Ing. Bc. Jiří Jemelka (J.I.P. pro firmy s.r.o.)
Okénko pro podnikatele  |  30.09.2019 10:16:13

Na každou prodávanou firmu připadá 15 zájemců, přesto se nakonec prodá jen 1 z 5

Prodej firmy je složitý proces, který se může táhnout několik měsíců i let. Podle statistik shromážděných magazínem Forbes prodej úspěšně dokončí jen pětina firem. Polovina prodejů skončí během předinvestiční prověrky. V čem majitelé firem při prodeji nejvíce chybují?

Vybudovat úspěšné podnikání znamená obvykle léta dřiny, odříkání a pevné pracovní morálky. V životě drtivé většiny podnikatelů ale jednou přijde den, kdy budou svůj byznys muset předat do rukou někoho jiného. Někteří si vyberou a vychovají nástupce, ať už z rodiny, nebo mimo ni, někteří se rozhodnou firmu prodat. V druhém jmenovaném případě je nutné počítat s tím, že prodej firmy není jednoduchá záležitost, může se táhnout mnoho let a nikde není zaručeno, že dospěje ke zdárnému konci.  Podle dat různých průzkumů, které shromáždil magazín Forbes, se k dokončení procesu prodeje propracuje pouhých 20 až 30 procent prodávaných firem. A to i přesto, že na každou prodávanou firmu připadá dle společnosti Benchmark International až 15 potenciálních zájemců.  Jakých chyb se tedy při prodeji své firmy vyvarovat?

Absence plánu dává dojem unáhleného jednání

Prodat firmu rozhodně není to samé jako prodat produkt nebo službu. Vyžaduje to specifické znalosti a pečlivé, dlouhodobé plánování. Právě strategický plán prodeje bývá velmi často kamenem úrazu. Podle zmíněných souhrnných dat zveřejněných v magazínu Forbes nemá svůj plán pro předání byznysu sepsáno až 88 procent podnikatelů, 53 procent se mu poté nevěnovalo ještě nijak. „Majitelé firem se někdy mylně domnívají, že žádný plán nepotřebují, protože zkrátka nijak nemohou naplánovat, kdy se objeví ta správná příležitost. Zájemce o koupi si však absenci plánu na vaší straně může vyložit jako nedostatečnou připravenost či jakousi laxnost. Podrobným plánem mu naopak ukážete, že jde o uvážené rozhodnutí a prodej myslíte vážně,“ upozorňuje Jiří Jemelka, zakladatel sdružení JK Invest Partner, jež se na prodej a nákup firem specializuje. Při plánování prodeje je rovněž důležité předem se připravit na všechny náležitosti prodeje, především na takzvanou předinvestiční prověrku. Právě v této fázi podle společnosti Benchmark International ztroskotá plná polovina prodejů firem.

Využijte know-how odborníků

Většina majitelů firem se k prodeji vlastního byznysu dostane jednou, možná dvakrát za život. Přesto se téměř všichni domnívají, že si s tím nějak poradí sami. Podle zmíněného magazínu Forbes se až 80 procent podnikatelů pokouší prodat svou firmu, aniž by si s daným procesem nechali poradit od odborníka. „Poradci specializující se na oblast prodeje a nákupu firem přitom mohou díky svému jedinečnému know-how celý proces významně urychlit, pomoci s potřebnými analýzami a audity, hned zpočátku odhalit možná úskalí a v neposlední řadě též pomoci k prodeji za vyšší částku,“ vysvětluje Jiří Jemelka. Jedním z častých problémů totiž bývá i to, že majitelé firem nedokážou svůj byznys adekvátně nacenit. Nejen, že částku „přestřelí“, ale mnohdy právě i podcení, čímž se zbytečně ochuzují o zisk z prodeje.

Prodáváte? Propagujte!

Chystáte se k prodeji své firmy, plán máte vypracovaný, vše připravené a spolupracujete s odborníky. Výborně, jste na dobré cestě, ale i tak se vás ještě může týkat poslední častá chyba. Jakmile majitelé firmy vloží proces prodeje do rukou specialistů, mohou se mylně domnívat, že si teď hodí nohy na stůl a počkají na přísun nabídek. Jakkoliv ovšem bylo na začátku řečeno, že prodej firmy není totéž co prodej služeb nebo zboží, v něčem se neliší: i při prodeji byznysu musíte myslet na „marketing“. V celém procesu prodeje je velmi důležité, aby majitelé firem dál vyvíjeli aktivitu, oslovovali své kontakty, hledali zájemce. „Přestože vám spolupráce s odborníky na prodej firem přinese řadu výhod, nesmíte zapomínat na důležitou věc: vy sami svou firmu znáte nejlépe ze všech. Znáte její silné stránky, její slabiny. Během jednání se zájemci tudíž musíte být hlavně vy těmi, kdo jim zodpoví co nejvíce otázek. Ukažte jim, co pro vás vaše firma znamenala, ukažte jim, že jste ji založili a vedli s vášní a se stejnou vášní ji prodáváte. Snažte se je ‚nakazit‘ svým zápalem pro váš byznys. Výrazně tím zvýšíte šanci, že i po předání ‚klíčů‘ novému majiteli bude váš byznys dál úspěšný. A to přece také chcete, že ano?“ uzavírá Jiří Jemelka.

Ing. Bc. Jiří Jemelka Tento příspěvek poskytuje Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež poskytuje revitalizace a interim management malým a středním podnikům. Ing. Mgr. Bc. Jiří Jemelka, MBA se již více než patnáct let věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra. Provozuje také specializovaný web restrukturalizace.cz a marketingové poradenství na btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:

26.03.2024  5 důvodů, proč by měl e-shop outsourcovat logistiku Michal Petrák (Comgate)
17.03.2024  Jak proměnit svůj relax s golfovou holí v nejlepší investici roku? Exkluzivní... Jitka Weiss (SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.)
02.03.2024  Proč je dovolená na Maledivách skvělou investicí do vašeho zdraví a pohody Jitka Weiss (SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.)




Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688