Informace k přestavbě křižovatky silnice I/35 Rádelský Mlýn mezi Turnovem a Libercem
ŘSD ČR zahájí v letošním roce přestavbu mimoúrovňové křižovatky (MÚK) Rádelský Mlýn na silnici I/35 mezi Turnovem a Libercem. Stávající MÚK, která je v provozu od roku 1973, již nevyhovuje aktuálním dopravním intenzitám, je nebezpečná a místem častých dopravních nehod.
Příprava celé stavby proběhla v rekordně krátkém čase. Záměr projektu byl schválen Ministerstvem dopravy v srpnu 2016. V listopadu 2017 již měla stavba územního rozhodnutí (vydal Magistrát města Jablonec nad Nisou) a v lednu 2019 stavební povolení, které vydal Krajský úřad Libereckého kraje. Celá příprava, včetně výkupu veškerých pozemků trvala pouze 2,5 roku. V roce 2019 byl vybrán také zhotovitel stavby, kterým je sdružení firem Eurovia CS, SaM a Integra stavby, kdy jedním z hodnotících kritérií byla i délka výstavby.
Po dobu přípravy stavby se ve všech stupních projednávání projektových dokumentací zástupci dotčených orgánů účastnili jednání a měli možnost vznést připomínky k předložené dokumentaci. Stanoviska dotčených orgánů byla do dokumentace zapracována a z dokumentace bylo zřejmé, k jakým omezením při přestavbě mimoúrovňové křižovatky dojde. Právoplatné územní rozhodnutí a stavební povolení je toho důkazem.
ŘSD ČR musí vyvrátit nepravdivé informace, které se objevily v médiích, že v případě stavby selhalo. To není v žádném případě pravda. ŘSD ČR naopak připravilo stavbu v rekordním čase a již v loňském roce v předstihu vybudovalo přejezdy středních dělících pásů, vykácelo zeleň a připravilo bodové pole s nejvyšší mírou přesnosti. To vše za provozu a s minimálním dopravním omezením.
Vzhledem k tomu, že se staveniště nachází ve velmi stísněném prostoru, bude realizace stavby velmi náročná. I přesto však nebude provoz na silnici I/35 přerušen. Stavba bude zahájena v březnu 2020 rozšířením stávajícího jízdního pásu ve směru Praha – Liberec tak, aby na něm mohl být během stavby zachován provoz v uspořádání 2+1, tj. 2 jízdní pruhy pro směr Praha – Liberec a 1 pruh pro směr Liberec – Praha. Obousměrný silniční provoz bude poté převeden na levý jízdní pás (od Liberce). Z důvodu provádění prací na Jeřmanickém potoce a demolici části stávajícího mostu přes větve křižovatky bude uzavřeno napojení Jablonce n. N. po silnici I/65. Budou probíhat práce na přemístění pravého jízdního pásu do nové polohy, demolice části stávajícího mostu přes větve křižovatky a budování cca poloviny nového mostu pro směr Liberec – Jablonec n. N.
V průběhu zimního období budou z důvodu nevhodných klimatických podmínek a nutnosti zajistit zimní údržbu stavební práce přerušeny na hlavní trase a v místě bude provoz na silnici I/35 veden v režimu 2+2 jízdní pruhy, tedy 2 jízdní pruhy pro každý směr (stejně jako je tomu např. v rámci modernizace D1). O zimní přestávku se však lhůta pro výstavbu neprodlužuje. V případě vhodných klimatických podmínek budou práce probíhat mimo hlavní trasu bez omezení provozu, především v prostoru uzavření silnice I/65.
V druhém roce realizace stavby bude obousměrný silniční provoz převeden na dokončený pravý jízdní pás (od Prahy) také v režimu 2+1. Stavební práce budou probíhat na přemístění levého jízdního pásu do nové polohy, demolice zbytku stávajícího mostu přes větve křižovatky a dokončení druhé poloviny nového mostu pro směr Liberec – Jablonec n. N.
Během realizace výše uvedených stavebních objektů bude muset být uzavřeno napojení na Jablonec n. N. prostřednictvím silnice I/65. ŘSD ČR si uvědomuje komplikace a obtíže, které tato uzavírka přinese, ale stísněné podmínky v místě staveniště, charakter prací a konfigurace terénu neumožňují výstavbu bez tohoto omezení. ŘSD ČR bude aktivně jednat se zhotovitelem stavby o případném zkrácení uzavírky silnice I/65.
Objízdné trasy zejména pro nákladní dopravu budou vedeny od Prahy po silnici I/35 přes Liberec a dále po silnici I/14 do Jablonce n. N., což znamená prodloužení jízdy o 12 km a cca 10 min. Motoristé směřující východně od Jablonce n. N. pak budou moci případně využít objízdnou trasu vedoucí od Turnova po silnici I/10 do Tanvaldu a dále po silnici I/14 do Jablonce n. N, což znamená prodloužení jízdy o 24 km a cca 32 min. Na základě aktuálního projednávání s krajskými orgány je doplněná ještě objízdná trasa využívající krajskou silnici II/287, což znamená prodloužení jízdy o 12 km a cca 20 min.
Stavba bude uvedena do provozu nejpozději v polovině roku 2022, dokončovací práce jako jsou např. ozelenění a dokončení dopravního značení budou probíhat již za plného provozu. Vzhledem k tomu, že se jedná o přestavbu stávající křižovatky, a nikoliv o stavbu ve volném terénu, nelze během provádění stavebních prací vyloučit možnost výskytu neočekávaných okolností. Z těchto důvodů nelze ze strany investora předem predikovat zkrácení doby výstavby.
ŘSD ČR se spolu se zhotovitelem stavby budou dle probíhajícího postupu výstavby usilovně snažit o co možná nejrychlejší dokončení stavby, zejména pak na obnovení napojení Jablonce n. N. přes silnici I/65. Je samozřejmě zájmem všech dotčených, aby stavební omezení trvala pouze nezbytně nutnou dobu a byla zkrácena na minimum.
Ředitelství silnic a dálnic ČR bude samozřejmě o aktuálním průběhu výstavby veřejnost pravidelně informovat. Všem řidičům a obyvatelům Libereckého kraje tímto děkujeme za trpělivost a věříme, že stavba přinese výrazné zlepšení bezpečnosti a plynulosti dopravy tohoto významného dopravního uzlu.
Publikováno: 12. February 2020, přímý odkaz
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz