Ukrajinci a Slováci skupují české firmy
Zahraniční podnikatelé loni koupili 3 366 českých firem, což je o 3,4 % méně, než v roce 2018 a nejméně za posledních šest let. České firmy nejčastěji kupovali Ukrajinci (897) a Slováci (690), s výraznějším odstupem následovali Maďaři (192), Rumuni (186) a Rusové (170). Informace dnes přinesla společnost Bisnode, jednička ve sledování vazeb a propojení mezi subjekty.
„Víc než čtvrtinu českých společností, které v uplynulém roce přešly do rukou zahraničních vlastníků, koupili Ukrajinci. Přitom mezi lety 2014 a 2017 nejvíc českých firem prodaných do zahraničí mířilo na Slovensko. Od roku 2018 ale již nejvíc firem kupovali Ukrajinci, a Slováky tak odsunuli na pomyslnou druhou příčku,“ říká analytička Bisnode Petra Štěpánová s tím, že za poslední rok si ukrajinští podnikatelé před Slováky vytvořili znatelný náskok.
„České firmy kupují hlavně podnikatelé ze zemí, se kterými nás pojí geografické, historické a ekonomické vazby. V TOP 10 jsou všechny země V4 a z postkomunistického bloku Rusko, Rumunsko a Bulharsko,“ dodala Petra Štěpánová z Bisnode.
Počty českých společností prodaných zahraničním podnikatelům v roce 2019
Poznámka: jen přímé majetkové vazby
Zdroj: Bisnode
Zajímavé je také sledovat podíl obou zemí na celkovém počtu zrealizovaných transakcí. Zatímco Ukrajinci v roce 2014 koupili 7,0 % společností z celkového počtu firem prodaných zahraničním podnikatelům, o rok později se jednalo o 9,2 %, v roce 2016 jejich podíl dosáhl 12,9 %, v roce 2017 překročil 16% hranici, v roce 2018 to bylo 22,3 % společností a loni již 26,7 %. Naproti tomu Slováci si ve sledovaném období drží stabilní zájem, když skoupili 19,4 % – 25,3 % společností ročně, přičemž nejmenší podíl Bisnode zaznamenal v posledních dvou letech.
Zdroj: Bisnode
Zdroj: Bisnode
Zdroj: Bisnode
Bisnode
Bisnode je jedničkou v oblasti poskytování ekonomických informací o společnostech a podnikatelích. Analyzuje obrovské objemy dat, nachází souvislosti a interpretuje je do informací, které jsou srozumitelné pro zákazníky a tím jim umožňuje přijímat správná a chytrá rozhodnutí, zvyšovat tržby a minimalizovat rizika. Kvantitu mění na kvalitu, velká data (Big Data) mění na chytrá data (Smart Data). Bisnode působí v 19 evropských zemích a díky strategickému partnerství s Dun & Bradstreet poskytuje informace z více než 190 zemí světa o 300 milionech firem z celého světa.
Více se můžete dozvědět na: www.bisnode.cz
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.