Letiště Václava Havla chystá velké rozšíření. Regionální letiště skomírají
Turismus v České republice zažívá zlaté časy, jen za loňský rok k nám zavítalo 21 milionů turistů. To je také jeden z důvodů, proč letiště Václava Havla v Praze plánuje dlouhodobé investice. Jeho prostory už prý nestačí odbavovat tolik cestujících a tak vedení plánuje přistavět za téměř 30 miliard korun novou ranvej, parkovací plochy a zvětšit terminály. Přestavba má začít za dva roky a hotová má být do roku 2025.
Kulatý stůl Hospodářské komory ČR: Proč potřebujeme rozšíření pražského letiště? V jaké fázi se projekt nachází a jaké jsou dopady na bezprostřední okolí i zaměstnanost?
Nový parkovací dům, vzletová a přistávací dráha, nový terminál, síť restaurací a hotelů v okolí - takto by se mělo rozšířit ruzyňské letiště do roku 2025.
"Letiště Václava Havla má plány na dlouhodobý rozvoj, což zahrnuje výstavbu paralelní dráhy, rozšíření terminálu dva a také výstavbu takzvaného Airport city, což je rozvoj prostor v bezprostřední blízkosti terminálu," uvedl mluvčí letiště Roman Pacvoň.
Letos odbaví Letiště Václava Havla téměř 18 milionů cestujících, což je o zhruba jeden a půl milionu více než loni.
"Letiště odhaduje, že do konce roku odbaví přibližně 17,7 milionů cestujících, což přepočteno na hodinu je nějakých 2 000 cestujících, dostáváme se tím na hranice kapacit, proto je potřeba letiště rozšiřovat," vysvětluje Pacvoň.
Od roku 2027 by se měla roční kapacita zvýšit o čtyři miliony - na 21 milionů cestujících. Výstavba nové paralelní ranveje by navíc měla ulevit obyvatelům v okolí letiště.
"Přesune se částečně provoz na paralelní dráhu a budeme moci uzavřít letiště v noci. Bude uzavřeno od půlnoci do 5:30 ráno," uvedl předseda představenstva společnosti Letiště Praha Václav Řehoř.
Do modernizace by se mělo zapojit i ministerstvo dopravy, které plánuje vystavět elektrifikovanou dvoukolejnou železniční trať a vybudovat několik mimoúrovňových křižovatek na Pražském okruhu.
Vlak na letiště bude jezdit z Masarykova nádraží. Na prvním úseku už probíhá modernizace. "Zprovoznění Negrelliho viaduktu předpokládáme k 1. červnu v roce 2020, to znamená příští rok," řekl ministr dopravy Vladimír Kremlík.
Za poslední dva roky letiště vydělalo zhruba devět miliard korun. Do přestavby má v plánu investovat minimálně sedmadvacet. Během 20 let by se prý částka mohla vyšplhat až na 40 miliard korun.
"Rozvoj bude letiště financovat ze svých vlastních zdrojů, z toho co letiště vydělalo v uplynulých letech, rozvoj letiště tedy nezatíží státní rozpočet," dodal Pacvoň. Kvůli rekonstrukci se musí v následujících letech cestující připravit i na omezení provozu.
Regionální letiště bojují o přežití
Zatímco se v Praze bude rozšiřovat, regionální letiště bojují o přežití. Létá z nich čím dál tím méně cestujících. A podle názoru ekonomů se může situace ještě zhoršit.
Letiště Ostrava
Letiště v Mošnově slaví 60 let, provoz ale skomírá. Ostravské letiště je v provozu přesně 60 let. Důvody k velkým oslavám ale nemá. Z pravidelných linek zůstala jediná a další, ani přes podporu kraje, zatím dohodnuté nejsou. Budoucnost letiště vidí vedení Moravskoslezského kraje spíše v nákladní mezinárodní dopravě.
Letiště České Budějovice
Společné jednání mají za sebou zástupci města České Budějovice a Jihočeského kraje. Tématem bylo Jihočeské letiště. Město, které je polovičním vlastníkem, si není jisté zda chce i nadále desítkami milionů korun financovat provoz areálu.Ve hře je tedy i varianta, že by město společnost, která se o letiště stará opustilo.
Město České Budějovice už nechce podíl na místním letišti. Svou polovinu akcií hodlá prodat druhému akcionáři - Jihočeskému kraji. Magistrát už do společnosti investoval 200 milionů, dalších 70 dá příští rok. Letiště má velké plány, uchází se o mezinárodní certifikaci, aby z něj mohla startovat a na něm přistávat velká dopravní letadla i na mezinárodních spojích.
Letiště Pardubice
Pardubické letiště má ekonomické problémy. Firma East Bohemian Airport, která ho provozuje, se propadla do ztráty. Potýká se s odlivem cestujících, poklesem tržeb i se zdražováním energií. A ve finančním sporu jsou navíc i oba akcionáři – město a Pardubický kraj.
Letiště Brno
Brněnské letiště pod názvem Vídeň sever? Třeba i to by teoreticky mohlo pomoci k většímu počtu linek. Nejdřív ale přijdou na řadu jiné pokusy o "rozlétání" letiště.
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Cestování:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz