Vladimír Urbánek
(Kurzy.cz)
Auto Moto  |  12.02.2020 09:25:29

Globální prodeje elektromobilů ve 4Q19 poklesly o 5,4%. Výjimkou je Evropa, kde se elektrickým autům daří čím dál víc


· Prodeje elektromobilů (čistě bateriových i hybridních) na klíčových trzích v loňském čtvrtém čtvrtletí meziročně poklesly o 5,4 procenta.

· Za poklesem (stejně jako v předchozím třetím čtvrtletí) stojí hlavně situace v Číně, kde se celkový počet registrací meziročně snížil o 30,8 %.

· Sledované evropské státy naopak potvrdily pozici nejrychleji rostoucího trhu. Čistě elektrických (BEV) vozů zde bylo zaregistrováno o 60,5 procenta víc než ve stejném období před rokem

· Celkem si ale za rok 2019 udržel globální trh elektromobilů rostoucí tendenci, kdy počet nových registrací stoupl o 12,5 %.

 

Düsseldorf, Praha 12. února 2020 Prodeje nových elektrických aut pokračovaly na konci loňského roku v propadu, který byl viditelný už ve třetím čtvrtletí. Meziročně poklesl jak počet nových registrací čistě elektrických bateriových aut (BEV, - 20,4 %), tak i tzv. plug-in hybridů (PHEV, -23,9 %). Jedinou rostoucí kategorií aut využívajících (alespoň částečně) k pohonu elektřinu byly klasické hybridy. Vyplývá to z aktuálně vydané studie PwC E-Mobility Sales Review.

 

„Celková čísla táhla dolů Čína, která je zdaleka největším světovým trhem s elektromobily. V polovině roku čínská vláda prudce snížila dotace na nákup elektromobilů, což se projevilo na meziročním poklesu o více než čtvrt milionu nových registrací, tedy asi o třetinu. Naopak v největších pěti zemích Evropské unie registrací přibylo meziročně o více než 60 procent,” komentuje vývoj na hlavních trzích Pavel Štefek, partner PwC ČR a expert na automobilový průmysl

 

Nové registrace elektromobilů podle typu

Typ vozu

Nové registrace 2019

Změna 2019/2018

Změna 19Q4/18Q4

Bateriové elektromobily (BEV)

1 391 252

13.8 %

-20.4 %

Plug-in hybridy (PHEV)

449 660

-13.2 %

-23.9 %

Hybridy

1 363 126

23.2 %

+30.5 %

Celkem

3 204 038

12.5 %

- 5.4 %

Zdroj: PwC E-Mobility Sales Review (1/2020)

 

 

Do množiny analyzovaných klíčových trhů se počítají Čína, USA, sedm evropských států (Německo, UK, Francie, Itálie, Španělsko, Nizozemsko, Norsko), Japonsko a Jižní Korea.

 

V Číně vláda dotuje nákup elektromobilů už déle než deset let, postupně ale objem dotací snižuje. Naposledy v červnu poklesla dotace přibližně na polovinu, což vyvolalo výrazný pokles poptávky po stále ještě drahých elektrických autech. V Číně ale zároveň loni klesly i celkové prodeje aut, včetně těch s konvenčními motory.

 

Podobně slabý závěr roku zaznamenaly prodeje elektromobilů i v USA. Celkově trh bateriových elektromobilů (BEV) poklesl o 27,3 %. Za celý rok 2019 ale jak Čína, tak USA díky silnému prvnímu pololetí zůstaly v kladných číslech. 

 

Úplně opačně se situace vyvíjí v Evropě, kde emisní pravidla nutí jak výrobce, tak potažmo i státy investovat do vývoje elektrických aut i dobíjecí infrastruktury. Statistika PwC E-Mobility Sales Review sleduje pět největších zemí Evropské unie a navíc ještě Nizozemsko a Norsko. Na takto definovaném trhu v závěru roku 2019 stouply nové registrace bateriových elektromobilů (BEV) o 60,5 %. Za celý rok potom dokonce o 76,4 %. 

 

Největší růst ze všech sledovaných zemí potom zaznamenalo Nizozemsko, kde v posledním čtvrtletí vzrostl počet nově registrovaných bateriových elektromobilů dokonce o 194,3 %.

 

Do roku 2020 předpokládají experti PwC oživení čínského trhu. V Evropě se očekává, že regulatorní tlak, který se už přetavil do nových elektrických modelových řad tamních výrobců, bude mít hlavní vliv na pokračující vývoj v prodejích.

 

„Přísnější emisní normy nutí výrobce prodávat výrazně víc elektrických aut. Ambiciozní cíl průměru 95 gramů CO2 na ujetý kilometr může být dosažen jen přes portfolio, ve kterém budou mít nízkoemisní automobily významné zastoupení. Masivní investice minulých let tak teď budou muset dokázat své opodstatnění,” říká Felix Kuhnert, globální lídr automotive PwC a partner PwC Germany.

 

Nové registrace čistě bateriových elektromobilů (BEV) podle trhů

Trh 

Nové registrace 2019

Změna 2019/2018

Změna 19Q4/18Q4

Čína

825 527

+4,2 %

-32,6 %

USA

241 912

+1,3 %

-27.3 %

EU 5+2

286 330

+76,4 %

+60.5 %

 

V současnosti stále ještě (i na rozvinutých trzích) elektromobily představují výrazně menšinové tržní podíly v porovnání s benzinovými a naftovými auty. V celém sledovaném “globálním” trhu představovaly elektromobily v širším slova smyslu (včetně hybridů a plug-in hybridů) 6.1 % všech nových registrací. V USA šlo o 4,3 %  (ovšem čistě bateriových bylo jen 1,4 %), v Číně o 5,8 % a ve sledované „evropské sedmičce” to bylo 9,1 % nových registrací. 

 

Premiantem je v tomto ohledu tradičně Norsko, kde loni 68,2 % nově registrovaných vozů alespoň částečně využívalo k pohonu elektřinu. Čistě bateriové elektromobily (BEV) tvořily 42,4 % nových registrací.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář







Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688