Nový jízdní řád: Velké změny na železnici. Přibudou rychlíky na jih i do Polska
Řadu novinek přinese na českou železnici od 15. prosince nový jízdní řád. České dráhy informovaly například o obnovení přímého spojení Berlína a Vídně přes Česko, o zavedení nových vlaků do Polska, či o nových přímých vlacích z Prahy do Třeboně. Novinky chystají i soukromí dopravci, kteří navíc ČD vystřídají na některých tratích.
První novinkou, kterou České dráhy avizovaly, je obnovení spojení Štýrský Hradec (Graz) – Vídeň – Brno – Praha – Drážďany – Berlín. Na žádost zahraničních partnerů byla linka před lety rozdělena a vlaky z Německa i Rakouska končily v Praze. Cestující třeba z Moravy do Německa tak museli přestupovat. Německé a rakouské dráhy přitom přímé spojení Berlína a Vídně už obnovily – vede oklikou kolem Česka, přesto je rychlejší.
"Naše souprava Railjet obslouží nový přímý mezistátní spoj z Grazu přes Vídeň, Brno a Prahu do Drážďan a Berlína v relaci tradičního vlaku Vindobona a získali jsme i zajímavé nové výkony pro naše soupravy mezi Českou republikou a Polskem,“ uvedl místopředseda Představenstva ČD Radek Dvořák. Soupravy Railjet jezdí dnes jen mezi Prahou a Rakouskem, kde se střídají české a rakouské railjety.
Vindobona podle nového jízdního řádu vyjede ze Štýrského Hradce v 10:26, v Berlíně bude ve 21:54. V opačném směru vyjíždí z německého hlavního města v 6:17 a na jih Rakouska přijede v 17:33.
"V pátek a v neděli, kdy se očekává největší zájem o cestování, bude navíc v úseku Praha – Brno – Praha doplněn o posilový pár vlaků railjet Brněnský drak. Posíleny budou v hlavní přepravní špičce v pátky a neděle o další vozy také některé spoje railjet Vindobona mezi Prahou a Břeclaví, resp. Rakouskem," uvedly České dráhy v tiskové zprávě.
Zlepší se i spojení Moravy s Rakouskem a Polskem. Nový pár vlaků Porta Moravica pojede mezi Bohumínem a Břeclaví místo současného expresu Hefštín, bude navíc pokračovat až do Štýrského Hradce. V opačném směru pojede místo Hefštýna EC Sobieski z Vídně do Gdyně. A místo něj pojede nový spoj Porta Moravica, který bude pokračovat do Krakova a Přemyšle (Przemyśl) u polsko-ukrajinských hranic.
Do Přemyšle, se navíc cestující dostanou i novým rychlíkem Galicia z ostravského nádraží Svinov, odkud odjede v 6:10 ráno a přes Krakov dojede v 13:19 do Přemyšle, ve 14:40 se vrací zpátky, a do Ostravy přijede 9 minut před 22. hodinou.
Další zlepšení spojení s Polskem představuje vlak EC Báthory z Budapešti do Varšavy přes Břeclav a Ostravu, který bude protažený až na polsko-běloruské hranice do Terespolu. Dráhy také prozradily, že jednají o sezonních přímých vlacích k Baltskému moři do Svinoústí (Swinoujście) a Kolobřehu (Kolobrzeg).
Zkráceny oproti tomu budou Valašské expresy, které přes Vsetín jezdily do Žiliny. Kvůli modernizaci trati skončí už v Púchově. Zcela zrušen bude sezónní spoj Bohemia Praha – Košice a spoj EuroCity Porta Bohemica bude místo Prahy a Lipska propojovat jen Prahu a Děčín.
České dráhy chystají i nové vnitrostátní rychlíky. Novinky připravují i soukromníci, více na dalších stránkách:
Nové vnitrostátní rychlíky
České dráhy slibují také lepší spojení do jižních a západních Čech. Nové rychlíky Lužnice budou až čtyřikrát denně jezdit mezi Prahou, Třeboní a Českými Velenicemi. Významné lázeňské město tak po letech opět získá přímé rychlíkové spojení s Prahou. To navíc bude rychlejší, než současná kombinace autobusu na kraj Prahy a následně metra. Podle ČD se z Prahy do Třeboně dostanou cestující za 2 hodiny a 20 minut.
Rychlíky Vltava mezi Prahou a Českými Budějovicemi zrychlí o 7 minut. Přibydou i další Jižní expresy, kde ČD slibují lepší vozy. Častěji budou jezdit i rychlíky Rožmberk mezi spojující tři krajská města – Brno, Jihlavu a České Budějovice.
Více přímých vlaků vyjede také mezi Klatovy a Prahou. Navíc na cestě ze západních Čech do Prahy lidé ušetří 15 minut, v opačném směru pak minut 11. Dráhy přidají i jeden pár Západního expresu ve večerních hodinách, který ve 20:33 odjede z Chebu, v Plzni bude ve 22:00 a v Praze ve 23:20. V opačném směru bude vyjíždět ve 22:39 z Prahy a v Plzni bude tři minuty před půlnocí. Navíc vlak zastaví i v Hořovicích a v Rokycanech.
Ve večerních hodinách budou lidé moci cestovat i mezi Prahou a Ústeckým krajem. Poslední noční rychlík bude z Děčína vyjíždět ve 21:46, v Praze bude ve 23:34. Takový vlak jezdí teď jen v neděli, nově bude jezdit každý den. Naopak ráno v 4:57 bude vyjíždět rychlík z Teplic, který přes Ústí nad Labem, Lovosice a Roudnici nad Labem dojede v 6:36 do Prahy. Večer přidaly dráhy vlaky v opačném směru z odjezdem z Prahy ve 21:34 a 22:34. První pojede až do Teplic, druhý skončí v Ústí. Oba zastaví v Roudnici a v Lovosicích.
Cestující v rychlících mezi Děčínem a Prahou se dočkají lepších vozů. Půjde o vozy, které dříve jezdily na vlacích InterCity, mají zásuvky na 230 V, nové sedačky, ve druhé třídě jsou v kupé místo lavic pro osm lidí jen sedačky pro šest, případně budou ve vlacích řazeny velkoprostorové vozy.
"Drobné změny se chystají také v pojmenování vlaků. Dosavadní spoje Hradečan v trase Praha – Hradec Králové – Trutnov ponesou nově jméno Krakonoš a v jízdních řádech se tak výrazně odliší od spojů, které mají cílovou nebo výchozí stanici v Hradci Králové nebo v jiném místě," dodal mluvčí Českých Drah Petr Štáhlavský.
Jaké změny chystají soukromníci, zjistíte na poslední stránce článku
Novinky chystá i konkurence
České dráhy ale z některých tratí nedobrovolně zmizí. Ve výběrových řízeních totiž hned na několika místech uspěli soukromníci. Například Arriva přebírá část rychlíkových tratí ve středních Čechách a část regionálních spojů ve Zlínském a v Libereckém kraji. RegioJet zase získal část linek v Ústeckém kraji a rychlíky mezi Brnem a Bohumínem.
Novinky chystají soukromníci také v nedotované přepravě. V průběhu roku chce RegioJet otevřít přímé vlakové linky do dalších zemí, zatím jezdí za hranice jen do Vídně, Bratislavy a Košic. Od června plánuje dvakrát denně linku do Vídně prodloužit do Budapešti. Vlaky by měly zastavit také v Mosonmagyaróváru a v Györu.
Ve stejnou dobu chce RegioJet zahájit také provoz vlaků mezi Prahou a stanicí Mostyska II na Ukrajině. Ta leží nedaleko polské Přemyšle těsně za hranicí, odkud trať pokračuje s jiným rozchodem, než jaký je u nás. Vlaky z Prahy by měly vyjíždět večer, na Ukrajinu dorazí ráno. Navazovat na ně budou spoje do Lvova a dalších částí Ukrajiny.
Leo Express pak slibuje od 20. prosince přímé linky z Prahy do polské Vratislavi. Vlaky budou vyjíždět v pátek, v sobotu a v neděli v 18:08, zpátky se vrátí v sobotu a v neděli v 10:28. Leo Express získal také část linek v Pardubickém kraji.
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Cestování:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz