Na každou prodávanou firmu připadá 15 zájemců, přesto se nakonec prodá jen 1 z 5
Prodej firmy je složitý
proces, který se může táhnout několik měsíců i let. Podle statistik
shromážděných magazínem Forbes prodej úspěšně dokončí jen pětina firem.
Polovina prodejů skončí během předinvestiční prověrky. V čem majitelé
firem při prodeji nejvíce chybují?
Vybudovat úspěšné
podnikání znamená obvykle léta dřiny, odříkání a pevné pracovní morálky.
V životě drtivé většiny podnikatelů ale jednou přijde den, kdy budou svůj
byznys muset předat do rukou někoho jiného. Někteří si vyberou a vychovají
nástupce, ať už z rodiny, nebo mimo ni, někteří se rozhodnou firmu prodat.
V druhém jmenovaném případě je nutné počítat s tím, že prodej firmy
není jednoduchá záležitost, může se táhnout mnoho let a nikde není zaručeno, že
dospěje ke zdárnému konci. Podle dat
různých průzkumů, které shromáždil magazín Forbes, se k dokončení procesu
prodeje propracuje pouhých 20 až 30 procent prodávaných firem. A to i přesto,
že na každou prodávanou firmu připadá dle společnosti Benchmark International
až 15 potenciálních zájemců. Jakých
chyb se tedy při prodeji své firmy vyvarovat?
Absence plánu dává dojem
unáhleného jednání
Prodat firmu rozhodně
není to samé jako prodat produkt nebo službu. Vyžaduje to specifické znalosti a
pečlivé, dlouhodobé plánování. Právě strategický plán prodeje bývá velmi často
kamenem úrazu. Podle zmíněných souhrnných dat zveřejněných v magazínu
Forbes nemá svůj plán pro předání byznysu sepsáno až 88 procent podnikatelů, 53
procent se mu poté nevěnovalo ještě nijak. „Majitelé firem se někdy mylně
domnívají, že žádný plán nepotřebují, protože zkrátka nijak nemohou naplánovat,
kdy se objeví ta správná příležitost. Zájemce o koupi si však absenci plánu na
vaší straně může vyložit jako nedostatečnou připravenost či jakousi laxnost.
Podrobným plánem mu naopak ukážete, že jde o uvážené rozhodnutí a prodej
myslíte vážně,“ upozorňuje Jiří Jemelka, zakladatel sdružení JK Invest
Partner, jež se na prodej a nákup firem specializuje. Při plánování prodeje je
rovněž důležité předem se připravit na všechny náležitosti prodeje, především
na takzvanou předinvestiční prověrku. Právě v této fázi podle společnosti
Benchmark International ztroskotá plná polovina prodejů firem.
Využijte know-how odborníků
Většina majitelů firem
se k prodeji vlastního byznysu dostane jednou, možná dvakrát za život.
Přesto se téměř všichni domnívají, že si s tím nějak poradí sami. Podle
zmíněného magazínu Forbes se až 80 procent podnikatelů pokouší prodat svou
firmu, aniž by si s daným procesem nechali poradit od odborníka. „Poradci
specializující se na oblast prodeje a nákupu firem přitom mohou díky svému
jedinečnému know-how celý proces významně urychlit, pomoci s potřebnými
analýzami a audity, hned zpočátku odhalit možná úskalí a v neposlední řadě
též pomoci k prodeji za vyšší částku,“ vysvětluje Jiří Jemelka. Jedním
z častých problémů totiž bývá i to, že majitelé firem nedokážou svůj
byznys adekvátně nacenit. Nejen, že částku „přestřelí“, ale mnohdy právě
i podcení, čímž se zbytečně ochuzují o zisk z prodeje.
Prodáváte? Propagujte!
Tento příspěvek poskytuje Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež poskytuje revitalizace a interim management malým a středním podnikům. Ing. Mgr. Bc. Jiří Jemelka, MBA se již více než patnáct let věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra. Provozuje také specializovaný web restrukturalizace.cz a marketingové poradenství na btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz