(Kurzy.cz)
Internetové prodeje zabránily výraznějšímu propadu maloobchodních tržeb. Prodej a servis aut -43%
Maloobchodní tržby bez započtení prodejů automobilů v dubnu meziročně poklesly o 10,6 %, což bylo podstatně méně, než činila tržní očekávání. Celkové tržby včetně motoristického segmentu se ve srovnání se stejným měsícem předchozího roku snížily o 21,2 %. Současně se zveřejněním dubnových dat provedl ČSÚ revizi úrovně tržeb v předchozích měsících. Revidovaná data ukazují, že původně publikované poklesy v březnu nebyly tak výrazné. Zavedení karanténních opatření způsobilo, že řada prodejen byla zcela uzavřena nebo měla omezený provoz, což ovlivnilo prodeje v těchto provozovnách a ovlivnilo i kvalitu statistického šetření. Týkalo se to zejména prodejen s nepotravinářským zbožím. K nejvýraznějšímu meziročnímu poklesu tržeb tak došlo ve specializovaných prodejnách s oděvy a obuví (o 81,1 %) a v prodejnách s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (o 55,1 %). Na druhé straně významně si polepšily prodeje přes internet a prostřednictvím zásilkových služeb (o 47,5 %). Po očištění o sezónní faktory byly tržby v maloobchodě reálně meziměsíčně nižší o 4,8 %.
Tržby za prodeje a opravy automobilů v dubnu propadly o 43,4 %, přitom jen obchod s automobily vykázal pokles o 46,4 %, zatímco výdaje na servis se snížily „jen“ o 32,2 %. Už před započetím nákazy Covid-19 se dařilo zásilkovým službám a internetovým prodejům a zavedení karanténních opatření dynamiku těchto prodejů ještě zvedlo. V dubnu tak meziročně přidaly téměř 48 %. Útraty za potraviny byly meziročně nižší o 2,8 %, prodeje pohonných hmot poklesly o 17,2 % a nepotravinářského zboží o 15,4 %.
V dubnu by poklesy tržeb měly dosáhnout příslovečného dna. Květnové postupné uvolňování karanténních opatření a otvírání obchodů by mělo začít zvedat i maloobchodní útraty. Nicméně návrat na předkrizové úrovně bude spíše dlouhodobý. Sentiment spotřebitelů je silně zasažen, lidí bez práce bude přibývat a značně zpomalí i mzdová dynamika. To vše bude omezovat výdaje zejména na zbytné věci, tedy především na cestování, rekreaci a kulturu. Pokud spotřebitelé přestanou mít obavy z budoucnosti a situace v ekonomice se stabilizuje, mohla by na druhou stranu odkládaná spotřeba pomoci rychlejšímu návratu tržeb na předkrizové úrovně.
Editor: Lenka Kalivodová, analytička
Tým ekonomického výzkumu Raiffeisenbank a.s.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz