3 tipy na efektivnější plánování a větší výkonnost
1) Plánujte čas s pomocí diáře
Uvědomte si že úplně všechno naplánovat do detailů nelze. Občas se můžou vyskytnout nečekané problémy nebo situace, které je potřeba ihned vyřešit. Nicméně i v těchto případech si můžete vaše aktivity a nečekaná, leckdy i nepříjemná překvapení naplánovat tak, že vás nezaskočí. Vždyť vše se dá zvládnout bez stresu a s úsměvem na tváři. Snažte se být realističtí a nenakládejte si na svá bedra příliš mnoho práce a volnočasových aktivit. Začněte říkat NE a odmítejte vykonávat práci za ostatní. Vždyť nemusíte dělat věci za druhé jenom proto, že jsou línější než vy. Největší chybou je si rozplánovat den na 100 %. Vždy byste měli mít časovou rezervu na nečekané situace, práci navíc nebo neplánovanou návštěvu.
Skvělým pomocníkem v boji proti času jsou diáře a deníky. Dnes si jich můžete pořídit libovolné množství podle druhů, vašich potřeb a očekávání. Nejoblíbenější jsou stále klasické diáře, ty uspějí snad u každého člověka, který má zodpovědnost a potřebuje rozplánovat svůj čas. Diáře mohou mít různé velikosti, od kapesní verze až po větší formáty. Můžete si pořídit modely s denním či týdenním rozvrhem, měsíční přehledy nebo tzv. TO DO listy. Díky svému osobnímu diáři budete mít nejen časový rozvrh vždy po ruce, ale všechny vaše schůzky a důležité poznámky budete mít pod kontrolou. Pokud se pohybujete spíše v digitálním světě, existuje možnost zaregistrovat se v některém z online kalendářů, ten si můžete propojit se svým chytrým telefonem, notebookem a tabletem. Odkudkoliv a kdykoliv tak můžete nahlížet do svého kalendáře a poznámek.
2) Neplánujte si toho tak moc
Stává se vám, že máte diář na daný den plný aktivit a seznam úkolů je tak dlouhý, že zasahuje i na další stranu? Chyba! Pak to dopadá tak, že jste na konci dne rádi, že stihněte alespoň jednu věc. Večer pak máte výčitky svědomí a nadáváte si, že jste zase selhali a nezvládli toho mnohem víc. Začněte si plánovat svůj čas tak, aby vás množství naplánovaných úkolů nestresovalo a měli dobrý pocit z toho, že jste vše dokázali uskutečnit.
A jaká jsou základní pravidla při efektivním plánování a třídění úkolů? Snažte se při vymýšlení svých cílů myslet realisticky, řekněte si upřímně, zda je splnění daného úkolu dosažitelné pro určený den. Buďte konkrétní a svůj cíl si rozveďte. Nepište si třeba „procvičovat angličtinu,“ ale místo toho si poznamenejte, že chcete „procvičovat přítomný čas průběhový v anglickém jazyce 2× týdně.“ Vidíte ten rozdíl?
3) Přiřaďte úkolům priority
Už na začátku dne si ujasněte, jaké úkoly mají přednost před ostatními, a které naopak ještě nějaký ten čas počkají. Priority si můžete rozdělit do čtyř skupin – A, B, C a D s tím, že A jsou vysoce naléhavé a důležité úkoly a D ty méně podstatné. Znáte Paretovo pravidlo? Je to pravidlo 20 a 80 procent, které říká, že 20 % vynaloženého úsilí přinese 80 % výsledků. Naopak těch zbylých 80 % úsilí vynaložíme na něco, co nám ve výsledku přinese jen 20 % úspěchu. Proto, když si určíte u úkolů priority a stihnete třeba jen část, ale těch nejdůležitějších, úspěch máte zaručen.
Nestanovujte si jen samé velké a dlouhodobé cíle, dlouhá cesta k nim může být deprimující a lehce ztratíte motivaci. Velké projekty si rozdělte na menší části a kratší časové úseky, jako jsou dny, týdny či měsíce, a postupujte krůček po krůčku. Hned se vám bude lépe pracovat a opadne vám tak starost, že nebudete vědět, odkud máte začít a co je zapotřebí udělat co nejdříve.
Zajímavým tipem je zvolit 3 úkoly denně a toho se držet. Lépe tak vyberete ty opravdu nejdůležitější. Pokud vám pak na ty menší činnosti nezbyde čas, zkuste je zadat někomu jinému a soustřeďte se jen na to podstatné. Hodně lidí se bojí delegovat práci na druhé, ale to je obrovská chyba. Bez toho se daleko nedostanete. Ty největší a nejodvážnější business plány sami opravdu nezvládnete, úspěšní lidé se naučili využívat outsourcing.
Autorka: Ing. Romana Hubáčková, garantka rekvalifikačního kurzu Personalistika, který probíhá v Praze, Brně, Ostravě, Olomouci a dalších 15 městech po celé ČR. Můžete si přečíst i 304 recenzí kurzu.
https://orangeacademy.cz/kurzy-personalistiky/rekvalifikacni-kurz-personalistika
Editorka: Zuzana Klímová
Orange Academy
Orange Academy se zabývá výukou rekvalifikačních kurzů a školení v oblasti účetnictví, mzdového účetnictví, personalistiky a marketingu. Dále nabízí jazykové kurzy s výukou angličtiny a němčiny přímými metodami Effective English® a Effektives Deutsch®. Od roku 1990 absolvovalo kurzy více než 20 000 účastníků ve 34 městech po celé ČR.
Více na https://orangeacademy.cz
Poslední zprávy z rubriky Práce:
Přečtěte si také:
Prezentace
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Štěpán Křeček, BHS
Tři měsíce v řadě klesají ceny potravin v České republice nejrychleji ze všech zemí Evropské unie
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, MojeNebankovka
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Úvěr na rekonstrukci za max. 3,5 %. Rozjela se nová vlna dotací
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Nové ceníky dodavatelů: Domácnosti mohou ušetřit i tisíce korun
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Změna kariéry v polovině života: Jak rekvalifikační kurzy mohou otevřít nové příležitosti?