Lukáš Kovanda, Ph.D. (CZECH FUND)
Makroekonomika  |  05.04.2020 14:07:10

V Česku se asi bude znárodňovat. A také v Itálii, Belgii, Německu či Austrálii

Český stát by mohl vstoupit do klíčových podniků, pokud by se kvůli ekonomickým dopadům epidemie koronaviru dostaly do problémů. Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček to včera připustili v České televizi. Babiš v té souvislosti zmínil leteckou společnost Smartwings.

Letečtí přepravci celého světa prochází kvůli koronaviru závažnou krizí. Do některých z nich proto budou v rámci záchrany kapitálově vstupovat vlády. Například italská vláda už v březnu zahájila proces převzetí přepravce Alitalia. Řím bude aerolinky vlastnit, dokud se nenajde kupec, což se však vzhledem k současné situaci jen tak nepodaří, pokud někdy vůbec.

Německá vláda je zase připravena převzít kontrolu nad leteckým přepravcem Condor. Polské aerolinie LOT, které měly dle lednové dohody Condor převzít, totiž z obchodu zřejmě vycouvají, také právě kvůli koronavirové krizi.

Prakticky v bankrotu se kvůli koronaviru nachází belgický přepravce Brussels Airlines, člen skupiny Lufthansa. Jednou z možností, jak aerolinku zachránit, je její opětovné znárodnění. Samotný přepravce Brussels Airlines sice nikdy vládou vlastněn nebyl, jeho přímý předchůdce, SABENA, však ano. Aerolinky SABENA zkrachovaly v roce 2001.

Australská vláda také prověřuje možnost znárodnění leteckých přepravců. V úvahu připadá zejména druhá největší aerolinka v zemi, Virgin Australia, která se kvůli koronaviru ocitá ve velmi nepříznivé finanční situaci. Proti znárodnění se však bouří největší australská aerolinka Qantas. Poukazuje na to, že stát nemá „vybírat vítěze“, má o nich rozhodnout trh.

Argument Qantasu je nepochybně pádný. Na druhou stranu, v následujících týdnech a měsících se na mnoha místech planety zřejmě i tak vlády rozhodnou právě pro takové „vybírání vítězů“, tedy pro znárodňování, a to nejen leteckých přepravců.

Pokud se k něčemu takovému uchýlí česká vláda, nepůjde tedy o nic ojedinělého. Navíc by Babišova vláda nemusela řešit dilema australské vlády, protože Smartwings je jasnou jedničkou na trhu, a nehrozí tedy, že bude krok vnímán jako nespravedlivý vůči konkurenci, jakou u Protinožců představuje Qantas.

Převzetí firmy vládou, znárodnění, by však měl být opravdu jen krajní krok. Státní vlastnictví firem je totiž, jak známo, velmi často značně neefektivní, takže celospolečensky může být přínosnější žádné znárodňování nepodnikat a kolabující firmu ponechat svému osudu – jakkoli krutě to může znít.

CZECH FUND

Cílem fondu CZECH REAL ESTATE INVESTMENT FUND je přinášet pravidelné výnosy pocházející z nájmů a kontinuálního zvyšování hodnoty podílů v nemovitostních společnostech a nemovitostech. Fond investuje do nemovitostních společností a/nebo nemovitostí v České republice s trvale udržitelným ekonomickým rozvojovým potenciálem, jako jsou např. administrativní budovy, nákupní centra, obchodní domy, hotely a logistické areály. Fond má sídlo v Lichtenštejnsku, je pod dohledem lichtenštejnského regulátora FMA (Finanzmarktaufsicht). Rozhodnutím České národní banky byl fond uznán jako srovnatelný se speciálním fondem nemovitostí podle českého práva. Nabízení investic do fondu v České republice je tak pod dohledem České národní banky a podléhá českým předpisům.

Více informaci na : https://czech-fund.cz/

06.04. 23:34  Babiš nezklamal (Hubert)
06.04. 18:50  Smartwings nejhorší aerolinky v EU (Míla Koch)
06.04. 18:11  Smartwings nejhorší aerolinky v EU (Daniel Svítil)
06.04. 16:05  Babiš nezklamal (Tomas)
06.04. 15:39  Kovanda (Marek Z.)





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste