Patria (Patria Finance)
Investice  |  04.01.2020 09:14:27

Víkendář: Srážka s realitou je někdy tvrdá, ale můžeme změnit hodně

Ve chvíli, kdy opustíte tuto univerzitu, se vaše ideály střetnou s realitou. Chcete zachránit planetu, vypořádat se s chudobou a rasismem. Ale nakonec zjistíte, že 10 hodin denně pracujete pro firmu, jejímž jediným cílem je maximalizace zisků. Řada z vás se pak může cítit bezmocná ve světě, který se vám nebude líbit, ale který zároveň nemůžete změnit. Naštěstí to není pravda. V projevu pro ty, kteří vloni ukončili studium na University of Chicago Booth School of Business, to řekl tamní profesor a ekonom Luigi Zingales. A následně hovořil o způsobech, jak svět změnit mohou.

Zingales tvrdí, že běžní lidé mají navzdory svým představám velký vliv na chod světa. Třeba při výběru, pro koho budou pracovat a jak. Za příklad dal společnost Google, která musela zrušit „lukrativní zakázku pro Pentagon, protože její klíčoví inženýři odmítli pracovat na technologii, která by mohla být použita pro válečné účely“. Vliv lidí roste přirozeně s tím, kolik z nich najde odvahu se postavit za nějakou věc. A trh může být ku pomoci, což profesor demonstroval na příkladu tabákových a právnických firem.

Některé právnické společnosti v USA totiž rozdělují své zaměstnance podle toho, zda jsou ochotni pracovat pro tabákové společnosti. Takoví právníci mívají vyšší platy a také jsou rychleji povyšováni na partnery. Pokud někdo k takovému kroku ochoten není, snižuje nabídku právníků pro tabákové společnosti a tím jejich odměny. To v konečném důsledku vede k růstu nákladů tabákových firem a ty tak mohou namísto soudních sporů preferovat vyrovnání. Tento princip ukazuje, že pokud se nemorální chování stává příliš drahým, firmy to nutí do morálního chování i v případě, že by se pro něj jinak nerozhodly.

Běžní lidé mají také podle ekonoma velkou moc jako spotřebitelé. I v době před rozšířením internetu vznikaly koordinované bojkoty některých společností a produktů. V době sociálních sítí je dopad společných akcií mnohem větší. Takže například „banky, které financovaly kontroverzní projekt Dakota Access Pipeline, následně čelily pomalejšímu růstu vkladů než jejich konkurence“. Italská společnost Dolce & Gabbana zase čelila prudkému poklesu exportů do Číny poté, co tam uvedla politicky kontroverzní reklamu.

Je lepší neškodit, než škody pak napravovat

Mají podobnou moc i investoři? Ekonom tvrdí, že akcionáři mají v USA obvykle jen minimální možnost ovlivnit chování velkých korporací. Poukázal na to, že po masové střelbě na Novém Zélandu místní obchod Hunting & Fishing přestal dobrovolně prodávat útočné zbraně a tudíž se vzdal zisků plynoucích z prodeje. V USA po podobné tragédii akcionáři společnosti Walmart požadovali stejný krok, ale management odmítl. Firma nakonec s prodejem přestala, ovšem ze strachu, že začne ztrácet zákazníky, ne kvůli svým akcionářům.

Zingales v této souvislosti zmiňuje Miltona Friedmana, který tvrdil, že firmy by se měly zaměřovat pouze na maximalizaci zisků. Širších společenských cílů je pak nejlépe dosaženo ve chvíli, kdy lidé použijí tyto zisky vyplácené jako dividendy na dobročinné účely. Zingales tvrdí, že tato logika se stala dominantní nejen v korporátním světě, ale i ve financích. Tam panuje názor, že investice by měly maximalizovat svou návratnost bez ohledu na jejich dopad na společnost. To vše s předpokladem, že všechny škody, které přitom mohou vzniknout, jsou pak napraveny tím, jak s vydělanými penězi naloží investoři a akcionáři.

Jenže Zingales poukazuje na to, že v reálném světě tento předpoklad neplatí. Je například levnější a jednodušší životní prostředí vůbec neznečišťovat, než jej pak zbavovat znečištění. Je lepší neprodávat zbraně, než následně vynakládat obrovské částky na ochranu před jejich zneužitím. Pokud chce dnes investor změnit chování firmy, může většinou akcie pouze prodávat. Jenže podle ekonoma tak nakonec může dojít k tomu, že většinu akcií v nezodpovědných firmách budou držet ti, kterým jejich chování a škody, které páchají, nevadí.

Ekonom zmiňoval i problém monopolů, na který nestačí spotřebitelé ani investoři a musí být proto řešen politicky. Boj s monopoly má podle něj v USA hluboké kořeny a začal už v době, kdy se tu lidé vzbouřili proti britské Východoindické společnosti, která byla „jedním z nejhorších monopolů v historii“. Univerzita v Chicagu pak má podle ekonoma za sebou dlouhou minulost vyvozování logických důsledků z faktů i přesto, že tyto důsledky a závěry nejsou právě v dané době populární. Takový přístup je přístup „hodný hrdinů“.

Zdroj: ProMarket, University of Chicago Booth School of Business


Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688