Přechod k bezhotovostním platbám během probíhající pandemie zrychlil. Lidé se ve velké míře začali spoléhat na nákupy přes internet. Jen za první tři týdny
karantény se objem online nákupů zdvojnásobil. Nákupy
potravin přes internet pak vzrostly dokonce o 283 %. Ve srovnání s loňským březnem klesl ve třetím měsíci
roku 2020 počet výběrů z bankomatů. Průměrná částka jednoho výběru ale vzrostla téměř o čtvrtinu, jak vyplývá z
dat České spořitelny.
Řada
obchodů a
firem upřednostňuje v rámci protiepidemických
opatření bezhotovostní platby. To je ve spojení s karanténními pravidly jeden z důvodů, proč o třetinu klesl počet výběrů hotovosti z bankomatů. Vyplývá to z
dat České spořitelny, jejíž klienti letos v březnu vybírali hotovost ve 3,4
milionech případů.
Hotovost více láká starší lidi
Výběry z bankomatů omezily všechny věkové kategorie, méně patrné je to však u seniorů. „Lidé ve věku mezi 65 a 69
lety snížili počet výběrů o 22 %. U seniorů
nad 85
let to bylo jen o 8 %. V březnu
2020 provedli klienti
České spořitelny spadající do této věkové skupiny 22 183 výběrů,“ říká David Novotný, který odpovídá za rozvoj bankomatové sítě
České spořitelny. Češi tedy sice k bankomatům v březnu nechodili tak často, ale když už vyrazili pro hotovost, vybírali si větší obnosy. Průměrná částka jednoho výběru z bankomatu stoupla meziročně téměř o čtvrtinu.
Přestože velká část obchodníků musela kvůli speciálním
opatřením zavřít, počty i objemy bezhotovostních plateb na pobočkách
obchodů se vesměs rovnají těm loňským. Zatímco celkový objem plateb klesl oproti loňskému březnu o necelého půl procenta, jejich počet dokonce o necelé procento vzrostl. Minimální změny oproti loňskému březnu však nejsou tak pozitivní zprávou, jak by se mohlo na první
pohled zdát. V březnu totiž bývá běžný znatelný nárůst oproti prvním dvěma měsícům nového
roku. „Zatímco tedy celkové útraty mezi únorem a březnem
2019 stouply o 16 %, letošní změna vychází na přibližně -4 %.
Rok 2020 tak nepřinesl očekávatelné navýšení celkových utracených obnosů, ale naopak jejich mírný pokles,“ doplňuje Adéla Denková z analytického projektu
Evropa v datech.
Koupím to online
V době
koronaviru ovšem výrazně rostou platby přes internet. „Lidé začali výrazně více spoléhat na online nákupy. Ty se během prvních třech týdnů
karantény zdvojnásobily, ve čtvrtém týdnu pak došlo ke snížení růstu na 66 %,“ říká hlavní ekonom
České spořitelny David Navrátil. Jedním z artiklů, které Češi během speciálních
opatření nakupují přes internet nejvíce, jsou
potraviny. Nákupy
potravin online vzrostly v prvních čtyřech týdnech
karantény o 283 %, a u starší generace ještě rychleji. Lidé mezi 70 a 80
lety utráceli o 760 % více a lidé
nad 80
let dokonce téměř o 900 % více,“ doplňuje Navrátil.
Roman Macháček