Stoller: Úpadek Boeingu, korupce a tlak finančníků z Wall Street
O historii a budoucnosti amerického giganta jménem Boeing uvažuje na svém blogu Matt Stoller z Harvardu. Minulost je obdivuhodná, říká a cituje v této souvislosti jednoho novináře, který v roce 2000 napsal: „Boeing nikdy nebyl ani tak korporací jako společenstvím inženýrů, kteří byli zapálení do neuvěřitelných létajících strojů“. Firma tak „činila zázraky právě díky tomu, že o ní rozhodovali technici“. A do problémů se dostala poté, co byla tato firemní kultura zničena.
Stoller vypráví o tom, jak Clintonův poradce Bill Perry v roce 1993 večeřel s řediteli velkých společností dodávajících pro americkou obranu. Tam jim sdělil, že by měli zfúzovat, protože tím dosáhnou větší efektivity. Ekonom podotýká, že jde o obvyklou „výmluvu monopolistů“. Hlavním důvodem ale bylo to, že Perry dlouho pracoval jako investiční bankéř na fúzích a akvizicích, byl jejich velkým zastáncem, a proto vytvořil i „účetní schéma, podle kterého Pentagon pokryl náklady fúzí“. V odvětví tak skutečně došlo ke konsolidaci a Boeing koupil společnost McDonnell Douglas.
McDonnell Douglas ale pracoval s úplně jinou firemní kulturou. Zatímco v Boeingu rozhodovali technici, zde to byli finančníci. Ti dokázali i to, že Boeing sice kupoval McDonnell Douglas, ale „fakticky za fúzi zaplatil vlastními penězi“. Podle ekonoma pak padla i vnitřní zeď mezi civilní a vojenskou částí Boeingu, která měla chránit tu první před „zkorumpovanými praktikami dotýkajícími se té druhé“. Tyto praktiky a menší konkurence mezi dodavateli pro armádu se pak podle Stollera projevují i horší kvalitou vojenských letadel či některých jejich dílů.
Firma následně uvedla na trh 737 Max, který měl konkurovat úspornějšímu konkurenčnímu modelu od Airbusu. Problém s motorem byl ale řešen jen změnou v softwaru a „předstíráním, že se 737 Max se létá stejně jako se starším modelem“. Takže aerolinky nemusely posílat své piloty na nová školení. To vše i přesto, že testy jasně ukázaly, že aerodynamika letadla větším motorům neodpovídala. Technici si toho byli hned vědomi, ale namísto úplně změny koncepce letadla přišlo zmíněné softwarové „řešení“. To přitom podle ekonoma vytvářeli i indičtí programátoři, kteří dostávali 9 dolarů za hodinu.
Celá fúze, změny ve firemní kultuře firmy a financializace podniků, kterou od devadesátých let tlačí Wall Street, v praxi znamenají, že „Amerika významně poškodila svůj letecký průmysl“. Aerolinky podle ekonoma nyní nemají ve vedení Boeingu velkou důvěru, firma čelí vyšetřování a náhradám škod. Správným řešením by bylo společnost rozdělit na civilní část a na tu, která dodává armádě. A do jejího vedení by se opět měli vrátit inženýři, uzavírá Matt Stoller.
Zdroj: mattstoller.substack.com
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz