Jiří Zendulka
(Kurzy.cz)
Auto Moto  |  01.01.2020 15:47:04

Čínská Tesla představila nový elektromobil, akcie přidávaly více než 100 procent

Akcie čínského výrobce elektromobilů NIO (NIO), kterému se vzhledem k řadě podobností přezdívá čínská Tesla, v pondělí mohly zažít vůbec nejúspěšnější seanci ve své historii, když posilovaly až o 101 %. Všechny zisky však neudržely a nakonec tak posílením „jen“ o necelých 54 % zaznamenaly historicky druhou nejúspěšnější seanci. Na Silvestra pak přidaly ještě 8 % a trh tak aktuálně automobilku oceňuje na téměř 3,9 mld. USD. Impulsem růstu bylo víkendové nečekané představení nového vozu a především následné zveřejnění hospodářských výsledků a výhledu.

Místo sedanu kupé

V pořadí třetím sériově vyráběným elektromobilem NIO měl být již od primární emise (IPO) společnosti avizovaný sedan ET7. Na rozdíl od již automobilkou prodávaných vozů ES6 a ES8 fyzicky vyráběných státem ovládanou konkurenční automobilkou JAC, měl být sedan produkován ve vlastním plánovaném závodě u Šanghaje. Letos v březnu však NIO své v tomto ohledu expanzní plány zrušila. Sedan ET7 nakonec dosud nebyl vlastně automobilkou ani plně prezentován, veřejnost měla k dispozici primárně jen reklamní fotografie. Automobilka nyní zhruba po roce svolala na sobotu 28. prosince další „NIO Day“, na kterém došlo místo elektromobilu ET7 překvapivě k prezentaci jiného vozu – SUV kupé EC6.

Zakladatel a šéf automobilky William Li přítomným 7 300 účastníkům prezentoval nejprve novou kapalinou chlazenou 100 kWh baterii. Její velkost je obdobná oproti současně dodávaným 70 kWh a 84 kWh bateriím, takže umožní upgrade u již prodaných vozů NIO.

 

Oznámeny byly v tomto směru i ceny. U „nejstarších“ elektromobilů NIO (do 31.3.2019) při upgradu ze 70 kWh zaplatí majitelé 34,8 tis. RMB (cca 5000 USD) či nadále mohou využívat pronájmu baterie, v tomto případě měsíčně za 768 RMB (cca 110 USD). Majitelé novějších vozů zaplatí více – 58 tis. RMB, resp. 1280 RMB měsíčně u pronájmu. Všichni si však každopádně musí počkat, když silnější baterie budou k dispozici až letos v posledním čtvrtletí…

Přítomní se v souvislosti s bateriemi dozvěděli, že za zhruba 1,5 roku dodaných 30 tisíc vozů najelo v souhrnu přes 430 mil. km. Majitelé uskutečnili již na 230 tisíc výměn vybitých baterií za nabité, které NIO umožňuje ve svých automatických stanicích, jak jsme také popisovali v článku NIO a její nabíjení elektromobilů. Pro doplnění energie nabízí NIO také domácí nabíječky. Nově má být k dispozici prezentovaný 20 kW DC zdroj, který má zmiňovanou 100 kWh baterii doma natankovat za 5,5 hodiny.

Představený elektromobil EC6 bude v nejlepší variantě, stejně jako ES8, opět disponovat kombinací 160 kW a 240 kW elektromotorů. Vozu to umožní zrychlení na 100 km/h za 4,7 vteřiny. K dispozici bude i verze 160 kW+160 kW se zrychlením za 5,6 vteřiny. Se 100 kWh bateriídle normy NEDC dojezd prémiové verze EC6 dosahovat až 615 km. Tedy o 180 km více, než s případnou 70 kWh baterií.


Kromě informace o výrazné ploše 2,1 m2 prosklené střechy a solidním koeficientu odporu 0,27 se NIO s dalšími parametry ani interiérem EC6 nepochlubila. Stejně tak ani s cenou, když zmínila v Číně plánovanou letošní produkci konkurenčního vozu Modelu Y od Tesly. A chce si tak nechat otevřené dveře z hlediska konkurenčního cenového boje. Více se tak zájemci dozvědí až v červenci, když k prvním zákazníkům se má elektromobil EC6 dostat v září. Již nyní mohou zájemci učinit s depozitem 2 tis. RMB předobjednávku a získat tak nakonec 5 tis. RMB slevu vůči následně oznámené ceně.

CEO William Li v souvislosti s Teslou také uvedl: „Pokud porovnáte Model 3 s našimi produkty, věříme, že náš produkt je stále velmi konkurenceschopný.“

Čtěte také: Tesla spouští prodeje v Číně, akcie na novém historickém maximu

Došlo také v sobotu na představení modernizované verze elektromobilu ES8, kterou potkalo na 188 různých změn, resp. dočká se i zmiňované 100 kWh baterie. K dispozici bude „již“ od dubna.

 

Ztráta nadále větší než příjmy

Ve 3. čtvrtletí NIO prodala 4 799 vozů oproti 3 553 vozům v předcházejícím čtvrtletí. Celkové příjmy tak v návaznosti mezikvartálně vzrostly o 21,8 % na 1,84 mld. RMB (257 mil. USD), když trh očekával jen 1,63 mld. RMB. Vykázaná ztráta pak poklesla o necelou čtvrtinu na 2,55 mld. RMB, resp. 357,3 mil. USD. Na akcii NIO, resp. na NYSE obchodované ADS tedy 0,35 USD.

NIO uvedla, že pro nadcházejících 12 měsíců vlastně nemá pro svůj byznys dostatek finančních prostředků, když i po další letní kapitálové injekci ke konci září disponovala v přepočtu zhruba 274 mil. USD. Připravuje však několik projektů, které mají tento problém vyřešit. Investory navíc potěšila zpráva, že za poslední čtvrtletí roku by prodeje elektromobilů NIO již měly přesáhnout 8 tisíc vozů. A tedy příjmy vzrůst o zhruba 53 % na více než 393 mil. USD.

Nehledě na přetrvávající rizika samotné budoucnosti má automobilka k ziskovosti logicky evidentně stále daleko. Její akcie na Wall Street nicméně patří k těm nejobchodovanějším. Tedy v poměru k velikosti celé emise, která čítá zhruba 1,03 mld. akcií. Na Silvestra vyměnilo majitele na 215 mil. akcií, v pondělí dokonce téměř 433 mil. akcií, tj. zhruba 42 % celé emise! Vzhledem ke zmiňované likviditě a také výrazné volatilitě jsou akcie NIO zkrátka atraktivním titulem pro aktivní tradery s pevnými nervy.

Vývoj akcií NIO (NIO) v roce 2019


K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář







Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688