(Kurzy.cz)
Ryanair do léta létat téměř nezačne, hodlá začít propouštět
Největší evropský nízkonákladový letecký dopravce Ryanair dnes oznámil, že v přímém důsledku bezprecedentní krize z Covid-19 očekává obnovení poptávky a cen letenek na úroveň roku 2019 nejdříve za 2 roky, resp. nejdříve létě 2022. Své má pro Ryanair totiž také negativně sehrát plánovaná státní podpora pro řadu jiných konkurenčních aerolinek vyčíslenou na více než 30 mld. EUR, kterou kritizuje. Považuje ji za nelegální, resp. v rozporu s pravidly státní podpory EU i pravidly hospodářské soutěže.
Zdroj: Ryanair
Probíhající uzemnění prakticky celé flotily Ryanair má díky restrikcím vlád pokračovat až do letních prázdnin. Během současného 2. čtvrtletí totiž očekává uskutečnit méně než 1 % z původně plánovaných letů. Oproti odhadovaným 42,4 mil. pasažérů se tak má s Ryanair přepravit méně než 150 tis. osob. Ryanair přitom zatím prodává letenky pro většinu červnových spojů či řadu ještě květnových, včetně spojů z Prahy. Pravděpodobnost jejich uskutečnění se však díky prvomájovému prohlášení irských aerolinek výrazně snižuje.
Přehled v současnosti provozovaných spojů Ryanair (v omezeném rozsahu)
Zdroj: Ryanair
Letní sezóna má dle aktuálních odhadů Ryanair již přinést určitý restart provozu, nicméně z plánovaných 44,6 mil. pasažérů ve 3. čtvrtletí jich z toho nemá být přepravena více než polovina. Ryanair tak v návaznosti dále snížil celoroční výhled. Irským aerolinkám začal účetní rok 1. dubna, tedy již v době rozjeté letecké krize. Během tohoto fiskálního roku, resp. tedy do konce března 2021 očekávají méně než 100 mil. přepravených pasažérů. Oproti dříve odhadovaným 154 mil. tak o více než 35 % méně. Ryanair se tak vrací vlastně o 5 let zpět, resp. méně než 100 mil. osob letělo s touto společností naposledy v kalendářním roce 2015.
Vývoj počtu přepravených cestujících Ryanair v jednotlivých kalendářních letech
Navíc se jedná logicky jen o odhady a tak Ryanair v návaznosti
nevydal ani aktuální výhled svého celoročního hospodaření. Za současný účetní
1. kvartál nicméně predikuje ztrátu přes 100 mil. EUR (přes 2,7 mld. Kč). Do
krize vstoupil Ryanair dle aktuálního sdělení s hotovostí přes 4 mld. EUR,
která by mu měla napomoci situaci překonat. Zákazníci se dle Ryanair každopádně
mohou těšit na nižší ceny letenek, když irské aerolinky budou dle sdělení nuceny
konkurovat leteckým dopravcům, kteří obdrželi či obdrží zmiňovaný státní „doping“.
Propouštění, snižování platů či uzavírání poboček
V návaznosti na zmiňovanou krizi a očekávaný pomalý návrat k normálu Ryanair nicméně hodlá informovat odbory začít od června propouštět. A to až 3 tisíce zaměstnanců, tj. zhruba 15 %. Především se má jednat o piloty a palubní personál. Dojít by mělo rovněž ke snížení platů až o 20 %. Šéf společnosti Michael O'Leary se pak vzdá poloviny svého ročního příjmu. Vyloučeno není ani uzavření některých poboček.
Expanze se vzdaluje
Ryanair již dříve odložil na finanční rok 2025 či 2026 svůj výhled přepravit více než 200 mil. osob, když své sehrálo a stále sehrává zpoždění dodávek problémových letadel Boeing 737 MAX a v té souvislosti i simulátoru a tedy opoždění výcviku pilotů. Současná krize v sektoru však navíc může dle všeho již posunutá očekávání dále oddálit. Nyní se totiž Ryanair naopak snaží o revizi svého růstového plánu a odložení nákupu letadel pro nejméně následující 2 roky. V té souvislosti jedná právě s dvorním dodavatelem Boeing. Loni koupené aerolinky Lauda pak vyjednávají s leasingovými společnostmi o pozdější dodávce objednaných letadel A320.
Poslední zprávy z rubriky Doprava:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz