Patria (Patria Finance)
Auto Moto  |  19.05.2020 09:14:05

Rozbřesk: Další propad prodejů aut v EU, tentokrát o více než tři čtvrtiny

Už v březnu se evropský trh s osobními automobily, měřený registracemi nových osobních aut, propadl o více než polovinu, v dubnu to bylo meziročně dokonce o tři čtvrtiny. Pandemie koronaviru a s ní spojené restrikce a dobrovolné odstávky výrobců v podstatě zcela ochromily prodej osobních vozů napříč kontinentem a výrazný pokles prodejů byl patrný i v zemích, které k žádným razantním restrikcím nepřistoupily. Prozatím šlo o tzv. nákladový šok, který kromě zmíněných restrikcí a odstávek umocnilo i zamrznutí dodavatelských řetězců v rámci některých výrobních skupin.

Ve srovnání s loňským dubnem se v EU a ve Velké Británii, která zůstává dál jedním z nejvýznamnějších trhů pro tuzemské automobilky, prodalo celkem o zhruba milion vozů méně. Výpadek za první čtyři měsíce už dosáhl 2,1 mil., respektive 39 %. Už na první pohled je zřejmé, že tak velký schodek v prodejích se nepodaří v dalších měsících dorovnat a celý trh letos zůstane v červených číslech. Téměř úplně se v dubnu zastavily prodeje aut v Itálii (-97,6 %), Španělsku a Belgii (a Velké Británii, již vyčleněné ze statistik), tj. v zemích, které měly s nákazou největší problém. Nejnižší procentní ztrátu prodejů naproti tomu pocítilo Dánsko (-37 %) a Švédsko (-37,5 %).

Asi nemá smysl rozvádět, že propad registrací se dotýká všech výrobců nebo že je citelnější pro ty, které jsou domicilované právě v nejvíce zasažených zemích (viz FCA Group). Současná pandemie tak nemohla nenechat nedotčené i s jejich letošními tržními podíly. Z tohoto pohledu jako vítěz vychází VW s více než čtvrtinou trhu, včetně Škody Auto, BMW a Toyota. Na opačném konci žebříčku pak jsou PSA spolu FCA.

Výsledky prozatím ukazují, jak autoprůmysl zasáhl nákladový šok, nicméně možná ještě podstatnější bude, jak se vyrovná s nadcházejícím šokem poptávkovým. Přece jen odložené nákupy lze realizovat se zpožděním, nicméně recesí seškrtané rozpočty budou znamenat i nižší reálnou poptávku v dalších měsících. Ostatně průzkumy mezi firmami i domácnostmi nižší zájem o nákupy aut zřetelně indikují. A příliš nadějně nevypadají ani mimoevropské trhy, kam směřuje zhruba třetina celkové produkce automobilového průmyslu EU. A to zcela ponecháváme stranou hrozby pokut za „nezelená“ auta, která mají už brzy tomuto průmyslu uštědřit další ránu.

*** TRHY ***

CZK a dluhopisy

Koruna má za sebou poměrně poklidný den, během kterého si vůči euru připsala necelých deset haléřů a zavírala blízko hranice 27,60 EUR/CZK. Trh prozatím vstřebal jak nekonvenční nástroje zvažované centrální bankou, tak i špatná čísla z ekonomiky. Dnes jsou na pořadu dne „jen“ ceny v průmyslu, které nejspíše potvrdí další oslabení inflačních tlaků ve výrobě, a tak tento týden nejzajímavější data v podobě indexů nákupních manažerů i našich hlavních obchodní partnerů přijdou na řadu až v pátek.

Relativně poklidný je i vývoj na dluhopisovém trhu, kde se dál výnos desetiletého státního dluhopisu pohybuje pod jedničkou, a už zítra ho čekají další tři aukce státních papírů se splatností pět až dvacet let.

Zahraniční forex

Nejen naděje vkládané v úspěšný vývoj vakcíny proti koronaviru, ale především společné prohlášení německé kancléřky Merkelové a francouzského prezidenta Macrona, že připravují na půdě EU tzv. “Fond oživení”, přinesly eurodolaru body. Z pohledu integrace E(M)U je přitom důležité, že fond (v řádu 500 mld. euro) by vznikl pod křídly EU, která by si na něj ve svém jménu půjčila na kapitálových trzích. Peníze z fondu by pak měly být distribuovány jako granty do nejvíce postižených regionů koronavirem. Společná fiskální politika je samozřejmě něco, co se euru musí líbit, což včera bylo vidět nejen na páru EUR/USD, ale i EUR/CHF, jenž se rovně posunul výše. Zdali se podaří společnou iniciativu Německa a Francie dotáhnout do úspěšného konce, není ale jisté, neboť naráží na odpor severských zemí a Rakouska.

Dnešek bude kromě německého indexu podnikatelské nálady ZEW také o sérii vystoupení centrálních bankéřů z ECB a Fedu.

Ropa

Ropě se vstup do nového týdne nebývale daří a severomořská ropa Brent během včerejšího obchodování úspěšně pokořila hranici 35 dolarů za barel, kde se pohybovala naposledy v polovině března. Extrémně pozitivní sentiment pohání především otevírání jednotlivých ekonomik, které s sebou přináší oživení spotřeby paliv, a to v mnoha ohledech rychleji, než trh původně předpokládal. Navíc, pozadu nezůstává ani nabídková strana trhu - první odhady ohledně květnové těžby kartelu OPEC naznačují solidní disciplínu a vcelku striktní dodržování rekordních produkčních škrtů.


Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář







Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688