(Kurzy.cz)
Eurozóna je na tom ekonomicky nejhůře za sedm let. Letošní hrozbou jí je koronavir a Trump
Eurozóna je na tom
ekonomicky nejhůře od krize před sedmi lety, dolů ji teď stahují, celkem
nečekaně, hlavně Francie a Itálie.
V posledním
loňském čtvrtletí ekonomika eurozóny sotva rostla. Přidala pouze 0,1 procenta,
což představuje její nejslabší mezičtvrtletní vzestup od prvního čtvrtletí roku
2013. V roce 2013 ještě ovšem doznívala evropská dluhové krize, důsledek
světové finanční krize z doby před deseti a více lety.
Loni v období od
října do prosince nečekaně zklamaly dvě z největších ekonomik eurozóny,
Francie a Itálie. Slabý hospodářský růst může dále destabilizovat již tak
vratkou vnitropolitickou situaci v obou zemích. Ve Francii, která
v posledních třech měsících loňského roku vykázala hospodářský pokles
čítající 0,1 procenta, čelí prezident Emmanuel Macron protestním bouřím –
řadovým Francouzům je trnem v oku jeho důchodová reforma. Na
vnitropolitickou situaci v Itálii zase doléhají rozmíšky v rámci
koaliční vlády. Itálie se zcela nečekaně propadla v čtvrtém loňském
čtvrtletí o 0,3 procenta.
Podniky
v eurozóně v letošním roce přitom mohou čelit nečekanému problému
jménem koronavir. Francouzský výrobce koňaků Remy Cointreau čeká kvůli nákaze v
Číně slabší odbyt, stejně jako společnosti typu LVMH, jejichž byznysem je
luxus. Čína zodpovídá za zhruba 35 procent odbytu na globálním trhu
s luxusem. Svým způsobem je to právě i dramaticky rostoucí střední třída
v Číně, která vydělává Francouzům na důchod. Větší poptávka po luxusním
zboží, ať jde o kabelky či koňak, představuje vyšší inkaso francouzské státní
kasy. Pokud však Číňané budou místo kabelek a koňaku řešit nebezpečnou nákazu,
Paříž musí počítat s nižším daňovým inkasem. A nejde samozřejmě jen o
luxusní branži. Francie je magnet pro čínské turisty. Zároveň letecký přepravce
Air France-KLM společně s německou Lufthansou bude zvláště zasažen možným
trvalejším omezením letecké přepravy mezi Evropou a Asií, kde uvedené dvě
aerolinky provozují z evropských přepravců nejvíce linek. A to nemluví o
fatálním dopadu, který by mělo ochromění čínského průmyslu jak na francouzské,
tak zejména německé dodavatele. Německo, jak známo, loni těsně uniklo technické
recesi.
Vedle koronaviru je
další hrozbou ekonomice eurozóny, resp. EU jako celku Donald Trump. Americký
prezident stále neshodil ze stolu možnost zavedení cel na evropská, zejména
tedy německá auta.
Zpomalení eurozóny
není dobrou zprávou pro Českou republiku, byť její hospodářství loni vykazovalo
až překvapivou odolnost vůči nepříznivému mezinárodnímu vývoji. Tato imunita
však může být ta tam tváří v tvář černé labuti v podobě třeba právě
dopadu koronavirové nákazy, případně jeho kombinace s Trumpovými
cly.
Lukáš
Kovanda, Ph.D.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz