(Kurzy.cz)
iRozhlas: Jak České dráhy nakupovaly reklamu? Nestandardně..
Národní dopravce České dráhy podle článku iRozhlasu od roku 2015 nakupoval nestandardně reklamní prostor. Jednak při celkovém pohledu na reklamní trh neúměrně vysokou část utratil u jediné mediální skupiny, tedy nakupoval nerovnoměrně - a touto skupinou byla mediální skupina Mafra, tedy vydavatelství spadající do svěřeneckého fondu premiéra Babiše. Dalším zajímavým momentem je, že se tak stalo bez výběrového řízení.
Zopakujme si, že České dráhy jsou národním dopravcem, jehož jediným akcionářem je Česká republika. Měl by tedy hospodařit transparentně, uzavírat smlouvy většího objemu co nejvýhodněji s partnery vybranými formou výběrového řízení. Existuje i veřejný Registr smluv a je otázka, zda by smlouvy neměly být (až na výjimky) zde zpřístupněny.
Mediální skupina Mafra je jednou z největších mediálních společností na českém trhu, vydává deníky Mladá fronta DNES a Lidové noviny, do skupiny patří weby iDnes, Lidovky, bezplatné Metro a 5plus2, rádio Impuls a televize Óčko. Agrofert, vlastněný tehdy Andrejem Babišem koupil skupinu v roce 2013, premiér pak společnost v roce 2017 vložil do svěřeneckého fondu.
Reportáž Radiožurnálu a článek iRozhlasu, které vycházejí z interního materiálu Českých drah, který se jejich novinářům podařilo získat a jejichž pravost si autoři reportáže ověřili, upozorňují, že například Czech News Center, vydavatel nejčtenějšího deníku Blesk a jeden z lídrů na českém mediatrhu sice také získal inzerci od ČD, ale v řádu nižší.
Reportáž celkově naznačuje, že České dráhy zvýhodňovaly média Agrofertu a nakupovaly reklamní prostor přednostně u této mediální skupiny, a také že na vedení společnosti byl vyvíjen určitý tlak, aby se tak dělo, což uvedl i bývalý ředitel ČD Miroslav Kupec.
České dráhy se proti reportáži důrazně ohradily a ve svém tiskovém prohlášení reagující na zmíněné informace uvedly, že reportáž vychází ze zavádějící interpretace nijak nestrukturovaných interních čísel, které byly získány nezákonnou cestou.
Mediální odborníci zmínění v článku (Denisa Hejlová, Ondřej Drábek, Jiří Mikeš, Karel Hvížďala a další) nicméně v článku uvádějí, že zvolená marketingová strategie Českých drah se jim jeví nestandardní vzhledem k široké cílové skupině, na kterou by měla být zaměřena.
Zdroj: iRozhlas
tz Českých drah
Poslední zprávy z rubriky Marketing a média:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz