Patria (Patria Finance)
Investice  |  22.09.2019 10:49:10

Víkendář: Podvádí nás „černé skříňky“ velkých korporací?


„V letectví je černá skříňka zdrojem informací, protože obsahuje klíčová data, která mohou pomoci vysvětlit letecké katastrofy. Ovšem v technologické oblasti je situace jiná, protože tam výraz černá skříňka poukazuje na neznalost a nedostatek informací,“ píše The Atlantic. Tento výraz se pak podle něj používá i v situacích, kdy „tvůrci nějakého algoritmu nemohou či nechtějí vysvětlit, jaká je jeho vnitřní mechanika“. Takové algoritmy jsou pak „nekontrolované, nepoznatelné a nezávislé na lidském dohledu, přestože mohou podporovat extrémistický obsah na sociálních sítích nebo třeba rozhodovat o našem zdraví“.

The Atlantic poukazuje na to, že různá vyšetřování i mezinárodní soudní instituce viní firmy, jako je Amazon, Google a další, z toho, že používají své algoritmy pro zvyšování ziskovosti a obcházení antimonopolní regulace. Tyto společnosti ale popírají, že by nějakým nezákonným způsobem upravovaly algoritmy používané pro vyhledávání a „dokázat zmíněná obvinění je téměř nemožné“.

U Amazonu se například hovoří o tom, že vyhledávání modifikuje tak, aby dávalo prioritu značkám, které přinesou firmě vyšší ziskovost, a ne těm, které nabízí konkurence. Před několika dny o tom psal The Wall Street Journal s tím, že takové řazení produktů se objevuje při vyhledávání podle relevance, které dává prioritu například zboží typu „Amazon Basics“, kam patří papírové ubrousky, baterie či oblečení. The Wall Street Journal v této souvislosti zmiňoval nejmenovaného člověka z firmy, který podle svých slov proti změně algoritmů protestoval, ale byl ignorován.

Amazon uznává, že svou ziskovost bere v úvahu, ale popírá, že by při vyhledávání upřednostňoval své značky před konkurenčními. V e-mailu, který od firmy The Atlantic dostal, se píše, že firma zobrazuje produkty, „které budou zákazníci chtít bez ohledu na to, jaké jsou značky.“ Zároveň dodává, že „jako každý jiný obchod zvažuje ziskovost produktů na svých stránkách, ale jde jen o jeden z ukazatelů a není to klíčový faktor“. The Atlantic k tomu uvádí, že takto opatrně formulovaná odpověď ukazuje, jak složité je dokázat, že nějaký algoritmus preferuje určitý produkt či diskriminuje jiný. A poukazuje i na následující:

The Wall Street Journal tvrdí, že Amazon nemusí v daném algoritmu pracovat přímo se ziskovostí produktů. Namísto toho může použít nějakou proměnnou, která slouží jako dobrý ukazatel ziskovosti. Může to být například způsob balení a taková proměnná pak bude při větším objemu produktů dobře kopírovat i ziskovost. The Atlantic dodává, že Amazon je velmi ziskovou společností, která má silnou pozici v marketingu, prodeji a výrobě některých produktů. Pokud by k tomu ještě zneužívala algoritmy pro vyhledávání, její síla na trhu by ještě více rostla na úkor konkurence.

Online prodejců a technologických společností obecně si také častěji všímají regulátoři. EU například v roce 2017 udělila pokutu Googlu za to, že některé internetové stránky diskriminoval před těmi, které zvyšovaly jeho příjmy. The New York Times zase psaly o tom, že Apple změnil algoritmus v Apple Store tak, aby dával přednost jeho aplikacím (Apple tyto zprávy popřel s tím, že jeho algoritmy berou v úvahu celou řadu faktorů).

The Atlantic tvrdí, že algoritmy mohou upřednostňovat či naopak diskriminovat i bez toho, aby jejich tvůrci při jejich tvorbě měli tuto vlastnost přímo danou jako cíl. Někdy si toho, jak algoritmus funguje v praxi, ani nemusí být plně vědomi. Pak se hovoří o „strategické ignoranci“, kdy „je pro mocné pohodlné nevědět“. A regulátoři se musí ve složitých korporátních systémech technologických firem snažit najít konkrétní lidi, kteří jsou za algoritmy zodpovědní.

Zdroj: The Atlantic



Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.

Hodnocení článku: 10 | 8 | 6 | 4 | 2 | 0

Víkendář: Podvádí nás „černé skříňky“ velkých korporací?

Diskuze a názory uživatelů na téma: Víkendář: Podvádí nás „černé skříňky“ velkých korporací?

Na dané téma nejsou žádné názory.


Poslední zprávy z rubriky Investice:

Po 10:21  Až příliš optimismu pro (skoro) nic Jan Berka (Roklen24)
Po   9:50  Trumpová dohoda s Čínou zatiaľ nič zásadné nerieši X-Trade Brokers (XTB)






Zobrazit sloupec 
Kurzy měn | Akcie | Obchodní rejstřík | Zájezdy | Last minute | Meteobox | Bydlet | YAuto | Studium | E
Kurzy.cz - Akcie cz, kurzy měn, forex, zlato.
TOP: Akcie CZ Akcie svět Kurzy měn Komodity Dluhopisy Zlato Bitcoin Hypotéky Tarify Energie Kalkulačka Zákony Práce Počasí

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Sociální příplatek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Hypotéky, Stavební spoření

Směnárny - Euro, Dolar

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Úřad práce

Investice

Podílové fondy

Makroekonomika - ČNB

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Zlato online, Stříbro, Ropa

Burza - ČEZ

Pojištění

Povinné ručení

Penzijní připojištění

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto, Spolehlivost Aut

Monitoring ekonomiky

Mapa webu

Volby

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Copyright © 2000 - 2019

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.,

ISSN 1801-8688

Ochrana údajů | Cookies