ČSSZ doporučuje pojištěncům u žádostí o dávky nemocenského pojištění využívat směrem k zaměstnavatelům e-mail.
Žádosti o dávky nemocenského pojištění nemusí s ohledem na stávající mimořádnou situaci pojištěnci nosit zaměstnavateli ani na poštu, stačí je jen naskenovat a zaslat zaměstnavateli e-mailem.
Účelem krizových opatření vlády je snížit osobní kontakt mezi obyvatelstvem na nejnižší možnou míru. V souladu s nařízením vlády o omezení provozu úřadů veřejné správy proto takto upravila svou činnost i Česká správa sociálního zabezpečení a Okresní správy sociálního zabezpečení.
Umožňujeme tak vyřídit elektronicky podání, která se týkají všech dávek nemocenského pojištění (ošetřovné, nemocenské, peněžitá pomoc v mateřství, otcovská, dlouhodobé ošetřovné, vyrovnávací příspěvek v těhotenství a mateřství), a to i bez elektronického podpisu pojištěnce.
U eNeschopenky, tedy pro nemocenské, jsou jasně stanoveny elektronické postupy od 1. 1. letošního roku, eNeschopenku přitom mohou lékaři využívat i pro situaci, kdy nařizují karanténu.
Pro případ ošetřovného při uzavření školského/dětského zařízení je postup detailně popsán zde.
U rozhodnutí o potřebě ošetřování/péče, jež vydává pro nárok na ošetřovné na předepsaném tiskopisu ošetřující lékař, i u ostatních dávek, které jsou za normálních okolností vyřizovány na základě papírových tiskopisů předávaných zaměstnancem zaměstnavateli, se z důvodu omezení provozního styku doporučuje postupovat následujícím způsobem:
Příslušný formulář může zaměstnanec zaslat svému zaměstnavateli v běžné elektronické podobě (např. jako dokument *.pdf nebo sken), a to i bez elektronického podpisu. Důležité je, aby byly zaměstnavateli takto předány tiskopisy se všemi relevantními informacemi, tj. zejména s číslem účtu, na které žádá zaměstnanec zaslat dávku, s datem nástupu na dávku (u otcovské, peněžité pomoci v mateřství či dlouhodobého ošetřovného) apod. Připouští se tedy možnost příslušný tiskopis vyplnit, podepsat, naskenovat (případně vyfotit) a poslat elektronicky zaměstnavateli prostřednictvím e-mailu.
Elektronicky doručený tiskopis od zaměstnance ve formě, v jaké jej obdržel, předává zaměstnavatel spolu s podklady pro výpočet dávky příslušné OSSZ zaručeným způsobem elektronicky na OSSZ, tj. buď s elektronickým podpisem, nebo datovou schránkou (na adresu elektronické podatelny).
Stejně postupuje zaměstnavatel i tehdy, když obdrží fyzicky doručený a podepsaný tiskopis od zaměstnance. V takovém případě tiskopis naskenuje a spolu s podklady pro výpočet dávky zašle příslušné OSSZ elektronickým způsobem uvedeným v předchozím odstavci.
Elektronický podpis (identifikace) pojištěnce – zaměstnance – se nevyžaduje, elektronicky ověřeným způsobem musí při podání vůči OSSZ za stávající situace komunikovat pouze zaměstnavatel.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz