30 let posametového podnikání
V 90. letech se lidé nadšení z nových svobod po
hlavě vrhali do podnikání ve vidině rychlého zbohatnutí a získání společenského
postavení. Za svou naivitu často tvrdě dopláceli. Banky byly vstřícné půjčkám a
nezkušení podnikatelé se tak snadno nebezpečně zadlužili. Dnešní podnikatelé
peníze shánějí hůře, ale zato mají bohaté možnosti sebevzdělávání, čerpání
inspirace a sdílení zkušeností. Také už pochopili důležitost píle, serióznosti
a kultivovanosti.
Před rokem 1989 se podnikatelé v České
republice mohli počítat na stovky. Téměř všechny firmy držel ve svých rukou
stát. Onu drobnou skupinu živnostníků představovala zejména takzvaná svobodná
povolání či někteří poskytovatelé služeb jako kadeřnice nebo hospodští.
Plnohodnotnější podnikání se tak do české ekonomiky začalo vracet až po
sametové revoluci. Podle dostupných dat Ministerstva průmyslu a obchodu bylo
v tuzemsku k 31. prosinci 1992 evidováno zhruba 656 tisíc
podnikatelů. O dva roky později se již toto číslo přehouplo přes
1,1 milionu. Počty podnikatelů stabilně rostly i nadále a dnes je
v České republice evidováno přes 2,5 milionu podnikatelů – fyzických i
právnických osob.
Podnikání v devadesátkách: Snadné úvěry, málo
informací i kultivovanosti
Návrat podnikání do našich zemí ovšem neprobíhal nijak klidně, naopak byl
dost chaotický. Podnikatelé 90. let se po hlavě vrhali do byznysu s naivní
představou rychlého zbohatnutí. Praktické informace – dnes bychom řekli
know-how – nebylo moc kde sehnat, nebylo se od koho učit, zákony, předpisy a
normy k soukromému podnikání se teprve pomalu rodily. Bylo to období
divokému kapitalismu v pravém slova smyslu.
Začít v devadesátkách podnikat bylo
relativně snadné. Banky ochotně půjčovaly peníze kdekomu a na kdeco. Jednodušší
a rychlejší přístup k penězům byl pravděpodobně hlavní výhodou oproti
dnešní situaci. Na druhou stranu si je potřeba uvědomit, že pokud si člověk
snadno na podnikání mohl půjčit peníze, ale podnikat neuměl, rychle mu to
zničilo život.
Lidí na trhu práce byl dostatek, podnikatelé si tak mohli při výběru
zaměstnanců klást vlastní požadavky. Kultivovanost, diplomatický přístup,
serióznost – to se příliš nenosilo. Na poměrně rozšířené pologaunerské způsoby,
aroganci a sebestřednost mnohých „devadesátkových“ podnikatelů bohužel
podnikatelská sféra doplácí dodnes. Lidé si se slovem podnikatel i dnes obvykle
spojí nějakou negativní konotaci, ať už je to tunelování, korupce, nebo celkově
ostré lokty.
Podnikatel není big boss, ale houževnatý a trpělivý
stavitel
Kvůli vlastní naivitě a
představě, že podnikatele dělá velké auto a chování ala „big boss“ ovšem mnoho
tehdejších podnikatelů rychle krachovalo. Svou roli hrála i nezkušenost a
nevyzrálost podnikatelského prostředí. Dalším silným činitelem byly, tak jako
jsou jimi mnohdy i dnes, finance. V devadesátých letech se podnikatelé
rychle „přeúvěrovali“ a následně zadlužili. Byli totiž přesvědčeni, že zcela
základní cestou k úspěchu podnikání jsou prostě peníze. Hodně peněz. I
dnes se naivní podnikatelé zaměření na peníze samozřejmě najdou, ale většina
lidí, kteří uvažují o vlastním byznysu, ví, že podnikání je především o
dovednostech, odhodlání, houževnatosti, dobrých myšlenkách a znalostech.
Dnešní podnikatelé již většinou také vědí, že vytrvalým, korektním a
seriózním přístupem lze dosáhnout víc než nějakým gaunerským stylem. Pokud
náhodou neobjevíte díru na trhu a úžasnou příležitost, musíte počítat
s deseti, dvaceti lety systematického budování svého podnikání a učení se,
jak pracovat s lidmi, jak vést firmu, jak být lídrem. S ohledem na
situaci na pracovním trhu je potřeba právě i hodně té kultivovanosti,
korektnosti a diplomatických dovedností.
Získávání informací a zkušeností snad nikdy nebylo snazší
A hlavní výhoda dnešních podnikatelů? Obrovské možnosti neustálého
vzdělávání, učení se, hledání nových informací a inspirace. Za těch třicet let
se již u nás nashromáždilo dostatečné množství příkladů z praxe, úspěšných
i neúspěšných. Když se tehdy v 90. letech chtěl začínající podnikatel učit
od někoho zkušenějšího v oboru, většinou mu nezbývalo než si sbalit kufry
a vyrazit na zkušenou do zahraničí. Dneska můžete začít jednoduše na internetu
– pročítat odborné články, sledovat blogy odborníků, přihlásit se do různých diskuzních
fór. Knih a periodik k dané tematice je též dostupných nespočet. Se
znalostmi nabytými ze studia či samostudia poté můžete vyrazit na workshopy,
konference, zapojit se do akceleračních programů, networkovat. Všude tam
relativně snadno navážete cenné vztahy a není problém ani dohodnout si spolupráci
s nějakým mentorem nebo si domluvit poradenské služby. S tímto vším
pak máte dobré vyhlídky na úspěch.
Tento příspěvek poskytuje Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež poskytuje revitalizace a interim management malým a středním podnikům. Ing. Mgr. Bc. Jiří Jemelka, MBA se již více než patnáct let věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra. Provozuje také specializovaný web restrukturalizace.cz a marketingové poradenství na btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz