Nákup skipasu: Co si ověřit, jaké jsou slevy, co v případě nemoci, úrazu?
Zakoupením skipasu a nastoupením na lanovku či vlek nebo vstoupením do prostoru za turnikety uzavíráte s provozovatelem přepravní smlouvu. Je dobré vědět předem, za co platíte a zda nemáte na výběr vhodnější nabídku.
Na tuzemských horách neexistuje jednotný typ skipasů. Před nákupem byste si proto měli vždy pročíst nabídku a zvážit, který druh je pro vás skutečně nejvýhodnější. Pokud oceňujete bezstarostné lyžování a v případě jakýchkoliv nečekaných situací nechcete být nemile překvapeni, je dobré si zjistit detaily přepravních řádů, tarifů i podmínek ještě před zakoupením skipasu. Většina skiareálů zveřejňuje výňatky z těchto dokumentů na webových stránkách. Jejich plná znění jsou pak dostupná na místech určených pro styk s cestujícími, například v prostorách pokladen.
Slevy na více dní, pro dítě i studenta
Lyžařské areály mívají různě nastavené přepravní podmínky i ceny jízdného. Rozdíly jsou například ve stanovení věkových kategorií u jednotlivých skipasů. Ověřte si, do kdy mají vaši potomci nárok na dětské jízdné, nebo za jakých podmínek mohou dostat studentskou slevu. Různě bývá nastavená i věková hranice u malých dětí pro lyžování zdarma. Dětskou nebo studentskou slevu vám ne vždy nabídnou automaticky, informujte se sami předem. A nezapomeňte mít potřebné doklady s sebou.
Seniorské slevy
Skiareály nabízejí zvýhodněné skipasy nejen pro děti a juniory, ale také pro seniory. Věkové hranice však bývají různé. Například seniorský tarif je někde poskytován již od 63 let, jinde až od 70 let.
Celý den jedna sjezdovka?
Některé skipasy je možné použít ve více skiareálech či v celé lyžařské oblasti. To se vyplatí zohlednit, pokud si chcete užít rozličné typy sjezdovek.
Lanovka nejede?
Pokud lanovky nejezdí či dojde k omezení přepravní kapacity skiareálu z provozních důvodů, poskytují někteří provozovatelé náhradu jízdného. Někde lze požadovat vrácení jízdného nebo jeho poměrné části v případě, že došlo k výluce více než poloviny lanovek či vleků po dobu delší než 90 minut. V jiném skiareálu se jízdné nahrazuje v případě současného zastavení všech lanových drah trvající déle než tři hodiny. Někde vrátí lyžařům jízdné či jeho část, jinde místo finanční náhrady nabízejí voucher.
Co když onemocníte?
"Rozdíly jsou například v pravidlech pro vracení již zakoupených skipasů v případě nemoci či úrazu lyžaře a v pravidlech pro poskytování náhrad jízdného v případě výluky,“ vysvětluje ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová. To se vyplatí zohlednit zejména v případě, že lyžařský pobyt plánujete dlouho dopředu.
Náhrada se často poskytuje jen u vícedenních či sezónních skipasů. „Obě varianty je navíc potřebné doložit potvrzením od lékaře a někdy bývá stanovena i lhůta, ve které je možné o vrácení jízdného požádat,“ upozorňuje Hekšová.
Pokud vám nevyhovují podmínky skiareálů, můžete zbytečným výdajům předejít i vhodným cestovním pojištěním, některé nabízí plnění i za nevyužitý skipas nebo zaplacené hodiny s lektorem. Zejména u pobytů v zahraničí může jít o stovky eur.
Sdílený skipas
Provozovatelé zpravidla označují skipasy jako nepřenosné, slovy zákona se jedná o jízdenky na jméno. Za držitele skipasu se pak považuje osoba, která jako první vstoupí do vymezeného přepravního prostoru, kde dojde k pořízení fotografie. U sezónního skipasu bývají po lyžaři požadovány kromě fotografie i jeho osobní a kontaktní údaje. Výjimkou z nepřenositelnosti jsou takzvané střídavé skipasy. Ty bývají sice o něco dražší než „obyčejný“ skipas, ale umožňují užívání střídavě dvěma osobami. Ideální jsou třeba pro rodiny s malými dětmi, kdy se rodiče střídají v hlídání dětí a užívání si na sjezdovce. Na skipasu pak bývají fotografie obou osob. Jednotlivé areály přistupují rozdílně i k vystavení duplikátu skipasu při jeho ztrátě nebo znehodnocení.
Ztráta může vyjít draho
A na co má lyžař nárok v případě ztráty, odcizení či poškození skipasu? Lyžařské areály zpravidla umožňují vydání náhradní karty za manipulační poplatek. Záleží ale na tom, kde byl skipas zakoupen a na jak dlouhou dobu. Někde se při ztrátě nebo poškození skipasu náhrada neposkytuje vůbec, jinde pouze za určitých podmínek. Při ztrátě sezónního skipasu zaplatí lyžař v některých skiareálech za vystavení duplikátu až dva tisíce korun.
Vyhazov bez náhrady
Zabezpečení plynulého a bezpečného chodu je zejména na provozovateli. Ten je odpovědný za každou případnou újmu, ke které při přepravě dojde, bez ohledu na to, zda za ni může, nebo ne. Provozovatelé proto dbají na technický stav lanovky, ta musí splňovat řadu bezpečnostních předpisů a její obsluha musí být připravena kdykoliv pomoci a zasáhnout. Počítá se ale také s ukázněností návštěvníků. Měli byste být při lyžování opatrní, dbát pokynů obsluhy a řídit se podle ukazatelů a piktogramů. Nevhodné chování může znamenat jak vykázání z přepravy, tak snížení náhrady újmy, pokud by se něco stalo.
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Dovolená:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz