Jak řetězce zareagovaly na růst cen zemědělských produktů? Snižují velikosti balení
Máte pocit, že Vás snídaně či svačina nezasytili jako dříve, nebo že k přípravě oběda potřebujete více balení jednotlivých ingrediencí? Možná nejste úplně „vedle“, podle aktuálních dat portálu AkčníCeny.cz, řetězce s ohledem na loňské nepříznivé počasí a s ním spojené výrazně změny ceny potravin reagovaly úpravou velikostí balení zboží nabízeného ve slevových akcích.
I díky tomu si např. za jogurt nepřiplatíte výrazně více, má to však tu nevýhodu, že ten jogurt místo „obvyklých“ 150 gramů váží 130 gramů.
V níže uvedené tabulce najdete příklad jednotlivých kategorií zboží a meziroční změnu průměrné velikosti balení nabízeného v akčních nabídkách.
Rozdíl v průměrné velikosti balení nabízeného v akčních nabídkách
Kategorie zboží | Rozdíl |
sýry | 14,20% |
mouka | 6,20% |
cereálie | 3,50% |
1% | |
tvaroh | 0% |
máslo | -0,20% |
pomazánky | -2,60% |
uzeniny | -4,20% |
bonboniéry | -5,20% |
tuky a oleje | -5,90% |
vejce (velikost balení) | -6,10% |
džemy a marmelády | -9,80% |
džusy | -10,30% |
-14,20% | |
jogurty | -16,80% |
hořčice | -17,80% |
Pozn. vážený průměr velikosti obalu / počtu kusů zboží v obalu, meziroční rozdíl za období červen – srpen 2018, červen – srpen 2019, zdroj dat https://www.akcniceny.cz
„Typický je trend snižování velikosti balení u jogurtů. Zde sice stále převládají produkty v balení o 150 g, jejich podíl na celkovém nabízením zboží z této kategorie klesá o cca 5 – 7 procentních bodů, a to na úkor zejména jogurtů v balení 130 g, 125 g a 110 g. Tzv. downsizing se konkrétně u jogurtů týká i velkých balení, kdy produkty v balení o 400 g v čím dál větší míře doplňují jogurty o 380 g.“ komentuje vývoj Gjurses Siderov, analytik portálu AkčníCeny.cz.
Mezi zboží, u nich průměrná velikost balení naopak rostla, patří základní potraviny v podobě mléka a mouky. V absolutním měřítku dokonce výrazně rostl i počet slevových akcí, v nichž byly tyto produkty nabízeny.
„U mléka je trend opačný z důvodu absolutního růstu počtu akcí na produkty v jednolitrovém balení, přičemž z trhu se postupně vytrácí nabídky na mléko v balení o 0,5 l.“, doplňuje Siderov.
Celkově, počet akčních nabídek na potraviny vzrostl dle AkčníCeny.cz meziročně o cca 19 %, největší nárůst zaznamenaly kategorie zboží máslo (+103 %), vejce (+71 %), cibule a česnek (+56 %).
Poslední zprávy z rubriky Osobní finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz