Patria (Patria Finance)
Auto Moto  |  28.01.2020 17:24:18

Kdy je diesel lepší než elektromobil


Pokud budou elektromobily rozšířeny v zemích jako je Švédsko, kde je vysoký podíl obnovitelných zdrojů, je to něco jiného, než když brázdí silnice v Indii nebo Číně. Do podobných úvah o environmentální výhodnosti elektromobilů se pustili i u VW a my se na ně dnes podíváme. Přináší totiž výsledky, které za pozornost stojí.

Následující graf porovnává „klimatickou stopu“ u dieselového Golfa a u jeho elektroverze. Tu v současné době na samém startu výrazně diskvalifikuje vyšší emisní náročnost výroby. Samotný provoz elektromobilu už na každý jeden kilometr přináší méně emisí a „čeká“ se tudíž na to, kdy díky tomu eGolf dožene onu počáteční ztrátu. Podle modelu VW se tak stane někde po 120 000 ujetých kilometrů. Takže po dosažení cílových 200 000 kilometrů už má elektrika navrch (tedy spíše naspod). A to asi o 5 tisíc tun uhlíkových emisí – dieselový golf tak emituje asi o 17 % více emisí.


Zdroj: VW

Podobné modely stojí na řadě předpokladů, včetně oněch 200 000 kilometrů provozu. Není to podle mne moc, a ne proto, že například pan Irv Gordon v roce 2013 na svém Volvu P1800 pokořil hranici 3 milionů mil. U elektromobilů je to věc mnohem otevřenější a asi bychom mohli diskutovat o tom, že i tradiční auta dnes nevydrží tolik, co v minulosti. Ale jen chci podotknout, že kdybychom křivky protáhli do více kilometrů, onen rozdíl by se dál prohluboval.

Dalším klíčovým rysem výše uvedeného grafu je skon oné elektrické křivky. Tedy to, kolik emisí produkuje provoz elektromobilu – jaký je energetický mix, z kterého je vyráběna elektřina. Následující graf od VW porovnává celkové emise dieselu a elektromobilu v různých scénářích – od energetického mixu čistě větrné energie, přes mix EU, Německa, USA a Číny:


Zdroj: VW

Obrázek vyvolává smíšené dojmy. V současné Číně ze srovnání vychází jednoznačně lépe diesely. Na hraně to je v USA i Německu. Takže pokud mají elektromobily dávat skutečně globální smysl, mělo by ve velké části globální ekonomiky dojít ke znatelné změně v energetickém mixu. Čína tak hodlá učinit, ale jak jsem tu psal před několika týdny, ještě za několik desetiletí by uhlí mělo generovat asi 50 % její celkové spotřeby elektrické energie.

Podotýkám, že podle nových projekcí IEA by se energetický mix pro výrobu elektrické energie měl v následujících desetiletích celosvětově znatelně měnit. Uhlí by po roce 2020 mělo stagnovat na 2,1 TWh, postupně by se před něj měl dostat plyn, solární energie a dotahovat by se měl i vítr a voda (více zde). Klesat by měl podíl ropy a jen mírně růst jádro. Pokud by se tyto projekce IEA naplnily, tak to vypadá, že globálně má elektromobilita skutečný smysl. Výjimkou by byly právě země, které se tomuto vzorci budou výrazně vymykat směrem k fosilním palivům.

Kde lze ještě věci výrazně zlepšit v prospěch elektromobility? Asi ne moc překvapivou odpověď poskytuje poslední graf, podle nějž mají baterie více než 40% podíl na celkových výrobních emisích eGolfa. Další rozvoj technologií v této oblasti by tak mohl vedle snížení výrobních nákladů přinést i pokles tohoto podílu.


Zdroj: VW


Bylo by pro nás jednoduché, kdyby posun k elektromobilitě vyzníval mnohem jednoznačněji. Tedy kdyby se elektrokřivka v prvním grafu mnohem dříve a prudčeji odtrhla od té dieselové. Kdyby tomu tak bylo i tam, kde se pro výrobu elektřiny používá více uhlí. Nebo třeba kdyby byly k dispozici bateriové technologie, které by umožňovaly znatelně vyšší dojezd za nižší pořizovací cenu a emise. Tak jednoduché to ale nyní nemáme.

Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.

Hodnocení článku: 10 | 8 | 6 | 4 | 2 | 0

Kdy je diesel lepší než elektromobil (10)

Diskuze a názory uživatelů na téma: Kdy je diesel lepší než elektromobil
31.01. 15:20  Diesel není lepší nikdy (Rootlet)
29.01. 20:48  elektroauta (om)
29.01. 15:35  Životnost baterie (om)
29.01. 13:24  elektroauta (Zdeněk Konvalinka)
29.01. 12:50  Diesel není lepší nikdy (Jose)









Zobrazit sloupec 
Kurzy měn | Akcie | Obchodní rejstřík | Zájezdy | Last minute | Meteobox | Bydlet | YAuto | Studium | E
Kurzy.cz - Akcie cz, kurzy měn, forex, zlato.
TOP: Akcie CZ Akcie svět Kurzy měn Komodity Dluhopisy Zlato Bitcoin Hypotéky Tarify Energie Kalkulačka Zákony Práce Počasí

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Hypotéky, Stavební spoření

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzdy, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, nafta

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto, Spolehlivost Aut

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Copyright © 2000 - 2020

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.,

ISSN 1801-8688

Ochrana údajů | Cookies