Rozbřesk: Další propad prodejů aut v EU, tentokrát o více než tři čtvrtiny
Už v březnu se evropský trh s osobními automobily, měřený registracemi nových osobních aut, propadl o více než polovinu, v dubnu to bylo meziročně dokonce o tři čtvrtiny. Pandemie koronaviru a s ní spojené restrikce a dobrovolné odstávky výrobců v podstatě zcela ochromily prodej osobních vozů napříč kontinentem a výrazný pokles prodejů byl patrný i v zemích, které k žádným razantním restrikcím nepřistoupily. Prozatím šlo o tzv. nákladový šok, který kromě zmíněných restrikcí a odstávek umocnilo i zamrznutí dodavatelských řetězců v rámci některých výrobních skupin.
Ve srovnání s loňským dubnem se v EU a ve Velké Británii, která zůstává dál jedním z nejvýznamnějších trhů pro tuzemské automobilky, prodalo celkem o zhruba milion vozů méně. Výpadek za první čtyři měsíce už dosáhl 2,1 mil., respektive 39 %. Už na první pohled je zřejmé, že tak velký schodek v prodejích se nepodaří v dalších měsících dorovnat a celý trh letos zůstane v červených číslech. Téměř úplně se v dubnu zastavily prodeje aut v Itálii (-97,6 %), Španělsku a Belgii (a Velké Británii, již vyčleněné ze statistik), tj. v zemích, které měly s nákazou největší problém. Nejnižší procentní ztrátu prodejů naproti tomu pocítilo Dánsko (-37 %) a Švédsko (-37,5 %).
Asi nemá smysl rozvádět, že propad registrací se dotýká všech výrobců nebo že je citelnější pro ty, které jsou domicilované právě v nejvíce zasažených zemích (viz FCA Group). Současná pandemie tak nemohla nenechat nedotčené i s jejich letošními tržními podíly. Z tohoto pohledu jako vítěz vychází VW s více než čtvrtinou trhu, včetně Škody Auto, BMW a Toyota. Na opačném konci žebříčku pak jsou PSA spolu FCA.
Výsledky prozatím ukazují, jak autoprůmysl zasáhl nákladový šok, nicméně možná ještě podstatnější bude, jak se vyrovná s nadcházejícím šokem poptávkovým. Přece jen odložené nákupy lze realizovat se zpožděním, nicméně recesí seškrtané rozpočty budou znamenat i nižší reálnou poptávku v dalších měsících. Ostatně průzkumy mezi firmami i domácnostmi nižší zájem o nákupy aut zřetelně indikují. A příliš nadějně nevypadají ani mimoevropské trhy, kam směřuje zhruba třetina celkové produkce automobilového průmyslu EU. A to zcela ponecháváme stranou hrozby pokut za „nezelená“ auta, která mají už brzy tomuto průmyslu uštědřit další ránu.
*** TRHY ***
CZK a dluhopisy
Koruna má za sebou poměrně poklidný den, během kterého si vůči euru připsala necelých deset haléřů a zavírala blízko hranice 27,60 EUR/CZK. Trh prozatím vstřebal jak nekonvenční nástroje zvažované centrální bankou, tak i špatná čísla z ekonomiky. Dnes jsou na pořadu dne „jen“ ceny v průmyslu, které nejspíše potvrdí další oslabení inflačních tlaků ve výrobě, a tak tento týden nejzajímavější data v podobě indexů nákupních manažerů i našich hlavních obchodní partnerů přijdou na řadu až v pátek.
Relativně poklidný je i vývoj na dluhopisovém trhu, kde se dál výnos desetiletého státního dluhopisu pohybuje pod jedničkou, a už zítra ho čekají další tři aukce státních papírů se splatností pět až dvacet let.
Zahraniční forex
Nejen naděje vkládané v úspěšný vývoj vakcíny proti koronaviru, ale především společné prohlášení německé kancléřky Merkelové a francouzského prezidenta Macrona, že připravují na půdě EU tzv. “Fond oživení”, přinesly eurodolaru body. Z pohledu integrace E(M)U je přitom důležité, že fond (v řádu 500 mld. euro) by vznikl pod křídly EU, která by si na něj ve svém jménu půjčila na kapitálových trzích. Peníze z fondu by pak měly být distribuovány jako granty do nejvíce postižených regionů koronavirem. Společná fiskální politika je samozřejmě něco, co se euru musí líbit, což včera bylo vidět nejen na páru EUR/USD, ale i EUR/CHF, jenž se rovně posunul výše. Zdali se podaří společnou iniciativu Německa a Francie dotáhnout do úspěšného konce, není ale jisté, neboť naráží na odpor severských zemí a Rakouska.
Dnešek bude kromě německého indexu podnikatelské nálady ZEW také o sérii vystoupení centrálních bankéřů z ECB a Fedu.
Ropa
Ropě se vstup do nového týdne nebývale daří a severomořská ropa Brent během včerejšího obchodování úspěšně pokořila hranici 35 dolarů za barel, kde se pohybovala naposledy v polovině března. Extrémně pozitivní sentiment pohání především otevírání jednotlivých ekonomik, které s sebou přináší oživení spotřeby paliv, a to v mnoha ohledech rychleji, než trh původně předpokládal. Navíc, pozadu nezůstává ani nabídková strana trhu - první odhady ohledně květnové těžby kartelu OPEC naznačují solidní disciplínu a vcelku striktní dodržování rekordních produkčních škrtů.
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Petr Holub, MojeNebankovka
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz