FT: Až dominantní hráči uvězní spotřebitele ve svých sítích
FTAlphaville poukazuje na novou studii z dílny amerického Fedu. Ta se zabývá deflačním efektem, který mají mít chytré mobilní telefony. Tento efekt jde přitom za hranice možných nepřesností ve statistikách a pramení z toho, kolik dat jsou tyto telefony schopné zpracovat.
Studie „The Increasing Deflationary Influence of Consumer Digital Access Services“ se zaměřuje na to, kolik dat nyní využívají spotřebitelé v USA a jakou kvalitu služeb jim přináší mobilní operátoři. Tito zákazníci platí podle studie za datové služby, internet a kabelové služby asi 2 % svého celkového rozpočtu. „Rozvoj v této oblasti znamená, že reálné ceny klesly mezi lety 1988–2018 o 12 %,“ interpretuje FTAlphaville závěry studie. Ta obsahuje i následující grafy s počtem uživatelů, časem stráveným na mobilním telefonu a daty za hodinu:
„Pokud podělíme celkové výdaje na chytré telefony objemem využívaných dat, náklady na chytré telefony klesly mezi lety 2007 – 2018 o neuvěřitelných 50 %,“ píše FTAlphaville. Ona studie je podle portálu pozoruhodná zejména proto, že poukazuje na „digitálně nerozvinuté země typu Německa, které nevyužívají obrovskou příležitost nabídnout svým občanům velké úspory“.
FTAlphaville ale dodává, že tato studie nebere v úvahu to, že pro firmy stojící za sociálními sítěmi mají zase hodnotu data, která jim lidé poskytují svou návštěvou sítí a aktivitou na nich. Studie tak v souvislosti se zmíněnou deflací tvrdí, že každý spotřebitel v USA obdržel mezi lety 2004–2017 finanční „dárek“ v celkové výši 30 000 dolarů. Jenomže pokud bychom vzali do úvahy hodnotu dat poskytnutých zadarmo firmám, tato částka by byla nižší.
„Autoři studie jsou přesvědčeni, že ceny budou dále klesat s tím, jak bude pokračovat vlna inovace včetně 5G,“ píše FTAlphaville. A dodává, že je například složité rozpoznat, jak se mění cena iPhonu v důsledku inovací na straně jedné a v důsledku tržní síly Applu na straně druhé. Ceny za digitální služby tak nyní mohou klesat, ale to nemusí trvat i v době, kdy „dominantní hráči uvězní spotřebitele ve svých sítích“.
Zdroj: FTAlpvaille, Fed
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz