit jejich podnikatelské příběhy a tím i podpořit podnikání výdejních míst a pomoci jim překlenout současnou situaci, kdy řada z nich čelí negativním důsledkům pandemie,“ říká marketingový ředitel Packety Milan Šmíd.
Celkové dopady pandemie měly výrazně negativní dopady na téměř 20 % výdejních míst, 64 % z nich postihla spíše mírně, a i přes problémy pokračují v podnikání i nadále. Většina zástupců výdejních míst (73 %) v průzkumu uvedla, že kvůli krizi musela „pokrátit mzdy a úvazky“. Z vládních programů využili (nebo plánují využít) podnikatelé pouze odpuštění minimální povinné platby na sociální zabezpečení, a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti a důchodové pojištění a veřejné zdravotní pojištění (74 %) a program „pětadvacítka“ pro OSVČ (71 %).
Průzkum Zásilkovny mezi výdejními místy probíhal od 21. května do 26. května. Na otázky odpovědělo téměř 900 podnikatelů. Většina z nich (86 %) má velikost svých provozoven do 200 m2 a do deseti zaměstnanců (96 %).
Počet výdejních míst Zásilkovny v současné době roste. V České republice jich má 2940 (cíl pro rok 2020 je 4000), v rámci skupiny Packeta jich je 4311 (cíl je 5000). V zahraničí plánuje VM rozšiřovat především na Slovensku (cíl pro 2020 je 1200), Maďarsku (790) a Rumunsku (800).
Zásilkovna je součástí skupiny Packeta. V loňském roce byl obrat skupiny 1,3 miliard korun. Počet přepravených zásilek byl 19 milionů, meziročně o 84 % více. V letošním roce očekává Packeta obrat ve výši více než 2 miliardy Korun a 35 milionů přepravených zásilek.
Kamil Chalupa
Zásilkovna
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.