Patria (Patria Finance)
Investice  |  29.02.2020 09:50:02

Víkendář: Kdo platí za dominanci Googlu a Facebooku


Podle britské British Competition and Markets Authority (CMA) jsou bariéry vstupu na trhu s online reklamou tak velké, že dominanci Googlu a Facebooku není schopen ohrozit ani Amazon. Poukazuje na to portál ProMarket s tím, že praktiky těchto dvou firem jim „umožňují zvedat ceny a ti, kteří si reklamu u nich zadávají, své dodatečné náklady přenášejí na klienty“.

CMA se nejdříve zabývala tím, jak online trh s reklamou soupeří s tradičními reklamními kanály, jako je rádio, televize či noviny. Došla k závěru, že digitální trh je samostatný a „trhem sám o sobě“. Jinak řečeno, společnosti, které jej využívají, nemají možnost substituce. Důvodem je to, že tradiční kanály nemají dostatek dat a nástrojů pro personalizovanou reklamu. A většina těchto firem je také příliš malá na to, aby mohla ve velkém využívat tradiční kanály.

CMA následně tvrdí, že Google má významnou tržní sílu v segmentu, kde se reklama zobrazuje nad výsledky vyhledávání. Ve Velké Británii tu drží konkrétně 94% podíl a ten je větší než podíl na samotném trhu vyhledávání. Tam totiž drží 90% podíl. Důvodem je skutečnost, že Google si účtuje za tuto reklamu víc než konkurence a „je efektivnější v monetizaci své platformy“.

Google tvrdil, že čelí významné konkurenci ze strany vertikálních vyhledávačů, jako je Booking.com či Expedia. A také od Amazonu. Po pečlivé analýze ale CMA došlo k závěru, že ti dominanci Googlu neohrožují,“ píše ProMarket. Důvod spočívá v tom, že tyto vyhledavače se spoléhají na samotný Google. Například Booking.com vynaloží polovinu svých provozních nákladů na reklamy od Googlu.

Amazon se může podle CMA stát významným konkurentem, ale ani on se v dohledné době pravděpodobně nestane tím, kdo by mohl jeho dominanci ohrozit. Už proto, že sám je významným klientem Googlu a retailové reklamy, ze kterých by Amazon mohl hlavně těžit, nepředstavují pro Google klíčovou oblast. CMA tvrdí, že Google těží z významných bariér vstupu, které zahrnují i přístup k datům týkajícím se například úspěchu jednotlivých reklam či klíčových parametrů trhu. CMA pak poukazuje i na to, že Google dosahuje velmi vysokých marží, což má samo o sobě indikovat, že zneužívá své postavení na trhu.

Podobně vysokou tržní sílu má ve svém segmentu reklam podle CMA Facebook. Twitter, Snapchat a další menší sociální sítě jej výrazně neohrožují. „Tento velmi složitý a neprůhledný trh je také otevřený řadě forem zneužití, včetně nafukování čísel Facebooku týkajících se počtu zhlédnutých videí (zadavatelé reklamy se musí spolehnout na jeho čísla, protože Facebook neumožňuje audit od třetích stran, píše ProMarket). CMA také podle něj obdržela řadu stížností na to, že Facebook poskytuje falešná data. A sama hovoří o tom, že Facebook a Google záměrně pracují s trhem tak, aby byl netransparentní.

I Facebook se těší vysokým bariérám vstupu, a to ve formě jeho technologií, dat, pozice prvního na trhu a následně velikosti a zdrojů, které brání rozvoji konkurence. Spotřebitel je tím vším podle CMA dotčen několika způsoby. Od vyšších cen daných tím, že do nich zadavatelé reklamy promítají vyšší náklady na reklamu, až po problémy týkající se práce se soukromými daty uživatelů.

CMA vyjadřuje obavy, že tyto problémy vedou k vyšším cenám a nižší kvalitě, za což platí zákazník. Dále vyšetřuje řadu dalších praktik, které používá Google,“ píše ProMarket. Pro řadu firem je přitom online reklama klíčovým předpokladem rozvoje, takže zneužívání tržní síly v této oblasti může mít podle portálu dopad na celou společnost.

Zdroj: ProMarket

Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.


Hodnocení článku: 10 | 8 | 6 | 4 | 2 | 0

Víkendář: Kdo platí za dominanci Googlu a Facebooku

Diskuze a názory uživatelů na téma: Víkendář: Kdo platí za dominanci Googlu a Facebooku

Na dané téma nejsou žádné názory.


Poslední zprávy z rubriky Investice:

Út 22:08  Wall Street své zisky neudržela, Gilead Sciences -4 % Patria (Patria Finance)
Út 18:51  Výroba stojí. Komoditní trhy se propadají Ing. Štěpán Křeček, MBA (BHS)
Út 18:13  Návrat deflinflace Patria (Patria Finance)





Zobrazit sloupec 
Kurzy měn | Akcie | Obchodní rejstřík | Zájezdy | Last minute | Meteobox | Bydlet | YAuto | Studium | E
Kurzy.cz - Akcie cz, kurzy měn, forex, zlato.
TOP: Akcie CZ Akcie svět Kurzy měn Komodity Dluhopisy Zlato Bitcoin Hypotéky Tarify Energie Kalkulačka Zákony Práce Koronavirus

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Hypotéky, Stavební spoření

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzdy, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, nafta

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto, Spolehlivost Aut

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Copyright © 2000 - 2020

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.,

ISSN 1801-8688

Ochrana údajů | Cookies