Máme za sebou
svátky, tedy období pro mnohé z nás plné
intenzivní konzumace různých druhů potravin a nápojů. Není tedy snad bez zajímavosti se trochu blíže podívat na to, jak je to s relativní drahotou potravin (včetně nealkoholických nápojů) v Česku a jinde.
Pro několik základních kategorií
spotřebních výdajů počítá
Eurostat takzvané indexy cenové hladiny, tedy čísla vyjadřující, zda je daná kategorie v dané zemi po přepočtu kurzem dražší než v druhé srovnávané zemi. Stojí-li tedy například pecen chleba v Česku 20 korun a (pokud možno totožný) pecen chleba v Německu 1 euro, pak index cenové hladiny pro takovýto pecen chleba při kurzu koruny k euru
25,50 činí 20 / 1 / 25,50 neboli cca 78 %.
Ze skutečných
dat Eurostatu plyne, že oproti ceně celého
spotřebního koše například v Německu byla cena toho českého v roce 2018 celkově na úrovni kolem 70 %. Zdá se tedy, že dejme tomu pro průměrného Čecha byl pobyt v Německu v průměru o nějakých 43 % dražší ((100-70)/70 = 43), než kdyby zůstal v Česku.
Nechme tyto absolutní rozdíly na chvíli
stranou a vezměme
celkovou cenovou úroveň v dané zemi prostě jako 100. To nám umožní porovnávat „relativní drahotu“ jednotlivých kategorií v rámci daného koše. Konkrétně u potravin (první skupina pruhů v následujícím pruhovém grafu) zjistíme, že v Česku byly předloni na úrovni 119 % ceny celého českého koše, zatímco v Německu byly na průměru německého koše; rozdíl Česka oproti Německu zachycují v grafu červené sloupce (u potravin je tedy 119 % - 100 % = 19 %; graf prezentuje srovnání i s eurozónou, Rakouskem a Slovenskem).
Odchylky cenových hladin v jednotlivých kategoriích
výdajů, cenová hladina za celý spotřební koš = 100
(
Eurostat, vlastní výpočet)
Jinak řečeno,
potraviny byly pro domácnosti v Česku oproti ostatním v Česku nakupovaným položkám relativně
dražší než v
Německu pro
německé domácnosti.
Ještě mnohem větší rozdíl (ve směru relativně větší drahoty v Česku) ale byl u kategorií
Odívání a obuv (Češi si možná více než Němci rádi připlatí za to, že mají na sobě napsaný název nějaké známé oděvní značky),
Komunikace (kde jsou zdaleka nejvýznamnější položkou telefonní
služby včetně datových, takže jde možná o důsledek chabé konkurence v tomto oboru).
V těchto dvou kategoriích byly ceny téměř 50 %, resp. 40 %
nad českým průměrem, a tedy vlastně zhruba na úrovni cen
německých.
Naopak relativně levné (opět: oproti průměru za vše, co si Češi kupují) je v Česku
zdravotnictví a vzdělávání. Důvodem této láce můžou být nejen relativně nízké české
mzdy (které jsou v těchto dvou oborech zásadnější nákladovou položkou než v jiných), ale i možnost, že v Česku na
zdravotnictví a
školství víc přispívá
stát z
daní, takže samotní konzumenti pak platí míň (viz například v Česku zrušený poplatek za návštěvu lékaře). A svou roli může hrát i rozdílné
zdanění (
DPH,
spotřební daně).
Toto relativní srovnání cen v rámci dané země nám říká jednu užitečnou věc i na téma výše zmíněného srovnání absolutního:
německých (drahých)
služeb v oblasti
zdravotnictví a vzdělávání řečený český turista využije obvykle výrazně méně než průměrný
obyvatel Německa. Takže hrůza tohoto turisty z
německé drahoty by měla být přece jen menší, než by naznačovala výše uvedená celková relace českých a
německých cen kolem 70 %. Navíc české turisty může těšit, že se situace zlepšuje: třeba před 15
lety byly české ceny oproti
německým dokonce na úrovni pouhých 54 %.
A odívání, obuv a komunikace byly tehdy pro
Čechy oproti zbytku
spotřebního koše ještě mnohem
dražší než dnes:
Odchylky cenových hladin v jednotlivých kategoriích výdajů, cenová hladina za celý spotřební koš = 100 (Eurostat, vlastní výpočet)
Michal Skořepa
Česká spořitelna je bankou s nejdelší tradicí na českém trhu.
Téměř 200 let tvoří jeden ze základních pilířů českého bankovního systému. V
současnosti poskytuje služby pro přibližně 4,7 milionu klientů. Od roku 2000 je
součástí nadnárodní finanční skupiny Erste Group Bank.
Více informací na: www.csas.cz