Petr Rozkošný (Meteobox.cz)
Osobní finance  |  24.09.2019 02:55:18

Jak řetězce zareagovaly na růst cen zemědělských produktů? Snižují velikosti balení

Máte pocit, že Vás snídaně či svačina nezasytili jako dříve, nebo že k přípravě oběda potřebujete více balení jednotlivých ingrediencí? Možná nejste úplně „vedle“, podle aktuálních dat portálu AkčníCeny.cz, řetězce s ohledem na loňské nepříznivé počasí a s ním spojené výrazně změny ceny potravin reagovaly úpravou velikostí balení zboží nabízeného ve slevových akcích.

I díky tomu si např. za jogurt nepřiplatíte výrazně více, má to však tu nevýhodu, že ten jogurt místo „obvyklých“ 150 gramů váží 130 gramů.

V níže uvedené tabulce najdete příklad jednotlivých kategorií zboží a meziroční změnu průměrné velikosti balení nabízeného v akčních nabídkách.

 

Rozdíl v průměrné velikosti balení nabízeného v akčních nabídkách

Kategorie zboží

Rozdíl

sýry

14,20%

mouka

6,20%

cereálie

3,50%

mléko

1%

tvaroh

0%

máslo

-0,20%

pomazánky

-2,60%

uzeniny

-4,20%

bonboniéry

-5,20%

tuky a oleje

-5,90%

vejce (velikost balení)

-6,10%

džemy a marmelády

-9,80%

džusy

-10,30%

rýže

-14,20%

jogurty

-16,80%

hořčice

-17,80%

Pozn. vážený průměr velikosti obalu / počtu kusů zboží v obalu, meziroční rozdíl za období červen – srpen 2018, červen – srpen 2019, zdroj dat https://www.akcniceny.cz

„Typický je trend snižování velikosti balení u jogurtů. Zde sice stále převládají produkty v balení o 150 g, jejich podíl na celkovém nabízením zboží z této kategorie klesá o cca 5 – 7 procentních bodů, a to na úkor zejména jogurtů v balení 130 g, 125 g a 110 g. Tzv. downsizing se konkrétně u jogurtů týká i velkých balení, kdy produkty v balení o 400 g v čím dál větší míře doplňují jogurty o 380 g.“ komentuje vývoj Gjurses Siderov, analytik portálu AkčníCeny.cz.

Mezi zboží, u nich průměrná velikost balení naopak rostla, patří základní potraviny v podobě mléka a mouky. V absolutním měřítku dokonce výrazně rostl i počet slevových akcí, v nichž byly tyto produkty nabízeny.

„U mléka je trend opačný z důvodu absolutního růstu počtu akcí na produkty v jednolitrovém balení, přičemž z trhu se postupně vytrácí nabídky na mléko v balení o 0,5 l.“, doplňuje Siderov.

Celkově, počet akčních nabídek na potraviny vzrostl dle AkčníCeny.cz meziročně o cca 19 %, největší nárůst zaznamenaly kategorie zboží máslo (+103 %), vejce (+71 %), cibule a česnek (+56 %).








Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688