Vladimír Urbánek (Kurzy.cz)
Investice  |  25.11.2019 15:25:48

Evropský vozový park se brzy začne smršťovat. Díly pro výrobu auta kvůli novým technologiím a regulacím podraží až o 40%



Velikost evropského vozového parku dosáhne svého vrcholu okolo roku 2025, kdy bude v provozu 273 milionů aut. Poté začne jejich počet klesat.

● Do roku 2030 vzroste cena součástek potřebných k výrobě auta o 20 až 40 procent.
● Ačkoli globální autoprůmysl stále poroste, mnohem více si z něj začnou ukusovat nové obchodní modely na úkor tradičních prodejů aut či autodílů.

Poradenská společnost PwC Strategy& publikovala osmé vydání studie Digital Auto Report. Studie
předpovídá vývoj moderních trendů, které postupně zásadně promění jak automobilový průmysltak i samotný způsob individuální přepravy lidí.

Zajímavé je srovnání velikosti vozových parků na třech hlavních trzích - v Evropské unii, USA a
Číně. Zatímco v roce 2018 jezdilo nejvíc aut po silnicích zemí Evropské unie, na konci příští dekády
už tomu tak nebude. Evropský vozový park poroste ještě několik let, svého vrcholu by měl ale
dosáhnout v roce 2025 na počtu 273 milionů aut. Poté už začne počet aut v zemích Evropské unie
klesat. V USA a v Číně ještě vozové parky porostou.

„Posun k autonomním a sdíleným vozům s sebou přinese vyšší využitelnost aut. To znamená, že
bude potřeba k ujetí stejného počtu kilometrů méně aut. Nicméně frekvence obnovy aut se tím
pádem zvýší. Penetrace vozidel v Číně je oproti Evropě stále výrazně nižší, tudíž k podobnému
trendu jako v Evropské unii tam dojde patrně s určitým zpožděním. Trendy v oblasti
autonomního řízení a sdílení aut se však budou v Číně prosazovat rychleji ,“ vysvětluje partner
PwC Česká republika a expert na automotive Pavel Štefek.


Posun ve využívání aut se podle studie promítne i do autoprůmyslu jako takového. Podle Digital
Auto Report bude globální automotive průmysl do roku 2030 růst přibližně tempem 4 procenta za
rok v tržbách a 3 % za rok v ziscích. Dojde ale k zásadním změnám v podílech jednotlivých
segmentů na celkovém objemu.

Podle PwC Strategy& se podíl na celkových ziscích tradičních odvětví (prodej nových a ojetých aut a
prodej autodílů) zmenší z aktuálních 70 na 55 procent. Naopak podíl na celkovém zisku nových
hráčů vzroste podle předpokladu z dnešních 5 procent na 26 procent v roce 2030.

Největší růst se očekává u segmentu služeb mobility (MaaS - mobility as a service), do kterého patří
jak sdílení klasických vozů, tak do budoucna i těch s více autonomními prvky.

„Předpokládáme, že auta budoucnosti budou elektrická, částečně autonomní, sdílená, připojená a
každoročně updatovaná. Automotive tedy bude primárně o mobilitě. Úspěšné společnosti budou
muset svými produkty a službami uspokojovat měnící se očekávání zákazníků. Budou se tedy
muset zaměřit na služby v oblastech mobility. Nikoli jen na samotný produkt, tedy auto,” říká
Pavel Štefek z PwC Česká republika.


V souvislosti s vývojem nových technologií i zpřísněním regulací výrazně vzrostou i náklady na
výrobu aut - konkrétně cena potřebných součástek. Jen následkem regulací podraží součástky k
sestavení průměrně vybaveného auta v roce 2030 o 18 % ve srovnání s dnešním základním
vozidlem bez konektivity.

Přidání povinných prvků konektivity (bezpečnostní funkce) a základní prvky autonomní
technologie zvýší podle Digital Auto Report dohromady cenu vozu přibližně o necelá dvě procenta.
O zdaleka největší růst nákladů se postará přechod ze spalovacích motorů na elektromotory, ke
kterému jsou automobilky emisní regulativou nuceny.

Vozidlo plně vybavené dostupnými technologiemi (tedy vybavenější, než regulátory vyžadovaná
základní verze) bude v roce 2030 obsahovat součástky dokonce o 42 % dražší ve srovnání se
základním modelem roku 2018. O 2-3% nárůst v ceně součástek se postará přídavná konektivita, 12
až 22 procent na ceně potom přidají autonomní prvky.

Takové vozidlo lze ale zároveň podle stupnice SAE zařadit na úroveň 4. Jedná se tedy o vůz, který se
“řídí sám” a ve kterém ani autonomní systém od řidiče nebude vyžadovat, aby převzal v krizových
situacích řízení manuálně.


Hodnocení článku: 10 | 8 | 6 | 4 | 2 | 0

Evropský vozový park se brzy začne smršťovat. Díly pro výrobu auta kvůli novým technologiím a regulacím podraží až o 40% (1)

Diskuze a názory uživatelů na téma: Evropský vozový park se brzy začne smršťovat. Díly pro výrobu auta kvůli novým technologiím a regulacím podraží až o 40%









Zobrazit sloupec 
Kurzy měn | Akcie | Obchodní rejstřík | Zájezdy | Last minute | Meteobox | Bydlet | YAuto | Studium | E
Kurzy.cz - Akcie cz, kurzy měn, forex, zlato.
TOP: Akcie CZ Akcie svět Kurzy měn Komodity Dluhopisy Zlato Bitcoin Hypotéky Tarify Energie Kalkulačka Zákony Práce Počasí

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Hypotéky, Stavební spoření

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzdy, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, nafta

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto, Spolehlivost Aut

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Copyright © 2000 - 2019

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.,

ISSN 1801-8688

Ochrana údajů | Cookies