TNBiz (TN.cz)
Cestování  |  20.10.2019 06:15:44

Nový jízdní řád: Velké změny na železnici. Přibudou rychlíky na jih i do Polska

Řadu novinek přinese na českou železnici od 15. prosince nový jízdní řád. České dráhy informovaly například o obnovení přímého spojení Berlína a Vídně přes Česko, o zavedení nových vlaků do Polska, či o nových přímých vlacích z Prahy do Třeboně. Novinky chystají i soukromí dopravci, kteří navíc ČD vystřídají na některých tratích.

První novinkou, kterou České dráhy avizovaly, je obnovení spojení Štýrský Hradec (Graz) – VídeňBrnoPraha – Drážďany – Berlín. Na žádost zahraničních partnerů byla linka před lety rozdělena a vlaky z Německa i Rakouska končily v Praze. Cestující třeba z Moravy do Německa tak museli přestupovat. Německé a rakouské dráhy přitom přímé spojení Berlína a Vídně už obnovily – vede oklikou kolem Česka, přesto je rychlejší.

 

"Naše souprava Railjet obslouží nový přímý mezistátní spoj z Grazu přes Vídeň, Brno a Prahu do Drážďan a Berlína v relaci tradičního vlaku Vindobona a získali jsme i zajímavé nové výkony pro naše soupravy mezi Českou republikou a Polskem,“ uvedl místopředseda Představenstva ČD Radek Dvořák. Soupravy Railjet jezdí dnes jen mezi Prahou a Rakouskem, kde se střídají české a rakouské railjety.

 

Vindobona podle nového jízdního řádu vyjede ze Štýrského Hradce v 10:26, v Berlíně bude ve 21:54. V opačném směru vyjíždí z německého hlavního města v 6:17 a na jih Rakouska přijede v 17:33.

 

"V pátek a v neděli, kdy se očekává největší zájem o cestování, bude navíc v úseku PrahaBrnoPraha doplněn o posilový pár vlaků railjet Brněnský drak. Posíleny budou v hlavní přepravní špičce v pátky a neděle o další vozy také některé spoje railjet Vindobona mezi Prahou a Břeclaví, resp. Rakouskem," uvedly České dráhy v tiskové zprávě.

 

 

 

Zlepší se i spojení Moravy s Rakouskem a Polskem. Nový pár vlaků Porta Moravica pojede mezi Bohumínem a Břeclaví místo současného expresu Hefštín, bude navíc pokračovat až do Štýrského Hradce. V opačném směru pojede místo Hefštýna EC Sobieski z Vídně do Gdyně. A místo něj pojede nový spoj Porta Moravica, který bude pokračovat do Krakova a Přemyšle (Przemyśl) u polsko-ukrajinských hranic.

 

Do Přemyšle, se navíc cestující dostanou i novým rychlíkem Galicia z ostravského nádraží Svinov, odkud odjede v 6:10 ráno a přes Krakov dojede v 13:19 do Přemyšle, ve 14:40 se vrací zpátky, a do Ostravy přijede 9 minut před 22. hodinou.

 

Další zlepšení spojení s Polskem představuje vlak EC Báthory z Budapešti do Varšavy přes Břeclav a Ostravu, který bude protažený až na polsko-běloruské hranice do Terespolu. Dráhy také prozradily, že jednají o sezonních přímých vlacích k Baltskému moři do Svinoústí (Swinoujście) a Kolobřehu (Kolobrzeg).

 

 

 

Zkráceny oproti tomu budou Valašské expresy, které přes Vsetín jezdily do Žiliny. Kvůli modernizaci trati skončí už v Púchově. Zcela zrušen bude sezónní spoj Bohemia PrahaKošice a spoj EuroCity Porta Bohemica bude místo Prahy a Lipska propojovat jen Prahu a Děčín.

 

České dráhy chystají i nové vnitrostátní rychlíky. Novinky připravují i soukromníci, více na dalších stránkách:

 

 

Nové vnitrostátní rychlíky

České dráhy slibují také lepší spojení do jižních a západních Čech. Nové rychlíky Lužnice budou až čtyřikrát denně jezdit mezi Prahou, Třeboní a Českými Velenicemi. Významné lázeňské město tak po letech opět získá přímé rychlíkové spojení s Prahou. To navíc bude rychlejší, než současná kombinace autobusu na kraj Prahy a následně metra. Podle ČD se z Prahy do Třeboně dostanou cestující za 2 hodiny a 20 minut.

 

Rychlíky Vltava mezi Prahou a Českými Budějovicemi zrychlí o 7 minut. Přibydou i další Jižní expresy, kde ČD slibují lepší vozy. Častěji budou jezdit i rychlíky Rožmberk mezi spojující tři krajská města – Brno, Jihlavu a České Budějovice.

 

Více přímých vlaků vyjede také mezi Klatovy a Prahou. Navíc na cestě ze západních Čech do Prahy lidé ušetří 15 minut, v opačném směru pak minut 11. Dráhy přidají i jeden pár Západního expresu ve večerních hodinách, který ve 20:33 odjede z Chebu, v Plzni bude ve 22:00 a v Praze ve 23:20. V opačném směru bude vyjíždět ve 22:39 z Prahy a v Plzni bude tři minuty před půlnocí. Navíc vlak zastaví i v Hořovicích a v Rokycanech.

 

Ve večerních hodinách budou lidé moci cestovat i mezi Prahou a Ústeckým krajem. Poslední noční rychlík bude z Děčína vyjíždět ve 21:46, v Praze bude ve 23:34. Takový vlak jezdí teď jen v neděli, nově bude jezdit každý den. Naopak ráno v 4:57 bude vyjíždět rychlík z Teplic, který přes Ústí nad Labem, Lovosice a Roudnici nad Labem dojede v 6:36 do Prahy. Večer přidaly dráhy vlaky v opačném směru z odjezdem z Prahy ve 21:34 a 22:34. První pojede až do Teplic, druhý skončí v Ústí. Oba zastaví v Roudnici a v Lovosicích.

 

 

 

Cestující v rychlících mezi Děčínem a Prahou se dočkají lepších vozů. Půjde o vozy, které dříve jezdily na vlacích InterCity, mají zásuvky na 230 V, nové sedačky, ve druhé třídě jsou v kupé místo lavic pro osm lidí jen sedačky pro šest, případně budou ve vlacích řazeny velkoprostorové vozy.

 

"Drobné změny se chystají také v pojmenování vlaků. Dosavadní spoje Hradečan v trase PrahaHradec KrálovéTrutnov ponesou nově jméno Krakonoš a v jízdních řádech se tak výrazně odliší od spojů, které mají cílovou nebo výchozí stanici v Hradci Králové nebo v jiném místě," dodal mluvčí Českých Drah Petr Štáhlavský.

Jaké změny chystají soukromníci, zjistíte na poslední stránce článku

 

Novinky chystá i konkurence

 

České dráhy ale z některých tratí nedobrovolně zmizí. Ve výběrových řízeních totiž hned na několika místech uspěli soukromníci. Například Arriva přebírá část rychlíkových tratí ve středních Čechách a část regionálních spojů ve Zlínském a v Libereckém kraji. RegioJet zase získal část linek v Ústeckém kraji a rychlíky mezi Brnem a Bohumínem.

 

Novinky chystají soukromníci také v nedotované přepravě. V průběhu roku chce RegioJet otevřít přímé vlakové linky do dalších zemí, zatím jezdí za hranice jen do Vídně, Bratislavy a Košic. Od června plánuje dvakrát denně linku do Vídně prodloužit do Budapešti. Vlaky by měly zastavit také v Mosonmagyaróváru a v Györu.

 

Ve stejnou dobu chce RegioJet zahájit také provoz vlaků mezi Prahou a stanicí Mostyska II na Ukrajině. Ta leží nedaleko polské Přemyšle těsně za hranicí, odkud trať pokračuje s jiným rozchodem, než jaký je u nás. Vlaky z Prahy by měly vyjíždět večer, na Ukrajinu dorazí ráno. Navazovat na ně budou spoje do Lvova a dalších částí Ukrajiny.

 

 

 

Leo Express pak slibuje od 20. prosince přímé linky z Prahy do polské Vratislavi. Vlaky budou vyjíždět v pátek, v sobotu a v neděli v 18:08, zpátky se vrátí v sobotu a v neděli v 10:28. Leo Express získal také část linek v Pardubickém kraji.
 

TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688