Češi si v zahraničí užívali hlavně luxus, prodeje zájezdů se zvýšily meziročně až o 20 %. Doma si oblíbili jižní Moravu
Letošní letní sezóna byla pro cestovní kanceláře velmi úspěšná. Prodeje zájezdů se zvýšily meziročně až o 20 %. Nejvíce Češi cestovali na začátku července a průměrně utratili za dovolenou 18 tisíc korun za týden. Úspěšný byl i domácí cestovní ruch. Češi zavítali hlavně na jižní Moravu, kde si užívali víno. Nejnavštěvovanějším místem v naší zemi se stal tradičně Pražský hrad.
Asociace cestovních kanceláří ČR vydala ve středu tiskovou zprávu, ve které zhodnotila končící letní sezónu 2019. V ní se zvýšil meziroční prodej zájezdů o 18 – 20 %. Češi si hodně kupovali zájezdy first minute a požadovali 4* a 5* hotely. Průměrně za svou dovolenou dali 18 tisíc korun za týden. Na sedm dní jezdili často páry nebo lidé starší 55 let. Rodiny s dětmi vyhledávali 10 až 11 denní pobyty.
Nejprodávanějšími destinacemi, kam se Češi vydali vlastní dopravou, bylo Chorvatsko, Rakousko, Itálie, Slovensko a Maďarsko. Narostla také poptávka po wellness a lázeňských pobytech v Rakousku nebo Německu. Nejvíce se na dovolenou jezdilo v prvních 14 dnech v červenci.
Vzrostl také prodej letenek do zahraničí. "IATA prodejci letenek prodali v ČR za oba prázdninové měsíce letenky v hodnotě 2,8 mld. Kč, což znamená meziroční nárůst o 5 procent. Nejvíce letenek bylo vystaveno do Londýna a Paříže. Z dálkových destinací jsou nejúspěšnější Dubaj a Hanoj," uvedla asociace. Na podzim se prý Češi vydají do USA a Asie.
Bohužel se objevily i případy, kdy si Češi svou dovolenou neužili. "Nejnižší cena zájezdu neznamená vždy nejvýhodnější nákup. V letošní sezóně řada zákazníků zakoupila svou dovolenou prostřednictvím internetových portálů či různých uskupení prodejních subjektů bez koncese, lákajících na nejnižší cenu. V řadě případů skončila jejich cesta už na letištích s neplatnými vouchery pro let i ubytování," doplnila asociace.
Až pětiprocentní nárůst prodeje zájezdů a pobytů zaznamenal letos i domácí cestovní ruch. Lidé chtěli především ubytovací zařízení vyšší kategorie, kde si mohli užít sportovní zážitky nebo poznávací aktivity. Často požadovali také ubytování s domácími mazlíčky. Průměrně strávili na dovolené pět dní, lidé starší 55 let až 6,5 dne.
Nejnavštěvovanější destinací byla podle asociace jižní Morava, kde si Češi užili vinařské stezky. Dále si oblíbili industriální památky nebo méně známá místa. Co se týče návštěvnosti, letos opět vyhrál Pražský hrad. Ten navštívily dva miliony zákazníků. Podobně je na tom Lanová dráha na Petřín nebo Zoologická zahrada v Praze s milionovou návštěvností.
Oblíbená byla také Dolní oblast Vítkovic – Landek Park v Ostravě a Aquapalace Praha. "Téměř 60 procentní meziroční nárůst v návštěvnosti zaznamenala Staroměstská radnice v Praze. Prudce vzrostl zájem o přírodní cíle. Např. soutěsky řeky Kamenice z roku 2017 zaznamenala v roce 2019 45 procentní nárůst návštěvnosti, o 33 procent vzrostl počet návštěvníků Stezky korunami stromů v Krkonoších," dodala asociace.
Už od léta se Češi také chystají na zimní sezónu. Začali si kupovat lyžařské zájezdy. Největší nárůst však cestovní kanceláře očekávají v září a říjnu. Dále také stoupne poptávka po exotických destinacích. Podle asociace se Češi vydají do Egypta, Perského zálivu, na Srí Lanku, Maledivy nebo na Bali či Kubu.
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Zprávy k cestování
Poslední zprávy z rubriky Dovolená:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Zuzana Klímová, RekvalifikačníKurzy.cz
Sekvoj patří mezi stromové titány: Načerpejte energii v netradičním lesoparku v ČR
Iva Grácová, Bezvafinance
Bankovní turista, nebo věrný klient: Kdo vyhrává ve hře o finanční výhody?
Petr Holub, MojeNebankovka
Tomáš Rosenkranc, Ušetřeno.cz
Snižování úrokové sazby přináší výhodnější podmínky pro refinancování hypotéky
Marek Pokorný, Portu
Japonská centrální banka po 17 letech zvýšila sazby. Co to znamená?
Jan Béreš, Kalkulátor.cz
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex březen 2024: Hypoteční sazby stagnují. Další zlevnění hypoték přijde na jaře