(Kurzy.cz)
Čína – prodeje vozů v září pokračovaly v poklesu, propad utrpěly elektromobily
Již patnáct měsíců v řadě zaznamenává čínský automobilový trh recesy. Ke změně v poptávce nedošlo ani ve „zlatém září“. Tedy měsíci, který je v Číně označován za hlavní sezónu prodeje aut. Zákazníci po létě totiž zpravidla nejvíce nakupují automobily. Za pár týdnu statistiky ukáží, zda se případně situace nezměnila v podobně označovaném důležitém měsíci –„stříbrném říjnu“.
Obchodní válka s USA a pokračující zpomalování růstu ekonomiky nadále v Číně ovlivňuje poptávku po vozech. Své sehrává také v 15 městech a provinciích, které se v zemi podílí poptávkou ze 60 %, dřívější zavedení nových emisních standardů. Vláda v tomto ohledu jako nejzazší termín stanovila konec příštího roku.
Dle místní automobilové asociace (China Association of Automobile Manufacturers) se v září prodalo 1,9 milionu osobních vozů, včetně minivanů. Meziročně se jedná o pokles o 6,3 %. Po zahrnutí také autobusů a nákladních vozů se celkové prodeje snížily o 5,2 % na 2,27 milionu. Připomenout lze 6,9 % pokles v srpnu či 4,3 % pokles prodejů v červenci.
Letní snížení vládních dotací na pořízení nových ekologických vozů NEV (elektromobily, hybridy, vodíkové vozy), výrazně zasáhlo prodeje těchto vozů, resp. především elektromobilů. Čína je přitom také v tomto segmentu světově největším trhem. Prodeje NEV vozů se v září meziročně propadly o třetinu, resp. přesněji o 34,2 % na 80 tisíc. O měsíc dříve činil pokles „jen“ 15,8 %. Loni přitom daný segment skokově rostl o 62 %, přestože celý trh vůbec poprvé od 90. let klesl.
Z hlediska poptávky po vozech se v září z koncernu VW meziročně v Číně nedařilo zejména domácí automobilce ŠKODA. Stále se pro ni jedná o největší trh, nicméně také v minulém měsíci zde zaznamenala meziroční pokles o 23,8 %, když prodala 22 100 vozů. To samotný Volkswagen se dokázal vydat proti trhu, když v regionu prodal o 2,2 % více, resp. 300 700 vozů. Pro automobilku tak daný trh v září představoval podíl již přes 56 %!
SUV již nejsou takovým hitem
Nejen na čínském trhu segment vozů SUV zažil v minulých letech výrazný boom. V zemi středu každopádně letos za prvních devět měsíců roku již došlo k poklesu prodeje SUV o 9,3 %.
Zmínit celkově také lze, že prodeje vozů samotných čínských značek se snížily o 9,8 % na 727 tisíc.
Přinese konec roku zlepšení?
Prodeje NEV vozů by měly zaznamenat nicméně růst i letos. Zmiňovaná asociace CAAM však za rok 2019 predikuje již jen 1,5 mil. prodaných vozů, tedy o 100 tisíc méně než odhadovala dříve. Svůj letní výhled pro celkové prodeje v roce 2019 zatím nezměnila. Čínský automobilový trh by tak měl ve zbývajících měsících vykázat lepší čísla, aby za celý rok došlo k meziročnímu poklesu jen o 5 %, resp. celkově se letos zde prodalo 26,68 milionu vozů.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Petr Holub, MojeNebankovka
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz