mpo.cz (MPO)
Z domova  |  23.10.2019 14:15:52

Chceme se dostat do elity:Do roku 2030 umístnění mezi prvních 20.

Publikováno:
23.10.2019
Autor:
Odbor komunikace 01410

Česká republika v mezinárodním srovnání podle Zprávy Světového ekonomického fóra (WEF) spadla o tři místa na celkovou 32. příčku. Vedle řady problémů jako dopravní infrastuktura či proces digitalizace je ale v dobré makroekonomické kondici.


Jako každoročně proběhla i letos v říjnu odborná diskuse ke zveřejněné Zprávě o konkurenceschopnosti ČR 2019/20 Světového ekonomického fóra. Proběhla na půdě Ministerstva průmyslu a obchodu ČR pod názvem „Rozvoj digitální a dopravní infrastruktury – zásadní faktor konkurenceschopnosti ČR“. Tuto panelovou diskusi organizovala vysoká škola CMC Čelákovice v partnerství s Českou manažerskou asociací. Moderoval ji prof. Richard Hindls, předseda Rady expertů ČMA a emeritní rektor VŠE Praha. „Nacházíme se v situaci, kdy jsme v nejlepší ekonomické kondici za posledních 30 let,“ prohlásil při diskusi místopředseda vlády a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček. Jak dále uvedl, aktuálně jsme na absolutní špičce z makroekonomického úhlu pohledu, která je dána nízkou mírou nezaměstnanosti a strukturou veřejných financí, slabou inflací a dynamikou růstu HDP.

Silná sestava diskutujících se však shodla na tom, že zároveň je nutné se ohlédnout, kde má Česká republika problémy, zmínili zejména digitalizaci a dopravní infrastrukturu. Mezi řečníky vystoupil Petr Očko, náměstek ministra průmyslu a obchodu ČR, Tomáš Holinka z odboru ekonomických analýz MPO, Kamil Galuščák z ČNB, Marek Pastucha, Ministerstvo dopravy ČR, Jan Pešek, regionální ředitel ČSOB a Jiří Grund, výkonný ředitel Asociace provozovatelů mobilních sítí APMS a Jaromír Hájek, viceprezident ČMA a generální ředitel Safo Central Europe.

V souvislosti s digitalizací diskutující upozornili na složitost digitalizace vzhledem k vysoké míře administrativy. Pro budoucnost je podle Karla Havlíčka důležité hlavně sdílení a propojení. „Hlavní pilíře jsou v tom, že musíme data sdílet a nabízet si je v rámci servisu. Současně musíme propojit jednotlivé resorty ministerstva tak, abychom digitalizovali nikoli pouze na PC místo tužky a papíru, ale z důvodu ušetření času a možnosti rychlejšího rozhodování,“ uvedl.

Zároveň ministr zmínil inovační a digitální strategii a podporu výzkumu, zahrující umělou inteligenci jako správné počin.

„Pokud se podíváme na výsledky Českého statistického úřadu, tak dáváme extrémní množství peněz do výzkumu, s nimiž umíme pracovat a výzkumy začínáme třídit na správné a nesprávné. Toto jsou veškeré elementární předpoklady, abychom postavili ekonomiku na přidané hodnotě,“ uvedl ministr. Na výzkum dle ČSÚ jde ročně 103 miliard .

Diskutující, nehledě na pozitiva dopravní infrastruktury v silniční infrastruktuře a v hustotě železniční sítě, upozornili na nezbytnost zvyšovat její kvalitu. „Naprosto nezbytné je v rozumném čase dobudovat chybějící úseky dálniční síť a vysokorychlostní síť železniční infrastruktury. Základní předpoklady a cíle, které by k zrychlení mohli napomoci je úprava legislativy a zajištění finančních prostředků na vybudování,“ poznamenal Havlíček.

V legislativě se aktuálně pracuje na dokončení novely zákona 416/2009 Sb. (Zákon o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury). V účinnosti je již novelizace, která umožňuje vystavení rozhodnutí o vyvlastnění. Do budoucna se chystá novelizaci stejného zákona, která by mohla celkové zjednodušit dokumentaci pro liniové stavby a zároveň je zjednodušit proces z hlediska dopadu na životní prostředí.

Ohledně finanční stránky je k dispozici program Doprava 2.0“, z kterého je čerpáno velké množství finančních prostředku. Do budoucna je počítáno s dalším operačním programem na období 2021+. Objem finančních prostředku klesá a z toho důvodu jsou hledány nové projekty k dluhovému financování. Aktuálně je v jednání financování s Evropskou investiční bankou pro některé železniční projekty. Zároveň proběhlo 3. kolo soutěžního dialogu pro výběr koncesionáře u modelu financování PPP (dálnice D4, PříbramPísek), v příštím roce by se mohl ukončit proces výběru a zahájit stavba. Do budoucna je potřeba zlepšovat a dobudovat chybějící dálniční síť a vysokorychlostní síť železniční infrastruktury.


K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář









Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Hypotéky, Stavební spoření

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzdy, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, nafta

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto, Spolehlivost Aut

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat     Mobil verze

Používání cookies

Copyright © 2000 - 2021

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.