(Kurzy.cz)
3/4 německých firem nejsou výhledově konkurenceschopné. Německo má problém – a my s ním
Německá vláda tento
týden oznámila, že má historicky rekordní rozpočtový přebytek. Za rok 2019 činí
13,5 miliardy eur čili takřka 340 miliard korun. Na první pohled se tedy zdá,
že náš západní soused je na tom výjimečně dobře.
Zároveň ale německá
ekonomika loni rostla jen tempem 0,6 procenta, tedy nejpomaleji od roku 2013,
jak plyne z dnešních předběžných údajů tamních statistiků. Německo dokonce
loni spadlo na hranu technické recese, do níž nakonec nezabředlo jen o fous.
Vzhledem k tomu,
že největší evropské hospodářství vykazuje rozpočtové přebytky nepřetržitě už
od roku 2015, má dostatek finanční síly k fiskálnímu „nakopnutí“ své
ekonomiky. Povzbuzení německé spotřeby by jistě prospělo i českému
hospodářství, vždyť z ekonomické perspektivy je Česko vlastně sedmnáctou
německou spolkovou zemí.
Dlouhodobě však
Německo a jeho ekonomika čelí značnému problému, který bude českou ekonomiku
naopak stahovat. Problém, jemuž Německo čelí, se jmenuje „inovátorovo dilema“. Německo je zdatný
inovátor, ovšem zejména a takřka výhradně inovuje již zaběhlé, konvenční
technologie. K dokonalosti například cizeluje vozy mercedes. Jenže kromě
konvenčních technologií existují také ty, které zaběhlý pořádek narušují, módně
se jim říká technologie disruptivní.
Disruptivní
technologií jsou třeba vozy značky Tesla či obecně elektromobily. Disruptivní
technologie v kratším časovém horizontu způsobují horší „výkon“ daného
produktu, v našem případě tedy auta. Průměrná tesla je poměrně drahá,
navíc třeba nabíjecí infrastruktura nebývá dostatečně rozvinutá. Kdekdo tak dá
přednost mercedesu. Čili konvenční technologii. Včetně německých automobilek.
Velké zaběhlé
automobilky typu Daimleru, BMW nebo Volkswagenu zareagovaly na dilema, zda dát
přednost vylepšování stávající technologie, nebo se vrhnout na vývoj
technologie disruptivní, v souladu s hypotézou „inovátorova
dilematu“. Řekly si, že investovat do elektromobily je tuze nejisté, takže to
riskovat nebudou. V té době ani nemusely, protože konvenční vozy měly
zřetelnou převahu při poměřování ceny a výkonu včetně uživatelské
přívětivosti. Byly ziskovější. Rozvoj disruptivní elektromobility tak
přenechaly třeba Tesle, případně i čínským automobilkám.
Jenže Tesla se
postupně dostává do zisku, její akcie jsou nyní prakticky nejvýše
v historii a v ústředí německých automobilek se mohou začít chytat za
hlavu. Z disruptivní technologie se brzy může stát technologie konvenční,
zatímco stávající konvenční technologie – pohon na benzín či naftu – zmizí v propadlišti
dějin. Důraz na zelenou agendu a zavádění vládních environmentálních opatření
toto mizení v propadlišti pochopitelně jedině urychlí. Německo má problém.
Bylo až příliš úspěšné ve zdokonalování technologie, jež začíná být překonaná.
Má velký problém. A my s ním.
Nová studie německé
organizace Bertelsmann Stiftung uvádí, že pouze jedna ze
čtyř německých firem je dostatečně inovativní – a tedy připravená na „disrupci“
–, aby zůstala konkurenceschopná. Je-li tomu tak, tři čtvrtiny německých firem
výhledově na trhu neuspějí. To je nepříjemně vysoké číslo. Na tyto firmy jsou
navázány statisíce pracovních míst v Česku, které navíc čelí své vlastní
výzvě urychleně změnit základní ekonomický model svého fungování.
Lukáš
Kovanda, Ph.D.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz