(Kurzy.cz)
Tým krizových manažerů úspěšně dokončil restrukturalizační kroky v TATŘE
Koncem května zakončili své více než roční působení v automobilce TATRA TRUCKS krizoví manažeři z České asociace interim managementu. Podařilo se jim podnik vrátit k růstu a dobrým hospodářským výsledkům. Tým krizových manažerů pod vedením Petra Karáska pomáhal zachraňovat Tatru už podruhé.
Majitelé firmy TATRA TRUCKS na konci roku 2018 znovu angažovali osvědčený tým v čele s krizovým manažerem Petrem Karáskem, aby postavil podnik opět na nohy. Hlavní kroky se podařilo realizovat během první poloviny loňského roku a řízení firmy mohl Petr Karásek předat novému řediteli, ale mise krizových manažerů Ivy Hovadové, Václava Korcana a Jaroslava Vojtěchovského ještě pokračovala, aby se předešlo opakování situace z předchozích let, kdy se jimi nastavené procesy postupně vytrácely.
„Výsledkem společného úsilí celého týmu je to, že TATRA TRUCKS má znovu nastavený systém plánování a procesy pro přípravu zakázky na období celého výrobního a předvýrobního cyklu, tj. na minimálně půl roku dopředu, přičemž jednodušší provedení mohou systémem projít rychleji, naopak pro přípravu složitějších specifikací je vytvořen odpovídající prostor,“ shrnul krizový manažer Václav Korcan, který měl v Tatře na starosti nastavení firemních procesů.
Majitelé potvrdili, že krizoví manažeři se osvědčili. „Tým pod vedením pana Karáska splnil naše
očekávání, znovu nastavil stěžejní procesy tak, abychom si udrželi stanovenou
strategii a zlepšili ekonomické výsledky. Jak pro tuzemský trh, tak pro
zahraniční zákazníky je důležitým signálem,
že opět vše funguje tak, jak má,“ řekl Michal
Strnad, majitel CZECHOSLOVAK GROUP.
„Oceňuji vysokou profesionalitu a spolupráci týmu
krizových manažerů sestaveného Petrem Karáskem a těší mě, že jejich mise byla
úspěšně dokončena a Tatra je opět v dobré kondici. O jejich kvalitě svědčí
i to, že je majitelé angažovali opakovaně. Naši členové převážně pracují
samostatně,
ale v Tatře se potvrdilo, že na větších nebo složitějších projektech je
týmová práce specialistů na jednotlivé činnosti velmi efektivní cestou. Právě asociace vytváří vhodnou platformu pro
tvorbu podobných týmů, založených na profesionalitě a vzájemné důvěře,“ doplnil
Ján Dolejš, předseda České asociace
interim managementu, která sdružuje krizové a projektové manažery napříč celou
republikou.
Tým krizových manažerů pod vedením Petra Karáska převzal odpovědnost za záchranu společnosti TATRA TRUCKS poprvé v roce 2013 poté, co noví majitelé Jaroslav Strnad a René Matera do Tatry vstoupili a zabránil jejímu krachu úspěšnou restrukturalizací, která skončila předáním klasickému provoznímu managementu koncem roku 2015. Podařilo se tak zachránit jednu z nejstarších automobilek světa s více než 120letou tradicí. Bohužel tehdejší management opustil striktní dodržování nastavených procesů, a proto se Tatra dostala v letech 2017 a 2018 opět do složité situace a bylo nutné zasáhnout.
„Hlavní podíl na tom, že TATRA TRUCKS i její dceřiná společnost Tatra Metalurgie dosáhly v roce 2019 velmi pozitivních hospodářských výsledků, má celý tým všech zaměstnanců podniku, to není jen dílo managementu nebo krizových manažerů. Věřím, že je k dispozici dostatečné poučení a TATRA TRUCKS už krizové manažery nebude potřebovat a nepoleví v nastavených trendech,“ dodal krizový manažer Petr Karásek. TATRA TRUCKS po předloňské ztrátě 69 milionů korun vytvořila loni provozní zisk před odpisy (EBITDA) 365 milionů korun. Tržby jí vzrostly meziročně o více než 2 miliardy na 5,88 miliardy korun.
Iva Hovadová při první misi vybudovala kompletně nový kompaktní systém poprodejních služeb, který zahrnoval veškerou péči o vozidla u uživatelů počínaje přípravou uživatelské a servisní dokumentace, školení techniků, přes záruční servis a vyřizování reklamací, řízení pozáručních smluvních servisů, prodej náhradních dílů a další podpůrné služby pro uživatele, jako jsou kalkulace nákladů na celý provozní život vozidel v jednotlivých podmínkách apod. To vše v podstatě na všech kontinentech, kde se vozidla pod značkou Tatra vyskytují. Iva Hovadová při tom využila svých dlouholetých zkušeností s budováním poprodejních služeb výrobce autobusů Karosa, ale i znalosti ze spolupráce v síti poprodejních služeb Renault a IVECO. Po jejím odchodu z první mise v Tatře byl jako samostatný tým poprodejních služeb rozpuštěn, což se negativně dotklo i péče o uživatele. Během druhé mise znovu Iva Hovadová sestavila kompaktní systém poprodejních služeb, který získal zpět důvěru uživatelů a přinesl do hospodaření firmy i významnou část peněz.
„Poskytování uceleného
řešení poprodejních služeb je standardem v automotive i u produktů s
dlouhodobou životností. Pokud má zákazník zajištěn komplexní servis po celou
dobu životnosti produktu, vrací se opakovaně pro nové výrobky. Proto je velmi
důležité zajistit kontinuitu nastavených procesů a zavedených systémových
řešení, což je předpokladem pro dlouhodobý rozvoj společnosti
v této oblasti,“ řekla manažerka Iva
Hovadová.
Václav Korcan se
během první mise v TATRA TRUCKS věnoval nastavení firemních procesů, zejména
procesu průběhu zakázek firmou a plánování zakázek do výroby. To navazovalo na
nově stanovenou strategii „tržního výklenkáře“, který se zaměřuje na přípravu
vysoce individuálních řešení pro jednotlivé uživatele. Bohužel v mezidobí se
pravidla nastaveného systému přestala dodržovat a výsledkem byl nesoulad v
rámci přípravy a výroby vozidel, který se projevoval mj. i významným
nedodržováním termínů a problémy s kvalitou kvůli následnému spěchu a výrobou
na sklad. Napravit to a ještě vylepšit systém přípravy zakázek bylo úkolem
Václava Korcana v rámci druhé mise
v Tatře. Přitom se ukázalo, že bude třeba se více zaměřit na protažení tohoto
systému do způsobu organizace a plánování práce konstruktérů při přípravě
vysoce individualizovaných zakázek.
Jaroslav Vojtěchovský byl dalším interim manažerem, který se podílel na restrukturalizaci Tatry. Jeho úkolem bylo nastavit nákupně logistický systém zejména v oblasti metalurgických polotovarů, a to jak na straně TATRA TRUCKS, tak i na straně její dceřiné společnosti Tatra Metalurgie. Výsledkem je plynulejší logistika založená na systému plánování zakázek i menší skladové zásoby, což se projevilo svým dílem i do hospodářských výsledků obou firem.
Poslední zprávy z rubriky Akcie v ČR:
Přečtěte si také:
Prezentace
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Štěpán Křeček, BHS
Tři měsíce v řadě klesají ceny potravin v České republice nejrychleji ze všech zemí Evropské unie
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz