(Kurzy.cz)
Automobilky celosvětově zruší minimálně 80 tisíc pracovních míst. ČR kvůli svižnému růstu mezd ztrácí konkurenceschopnost – nezůstane ušetřeno
V nadcházejících
letech automobilky celosvětově zruší minimálně 80 tisíc pracovních míst,
vyplývá z aktuálních čísel agentury Bloomberg. Z hlediska české
ekonomiky je varovné, že podstatná část těchto pozic bude zrušena
v Německu. Na tamním automobilovém průmyslu je česká ekonomika silně
závislá. Ve velkém se pracovní místa budou rušit také v automobilových
závodech v USA či Británii.
Jen v minulém
týdnu oznámily německé automobilky Daimler, vyrábějící mercedesy, a Audi, že
dohromady v příštích letech zruší zhruba 20 tisíc pracovních míst.
Japonská automobilka Nissan zase svůj provoz zeštíhlí o 12 500 pracovních
míst.
Důvodem je
celosvětově slábnoucí poptávka a po automobilech a přechod na environmentálně
šetrnější způsob pohonu, zejména elektromobilitu. Globální poptávku oslabují
růst protekcionismu, zavádění cel, zpomalování růstu čínské i světové
ekonomiky, ale také nástup online přepravních platforem typu Uberu. Ziskovost
automobilek nahlodává kromě slabší poptávky také nutnost vyšších investic do
výzkumu a vývoje autonomního řízení a dalších technologií, včetně těch
environmentálně šetrnějších, které vyžaduje striktnější regulace zaváděná
v rámci boje s klimatickými změnami.
Letos se celosvětově
vyrobí 88,8 milionů osobních aut (včetně vozů typu van nebo SUV), což je
meziročně o takřka šest procent méně, plyne z dat společnosti IHS Markit.
Automobilky musí osekávat své náklady, což v příštích letech budou řešit
právě i poměrně masivním rušením pracovních míst. Uvedená suma 80 tisíc
pracovních míst podle všeho není zdaleka konečná.
Svižný růst mezd,
který stále vykazuje česká ekonomika, je tak právě i z důvodu oslabování
globálního autoprůmyslu neudržitelný. Česká republika patří z největším
světovým producentům aut s tradičním pohonem na obyvatele, takže se ji
problémy autoprůmyslu, zejména pochopitelně toho německého, dříve či později
zásadně dotknou.
Podle dnešních dat
ČSÚ rostly mzdy v Česku ve třetím čtvrtletí meziročně o čtyři procenta po
očištění o inflaci. Takový vzestup má lví podíl na citelném nárůstu reálných
jednotkových nákladů práce. To je ukazatel, který vyjadřuje nákladnost práce
při zohlednění změny v úrovni produktivity. Produktivita práce sice
v Česku loni rostla v rámci EU nadprůměrným tempem, avšak její nárůst
nestačil ke kompenzaci růstu pracovních výdělků. Loni rostly jednotkové náklady
práce v celé EU rychleji než v ČR pouze v Rumunsku. Letos podle
podzimní prognózy Evropské komise porostou jednotkové náklady práce v ČR
reálně meziročně o 1,1 procenta, zatímco v EU jako celku jen o 0,4
procenta. Stále nadprůměrný růst české pracovní síly tedy sráží její
konkurenceschopnost na mezinárodním poli, což v příštích letech uspíší
nevyhnutelné rušení míst také i v českém autoprůmyslu.
Lukáš
Kovanda, Ph.D.
Hlavní
ekonom, CZECH FUND
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz