Patria (Patria Finance)
Investice  |  27.05.2020 18:33:49

Tesla 10/10

Šéf Tesly Elon Musk ukazuje na Twitteru graf s vývojem na dobíjecích stanicích firmy na jednotlivých kontinentech. Jde o jeden z řady neobvyklých indikátorů, na které nyní hledíme ve snaze přijít na to, co se děje s nějakým odvětvím či celou ekonomikou. Podívejme se na něj a při té příležitosti i na Teslu samotnou.

Uvedený graf ukazuje, že APAC (Asie a Pacifik) se ohledně dobíjení drží předchozího trendu, ale to je výjimka, protože jinde nastaly znatelné propady. První v Číně, která se ale nyní již značně zotavila. Evropa a Severní Amerika mají dno za sebou, ale do plného zotavení hodně zbývá. Na druhou stranu je graf možno interpretovat tak, že Evropa a USA jsou „jen“ zpožděny za vývojem v Číně a ta podle tohoto měřítka přece jen dává naději na různá V oživení (viz i níže). Jde ale samozřejmě spíše o zajímavost než o něco hlubšího významu.



Zdroj: Twitter

Ohledně dalšího dění na poli elektromobility se objevily úvahy o tom, že současné dění vyčerpá zdroje tradičních automobilek. A tím se zhorší jejich šance na uzavření technologického náskoku, který před nimi Tesla má. BloombergNEF pak tvrdí, že elektromobily nyní ani nepostihne takový pokles poptávky jako tradiční vozy. Letos by prodej EV měl podle analytiků klesnout o 18 %, ale u druhé skupiny o 23 %. V roce 2040 by pak podle BloombergNEF měly EV tvořit téměř 60 % prodejů nových aut a v té době budou představovat asi třetinu všech vozů na silnicích (elektromotorky budou tvořit asi polovinu celku).

Joel Levin z Plug In America nedávno pro Government Technology uvedl, že lidé fandící EV nejsou tak citliví na pohyb ekonomiky a prodeje tu tedy neklesnou tak moc jako u tradičních vozů. Velkou roli zde hraje také vládní politika a Levin v této souvislosti zmínil, že Spojené státy začínají kvůli postoji své vlády zaostávat za Evropou a zejména Čínou, které chce v tomto odvětví dominovat.

Jak je to nyní s valuací Tesly? Akcie firmy si letos prošly mimořádnou horskou dráhou, dubnovo – květnová rally vytáhla kapitalizaci firmy zpět na úrovně kolem 150 miliard dolarů. Tesla minulý rok po investicích vydělala asi 1,1 miliardy dolarů. Pokud se odrazíme od tohoto čísla a budeme předpokládat, že za deset let už tok hotovosti firmy poroste jen o 2 %, tak během oněch deseti let se volný tok hotovosti musí na ospravedlnění kapitalizace posunout nad 10 miliard dolarů:



Nemám nejmenší představu, zda se letos volný tok propadne o více, či méně než o polovinu, jak jsem namodeloval v grafu (viz spíše ony výše uvedené úvahy o citlivosti EV na propad ekonomiky). Pokud ale nepředpokládáme nějaký scénář několika W, či dokonce dlouhodobé L, z dlouhodobého hlediska na letošním roce zase tolik nezáleží. V tom smyslu, že mi stále zhruba vychází, že Tesla by se měla podle implicitních očekávání trhu na úrovni cash flow cca zdesateronásobit. Pokud by měla stále stejné cash flow marže, musela by do deseti let generovat tržby kolem čtvrt miliardy dolarů. Úspory z rozsahu a fixní náklady by v kombinaci s rostoucím objemem výroby měly zvýšit ziskové marže, otázkou jsou ale investice. Ford nyní dosahuje tržeb kolem 155 miliard dolarů.

Výše prezentovaná kalkulace v sobě odráží to, že beta (ukazatel systematického rizika) v posledních týdnech výrazně vzrostla z úrovní kolem 0,5 nad 1. Pokud by šlo o přechodný jev a beta opět klesne na předchozí úrovně, požadovaná návratnost by se snížila z cca 7 % na 3,4 %. Na ospravedlnění kapitalizace by pak stačil následující tok hotovosti (který by byl k dispozici akcionářům):



Rozdíl je to velký – v tomto scénáři, kde by se rizikovost Tesly opět posunula výrazně pod rizikovost celého trhu, by na ospravedlnění kapitalizace stačilo, aby se volný tok hotovosti dlouhodobě více než zdvojnásobil. Opět nám to ukazuje, že hodnota je rizikem tvořena stejně jako tvorbou hotovosti. A to, co nyní implicitně čeká trh, bychom zjistili jen tak, že bychom se ptali investorů, s jakou betou a jakou požadovanou návratností vlastně pracují. Onen růst bety fakticky znamená, že akcie Tesly začaly během relativně krátké doby reagovat velmi citlivě na změny na celém trhu, zatímco až donedávna (počínaje koncem roku 2018) byly na pohyby trhu naopak málo citlivé (akcie si šla svou cestou).

Přece jen bych ale nerad skončil u toho, že současná kapitalizace Tesly implikuje buď zdvojnásobení, nebo zdesateronásobení volného toku hotovosti. Určitým vodítkem ohledně toho, kam bude toto měřítko konvergovat, by snad mohly být tradiční automobilky. VW má podle Zacks betu kolem 1,7, Ford 1,4 a GM na podobných úrovních. Pokud toto vezmeme jako relevantní vodítko, pak je mnohem více vypovídající graf první a trh čeká na úrovni cash flow zhruba scénář, který můžeme nazvat 10/10 (do deseti let desetinásobek).

Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688